سلامت نیوز : وجود انواع قلیان با شکل و شمایل مختلف و ظاهر فریبنده در بیشتر خانه‌های ایرانی و دسترسی آسان به آن که اعضای خانواده‌ها را به استفاده بیشتر از آن وسوسه کرده، بستری برای ورود به اعتیاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ امروزه از قلیان بعنوان وسیله ای برای مصرف انواع مواد مخدر و دروازه ورود به اعتیاد یاد می‌شود. گسترش آپارتمان‌نشینی و علاقه جوانان به ارضای خود از طریق مصرف نیکوتین سبب شده تا جوانان مشتری ثابت قهوه‌خانه‌ها شده و از آنجا که آمد و شد به این اماکن در هر زمان ممکن نیست، علاقه به استفاده از قلیان در منازل افزایش یافته است.

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، 15 درصد جوانان کشور مصرف کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع 35 هزار تن تنباکو دود می‌شود. کارشناسان حوزه اعتیاد معتقدند: نامرغوب بودن تنباکو، درجه حرارت زیاد و تولید گاز دی اکسید کربن زمینه رشد سرطان‌ها را برای مصرف کنندگان قلیان به ارمغان خواهد آورد.

آنان بر این باورند، دما و حرارت در قلیان بسیار بالاتر است و ذغال‌های نیمه سوخته و سوخته آتشدان قلیان، گاز مونواکسید کربن را مستقیما به بدن انتقال می‌دهد و احساس گیجی بعد از مصرف تنباکو که افراد آن را نشانه مرغوبیت تنباکو می‌دانند در واقع از گاز دی اکسید کربن ناشی می‌شود.

این کارشناسان می‌گویند: یکی دیگر از مضرات قلیان، از اسانس‌های شیمیایی با بو و مزه میوه‌ای آن ناشی می‌شود زیرا این نوع توتون‌ها براثر حرارت بالا هیدرولیز شده و منجر به سرطان‌های دهان، حلق و حنجره می‌شوند.

خوش‌گذرانی، مهمترین انگیزه مصرف‌کنندگان

سوسن رهایی یک روانشناس نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: خوشگذرانی مهمترین انگیزه‌ای است که افراد به کشیدن قلیان روی می‌آورند.

وی ادامه داد: استفاده از قلیان برای خوشگذرانی که از بیکاری و بی مسوولیتی ناشی می‌شود به تدریج جنبه اعتیاد پیدا خواهد کرد.

این روانشناس توضیح داد: فردی که در محیط خانه هیچ احساس مسوولیتی ندارد و فضای خانه‌اش را با اینگونه خوشی‌ها پر می‌کند به طور قطع برای تخلیه روانی خود و دیگر اعضای خانواده از این وسیله برای تامین بخشی از خوشگذرانی‌های خود استفاده می‌کند.

رهایی با بیان اینکه قلیان کشیدن بیشتر در میان دختران جنبه مد دارد، اظهار داشت: دختران می‌خواهند، با کشیدن قلیان استقلال خود را در مقابل آزادی‌های پسرانه تقویت کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروزه جوانان خوشی و شادی را در استفاده از دود تعبیر می‌کنند و مکانهایی مانند قهوه خانه‌ها و فضای سبز اوقات فراغت آنها را پر می‌کند و ممکن است این اماکن خلوتگاه‌های اعتیاد باشند. مجید ابهری آسیب شناس و متخصص علوم و اعصاب نیز به خبرنگا ما، اصلی ترین علت رویکرد جوانان و حتی نوجوانان به قلیان را کمبود تفریحات سالم، گران بودن آن و ضعف مهارت مدیریت اوقات فراغت عنوان کرد.

وی ادامه داد: از نظر روانی و رفتاری جوانان در کنار همسالان احساس غرور کاذب یافته و میل به انجام بعضی از رفتارهای ناهنجار پیدا می‌کنند، برخی از آنان از ترس تمسخر یا انگ بچه مثبت بودن و ترسو بودن مصرف قلیان را می‌پذیرند و به مرور به آن معتاد می‌شوند.

ابهری افزود: با از بین رفتن قبح مصرف قلیان در جامعه بسیاری از اوقات مشاهده می‌کنیم یک نوجوان در کنار والدین اقدام به مصرف قلیان می‌کند و با خنده و شوخی آنها روبرو می‌شود.

وی تصریح کرد: رفتار مصرفی ورود و فروش انواع تنباکوها با رنگ و بوی مختلف از اسانس شیر کاکائو تا سیب، پرتقال، موز و غیره از یک طرف و همینطور فروش و نمایش انواع قلیان‌های داخلی و خارجی از کیفی تا جیبی با قیمت‌های 50 هزار تومان تا چهار میلیون تومان خود باعث ایجاد زمینه‌های استفاده از قلیان می‌شود. ابهری خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی قانون عرضه قلیان در جوامع مختلف باعث شده بسیاری از مراکز زیرزمینی و غیرقانونی بویژه در مناطق فرحزاد و درکه اقدام به عرضه قلیان و انواع مواد مخدر کنند در حالیکه اگر عرضه و مصرف قلیان در مراکز مجاز ساماندهی شده و تعیین تکلیف شود این گونه لانه‌ها تعطیل خواهند شد.

این آسیب شناس گفت: ضعف اطلاع رسانی به جوانان و کمرنگ بودن عرضه جایگزین برای تفریح و اوقات فراغت جوانان سبب شده کشیدن قلیان یک تفریح و سرگرمی‌استاندارد قلمداد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha