سلامت نیوز : معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از کاهش چشمگیر موارد مالاریای داخلی در سال جاری خبر داد و گفت: همسایگان شرقی ایران بیشترین مشکل کشور برای کنترل و حذف مالاریا هستند.

دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره اقدامات انجام شده برای حذف بیماری مالاریا در کشور، گفت: برنامه حذف مالاریا حدود سه سال است که در کشور آغاز شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است.

وی گفت: اوایل سال 70 میزان بروز مالاریا در کشور سالانه 100 هزار مورد بود که بعد از برنامه هشت ساله سرکوبی، این میزان سالانه به 10 تا 20 هزار کاهش یافت. از سه سال گذشته نیز که برنامه حذف این بیماری در کشور آغاز شده، میزان بروز سالانه آن به بیش از 2000 کاهش یافته است.

نبوی با بیان اینکه قطعا میزان بروز مالاریا در سال جاری پایین‌تر هم می‌آید، افزود: امسال تا این مقطع زمانی حدود 1000 مورد بروز این بیماری را داشته‌ایم. البته سال گذشته میزان موارد مالاریای داخلی بیشتر از مالاریای وارده به کشور بود، اما امسال برای اولین بار شاهدیم که میزان مالاریا که از کشورهای دیگر به ایران وارد شده است، بیشتر از موارد داخلی بوده است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: به طوری که امسال تاکنون تنها 400 مورد مالاریای داخلی داشته‌ایم که این رقم نسبت به رقم‌های چندین 10 هزاره در سال‌های گذشته از کاهش چشمگیری برخوردار است.

همسایگان شرقی؛ مشکل ایران برای کنترل و حذف مالاریا در کشور

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حذف مالاریا در کشور تا یک دهه آینده،‌ ادامه داد: بیشترین مشکل کشور برای حذف مالاریا مربوط به همسایه‌های شرقی از جمله پاکستان و افغانستان است چرا که این بیماری در این کشورها به خوبی کنترل نمی‌شود و به دلیل تردد و رفت‌و‌آمدهای زیاد، برای کنترل این بیماری در شرق کشور مشکل داریم، اما در مجموع این بیماری باید به تدریج در کشور حذف شود.

نبوی افزود: کشورهایی که اطرافشان باز است، راحتر می‌توانند این بیماری را کنترل کنند، اما در مورد کشور ما به دلیل همسایه‌های شرقی، مقداری اقدامات برای کنترل در حذف این بیماری کند می‌شود.معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان بروز مالاریا در سال جاری در کشور پایین‌تر از سال گذشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha