سلامت نیوز :یک کارشناس بهداشت حرفه‌ای گفت: امروزه به علت نوآگاهی و باور‌های غلط مردم مصرف قلیان در جوانان افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مرتضی عابدان در همایش کار سالم، زندگی سالم که با تلاش شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان و اداره آموزش و پرورش زواره برگزار شد، اظهار کرد: در کشور شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است و از هر دو نفر در کشور که می‌میرند یکی از آنها به خاطر بیماری‌های قلبی است.

وی ادامه داد: امروزه به دلیل استفاده بیش از حد مردم از سیگار و قلیان انواع بیماری‌ها در بین آنها رواج پیدا کرده و در افراد سیگاری بیماری‌های ریوی 20 تا 30 برابر و بیماری‌های قلبی 3 تا 4 برابر و انواع سرطان‌ها بیشتر است.

وی با اشاره به مضرات سیگار و قلیان خاطر نشان کرد: اعتیاد به مواد مخدر از جمله مواد سنتی و صنعتی با کشیدن سیگار و قلیان در افراد شروع می‌شود و کشیدن این مواد اثرات بسیار مخربی در جسم و روح انسان خواهد گذاشت و بیماری‌هایی از جمله زخم معده، سرطان پروستات، مثانه، کبد، بیماری‌های قلبی ریوی و در زنان سرطان پستان را به دنبال خواهد داشت.

عابدان تصریح کرد: ایرانیان روزانه 8 تا 10 میلیارد تومان برای سیگار هزینه می‌کنند و بیشتر کسانی که سرطان ریه دارند مصرف‌کننده سیگار هستند و مصرف سالانه‌ مردم ایران 70 میلیارد نخ سیگار برآورد شده است و آمریکا برای تولید سیگار در ایران 300 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و سومین صنعت سودآور دنیا سیگار و دخانیات است.

وی، دلیل افزایش روز‌افزون مصرف قلیان در بین مردم به خصوص جوانان را باور‌های غلط و رایج در این زمینه دانست و گفت: برخی از افراد قلیان را به عنوان یک عامل اعتیا‌دآور باور ندارند و عقیده دارند قلیان تفریح بسیار مناسبی برای جوانان است و مانع از انحراف آنها می‌شود.

این کارشناس بهداشت حرفه‌ای علاوه بر کشیدن دخانیات عوامل دیگر را نیز در برهم زدن شرایط زندگی انسان و ابتلا به بیماری‌های مختلف موثر دانست و افزود: علاوه بر سیگار و قلیان کم‌تحرکی، استفاده از غذاهای چرب، گوشت قرمز، غذاهای آماده و سرخ‌شده و هم‌چنین مصرف بیش از حد قند، نمک و نوشابه نیز می‌تواند ما را به سوی ابتلاء به انواع بیماری‌ها سوق دهد.

وی ادامه داد: با انجام حرکات ورزشی در طول روز، کم‌کردن فشار‌های روحی و روانی، تغذیه خوب و مناسب، کنترل وزن و هم‌چنین استفاده نکردن از دخانیات می‌توان از انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کرد.عابدان بیان کرد: سعی کنیم با ساماندهی محیط اطراف خود و کاهش استرس‌های موجود اوضاع زندگی خود را بهبود ببخشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha