سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲
سلامت نیوز : دیرزمانی از درج خبر مرگ دانش آموزان راهیان نور بروجن نگذشته است که صبح چهارشنبه ۱۵ آذر خبری دهان به دهان در خبرگزاری می چرخد، خبری که غیر رسمی‌اش هم تکان دهنده است و دردناک.

آتش سوزی در مدرسه انقلاب اسلامی روستای شین آباد پیرانشهر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ تاریک‌ترین خاطره‌ها ناگهان به خاطرمان هجوم می آورند، زیبایی به تارج رفته چهره‌های سوخته دختران سه روستای سفیلان چهارمحال بختیاری در ذهنمان نقش می‌بندد و حالا ناباورانه صدای جیغ دخترکان در گوشمان می‌پیچد، وقتی شعله‌های آتش زبانه می‌کشد و کپسول آتش نشانی بابای مدرسه خالی است، وقتی معلم بخاری را بلند می‌کند تا از در بیرون ببرد، وقتی بخاری واژگون می‌شود، وقتی دود سیاه همه جا را می گیرد، وقتی همه می‌دوند به سمت زندان پنجره‌ها، نرده‌هایی که از جایشان تکان نمی‌خورند و سی و هفت کودکی که به سختی نفس می‌کشند، جیغ می کشند و می دوند و راهی جز دری که جلویش آتش گرفته ندارند.

لابد از این روز به بعد الفبایشان را از شین شروع خواهند کرد محصلان مدرسه سوخته روستای شین آباد.

خبری که امیدوار بودیم شایعه باشد درگفتگو با سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر رسمی می‌شود: ۳۱ مجروح از ۳۷ دانش آموز یکی از دبستانهای روستای شین آباد پیرانشهر به مراکز درمانی منتقل شدند، حال ۸ نفر وخیم است.

اطلاعات و آمار یکی یکی از راه می‌رسند، ضد و نقیض و غمگنانه، حتی خبر واژگون شدن آمبولانس حامل مصدومان که در نهایت تکذیب می‌شود؛ که واژگون نشده، از جاده خارج شده است.

مثل همیشه دور باطل تسلیت ها، اعتراض ها، تکذیب ها، "ضمن ابراز هم دردی ها" و "من نبودم ها" آغاز می‎شود.

هر کجای دنیا این اتفاق می‌افتاد، وزیر آموزش و پرورش استعفا می‌داد

روز حادثه چهارشنبه 15 آذر نماینده مردم سردشت در پایان وقت علنی مجلس با تذکری شفاهی به حادثه آتش سوزی اشاره می‌کند و از مسئولان دولتی پاسخ می‌خواهد.

رسول خضری می‌گوید: این حادثه در حالی رخ داده که منطقه شین آباد دارای لوله کشی گاز است، ولی از بخاری نفتی در این مدرسه استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه وزیر آموزش و پرورش هیچ توجیهی برای حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد و دیگر حوادث چند ماه اخیر مثل واژگونی اتوبوس دانش آموزان ندارد می گوید: بهترین راه برای حاجی بابایی استعفا است.

خضری همچنین در گفتگو با خبرنگاران اشاره می‌کند: رئیس سازمان نوسازی مدارس باید بافت فرسوده مدارس را تقویت می کرده است که چنین اقدامی صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه جمعیت کلاس مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد بیش از ۳۷ نفر بوده است از مسئولان آموزش و پرورش سوال می کند: چرا در یک کلاس این تعداد دانش آموز مشغول به تحصیل بوده اند؟

رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس نیز خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش می‌شود.

آذربایجان غربی تخت‌های ویژه آی سی یو سوختگی ندارد

بعدازظهر همان روز خبر می‌رسد که حال ۶ از دانش آموزان به شدت وخیم است و به علت نبود تخت‌های ویژه آی سی یو سوختگی در آذربایجان غربی و با صلاحدید کادر پزشکی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه شش مصدوم به تبریز اعزام شده‌اند. اعزامی که توسط استاندار آذربایجان غربی غیر ضروری دانسته و تکذیب شد!

پس از گذشت ۲۴ ساعت ۶ نفر دیگر هم به علت وخامت حال و بروز مشکلات ناشی از سوختگی به تبریز فرستاده می شوند، کودکان سوخته بیگناهی که در ترافیک سنگین تبریز نیز می مانند.

پزشکان اعلام می‌کنند: گرچه بیشتر سوختگی این دانش آموزان از ناحیه صورت رخ داده و سوختگی آن‌ها بالای ۵۰ درصد است اما تنها پس از گذشت سه تا هفت روز از سوختگی می‌توان درباره وضعیت مصدومان و میزان صدمات اظهار نظر کرد.

نوش دارو پس از مرگ سهراب

ظهر روز پنج شنبه جلسه شورای تامین شهرستان پیرانشهر با حضور معاون عمرانی و دو تن از مدیران وزارت آموزش و پرورش، در خصوص حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد برگزار می‌شود و در آن معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش آذربایجان اظهار می‌دارد: به منظور ارتقای سرانه فضای آموزشی در روستای شین آباد مدرسه‌ای ۱۲ کلاسه از محل اعتبارات ملی احداث می‌شود.

جانشین رئیس شورای مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان و شهرداری شهرستان پیرانشهر می‌خواهد که در کوتاه‌ترین زمان نسبت به نوسازی مدارس منطقه روستای شین آباد و اجرای طرح‌های عمران شهری و افزایش سرانه خدمات عمومی در این روستا اقدام کنند.

تکذیب می شود: ۲۹نفر، نه ۳۷نفر

عصر پنجشنبه 16 آذر اولین نشست رسمی خبری با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس برگزار می‌شود که در آن رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور از همه خبرنگاران می‌خواهد عین اظهارات او را منتقل کنند.

مرتضی رئیسی آمارهای اعلام شده از تعداد دانش آموزان و مصدومان حادثه را تکذیب می‌کند و تعداد کل دانش آموزان کلاس را ۳۰ نفر اعلام می‌کند و تاکید می کند که یکی از دانش آموزان هنگام رخداد آتش سوزی بیرون کلاس بوده است.

وی تعداد مصدومان واقعی این حادثه را ۲۹ نفر ذکر و خاطرنشان می‌کند: یکی از مصدومان بلافاصله پس از انتقال به بیمارستان سرپایی مداوا و مرخص شده است.

رئیسی اعلام می‌کند که از ۲۸ مصدوم باقی مانده که در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه بستری شدند ۱۲ دانش به تبریز اعزام شده‌اند.

وی حال عمومی ۱۶ دانش آموز مصدوم باقی مانده در ارومیه و دانش آموزان اعزامی به تبریز را رضایت بخش عنوان می‌کند.

و تنها علت اعزام دانش آموزان به تبریز را دریافت خدمات درمانی بالا و بهتر اعلام می‌کند.

سازمان نوسازی و تجهیز مدارس مقصر است

نماینده پیرانشهر و سردشت با مقصر خواندن سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در گفتگو با خبرگزاری‌ها می‌گوید: سال گذشته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اعلام کرد که 2 میلیارد تومان از بودجه‌ پیرانشهر را برگشت داده‌اند و اسناد این اظهارات نزد من محفوظ است و در صورت لازم فیلم این اظهارات در اختیار مراجع ذی ربط به خصوص سازمان بازرسی کل کشور قرار خواهم داد.

خضری تاکید می‌کند: مدیر آموزش و پرورش سابق پیرانشهر و مدیر امور مالی استان، با برگشت دادن دو میلیارد تومان بودجه ای که باید جهت تجهیز و نوسازی مدارس استفاده می‌شد مسئول هستند و باید پاسخگو باشند و باید دلایل خود برای برگشت این بودجه و هزینه نکردنان در مدراس استان را روشن کنند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی تکذیب می‌کند

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران گفته نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی مبنی بر برگشت دو میلیارد تومان بودجه پیرانشهر را کذب محض دانسته و می‌گوید: کل بودجه عمرانی مدارس پیرانشهر ۵۰۰ میلیون تومان است که تمام این اعتبار نیز هزینه شده است.

۵۰ درصد مدارس استان از سیستم گرمایشی نفتی استفاده می‌کنند

فریبرز اسمعیل‌زاده مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد مدارس استان از سیستم گرمایشی نفتی استفاده می‌کنند می‌گوید: با بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که بخاری نفتی کاربراتوری مدرسه روستایی استاندارد بوده و دستپاچگی مدیر مدرسه در کنترل بخاری و افتادن آن موجب بروز این حادثه شده است.

مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش نیز تاکید می‌کند: بخاری آتش گرفته مدرسه شین آباد آذربایجان غربی از نوع بخاریهای استاندارد کاربراتوری بوده است و هنوز علت آتش سوزی آن از سوی کار‌شناسان اعلام نشده است.

در ‌‌نهایت و کما فی السابق، با حکم رئیس مجلس کمیته‌ای برای بررسی حادثه و رسیدگی به وضعیت درمانی دانش‌آموزان حادثه دیده متشکل از رسول خضری نماینده پیرانشهر، عابد فتاحی نماینده ارومیه و شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس و متخصص جراحی پلاستیک تشکیل می‌شود.

وزیر در مجلس: به خاطر ایثار معلم دانش آموزان سوختند

صبح یک شنبه 19 آذر وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس حاضر می شود و جلسه با نطق نماینده پیرانشهر آغازمی شود.

رسول خضری، با تسلیت به ملت ایران و مردم حوزه انتخابیه خود، می گوید: فاجعه ای که شاهد آن هستیم جزو فجایع ملی کشور ماست. اگر در زمان حادثه تصادف دانش آموزان بروجن و اردوهای راهیان نور با جدیت ورود پیدا می کردیم امروز شاهد این حادثه دلخراش نبودیم.

خضری می گوید: در مدرسه ای که 500 متر دورتر از مرکز شهر است سیستم گرمایشی شوفاژ است در حالی که در این مدرسه با کمال تاسف بخاری نفتی که مقرون به صرفه هم نیست استفاده می شود حتی بر اساس نظام مهندسی ساختمان نیز استفاده از بخاری نفتی ممنوع شده است. 10 سال است که این منطقه گازرسانی شده چرا نباید سیستم حرارت مرکزی داشته باشد؟ اگر این موضوع در هنگام ساخت مدرسه جدی گرفته می شد شاهد این حادثه نبودیم.

وی با اشاره به نرده های پنجره کلاس می گوید:‌ پنجره‌های کلاس‌های درس باید طوری ساخته شود که در مواقع بروز سانحه دانش آموزان بتوانند با شکستن شیشه‌ها جان خود را نجات دهند ولی در مدرسه‌ای که در آن حادثه اتفاق افتاده پشت شیشه‌های کلاس درس نرده‌های محکمی وجود دارد.

نماینده مردم پیرانشهر از وزیر آموزش و پرورش می پرسد: مگر به دانش‌آموزان از طریق معلمان، آموزش نحوه مبارزه با حوادث داده نشده است؟ آیا مسئولان مدرسه نحوه برخورد و مواجهه با چنین حوادثی را نمی‌دانند؟ این حادثه خطای مسلم بشری را به روشنی نشان می‌دهد.

در ادامه وزیر آموزش پرورش گزارشی در خصوص حادثه آتش سوزی ارائه می‌دهد.

حاجی بابایی می‌گوید: کل دانش آموزان مدرسه انقلاب اسلامی ۱۷۸ نفر هستند و در این کلاس ۳۶ نفر حضور داشتند.

وی با بیان اینکه معلم کلاس حادثه دیده روحیه‌ای بسیار حساس دارد می گوید: معلم در حین این اتفاق معلم کلاس مجاور را صدا می‌کند که این معلم به همراه سرایدار برای مهار آتش به کلاس محل حادثه وارد می‌شوند. و سعی می کنند بخاری را از کلاس خارج کنند. شاید اگر قبل از اینکه اقدامی برای خارج کردن بخاری از کلاس انجام می‌شد دانش‌آموزان از کلاس تخلیه می‌شدند این اتفاق نمی‌افتاد. به خاطر ایثار این معلم بود که دانش آموزان سوختند.

تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در  وزارتخانه می‌افتد عذرخواهی می کنم

حاجی بابایی با اشاره به اینکه بیشتر مدارس از بخاری ارج استفاده می‌کنند خاطرنشان می‌کند: در روز حادثه سرایدار مدرسه بخاری همه کلاس‌ها را روشن می‌کند و نفت در داخل بخاری‌ها می‌ریزد ولی زمانی که به این کلاس می‌رسد، مقداری از نفت بخاری به اطراف ریخته می‌شود و این مساله باعث شعله ور شدن بخاری می‌شود.

حاجی بابایی تاکید می‌کند: این درست نیست که وزیر آموزش و پرورش تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در این وزارتخانه می‌افتد عذرخواهی کند.

وی اظهار می‌افزاید: به فضل الهی حرارتی که وارد ریه دانش آموزان شده بود موجب لطمات جدی به دانش‌آموزان نشده است و روز پس از ملاقات بنده با این دانش‌آموزان حال آنان دگرگون شد طوری که به زودی به اجتماع باز خواهند گشت.

مقصر بخاری ارج است

در ادامه همین جلسه رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بیان می‌دارد: در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است.

که رئیس مجلس سخنان رییسی را قطع می‌کند و می‌گوید: اینکه مشخص است که هنگام آتش‌سوزی عامل «بخاری» بوده است. صحبت از این است که چرا چنین اتفاقی افتاد؟

مرتضی رییسی در ادامه می‌افزاید: اینکه کلاس درس دستگیره نداشته است صحت ندارد، ضمنا سقف کلاس درس ترکیبی از تیرچه فولادی و آجر است.

وی تصریح می‌کند: گازرسانی و استفاده مستقیم از آن در کلاس‌های درس در کل دنیا بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود. و ما برای استقرار سیستم حرارت مرکزی در ۱۵۰ هزار کلاس درس و ۵۰ هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش نیاز به یک هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.

سیران یگانه عصر یک شنبه بر اثر شدت جراحات در ناحیه ریه فوت می‌کند

هنوز چندی از ادعاهای وزیر نگذشته است که خبر فوت یکی از دانش آموزان می‌رسد و سیران یگانه عصر یک شنبه 19 آذر بر اثر شدت جراحات وارده در ناحیه ریه فوت می‌کند.

و پایان تلخ قصه زندگی سیران بر عمق درد کودکان محروم این سرزمین صحه می گذارد، به گفته خبرگزاری‌ها پدربزرگ سیران، که با او زندگی می‌کرد، صبح دوشنبه جان به جان آفرین تسلیم می کند و هر دو در کنار هم و در میان غم و اندوه بی پایان مردم پیرانشهر به خاک سپرده می شوند.

و این پرونده هم دیر یا زود بی هیچ پاسخ و پاسخگوی واقعی ای هم از روی میز مسئولین و هم در افکار خاک گرفته عمومی بسته می‌شود، مثل پرونده دیگر دانش آموزانمان در راهیان نور بروجن، مثل راهیان نور شاهرود، مثل مرگ دو دانش آموز در آتش سوزی خوابگاهی در دبیرستان چابهار، مثل آتش‌سوزی در خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی چاه‌رحمان نصرت‌آباد زاهدان، مثل آتش‌سوزی روستای درودزن استان فارس، مثل آتش سوزی در دبستان روستای نورآباد لرستان، مثل آتش‌سوزی دبستان روستای سفیلان لردگان در استان چهارمحال بختیاری، مثل غرق شدن دختران دانش آموز تهرانی در دریاچه پارک شهر...

این حادثه هم از خاطره‌ها پاک می‌شود، شاید تا "شایان ذکری" در خبری از حادثه‌ای دیگر در این کشور حادثه خیز.

و کودکان این حادثه، که زیبایی رخسار و امنیت روانشان را در آتش جا گذاشته‌اند، بزرگ می‌شوند و شاید هر بار که یه یاد دوستشان سیران بیافتند یا هر بار خودشان را در آینه ببیند سوال‌های بی پاسخ زیادی داشته باشند، شاید از خودشان بپرسند آیا بخاری‌ همه کلاس‌های درس دنیا نفتی است؟ آیا آسمان همه مدرسه‌های کشورهمین رنگ است؟ و آیا به قول وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به همه حوادث مرگبار "حادثه است، پیش می آید؟"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha