سلامت نیوز : مثل این كه دیگر هر سال با فرا رسیدن فصل زمستان و سرما، باید منتظر شنیدن خبری تلخ و ناگوار از آتش‌سوزی در یك مدرسه باشیم. این بار قرعه بدشانسی به نام دبستان دخترانه «انقلاب اسلامی» در روستای شین‌آباد پیرانشهر آذربایجان غربی افتاده بود. كودكان معصومی كه صبح با هزار امید راهی مدرسه و كلاس شدند اما نمی‌دانستند كه چه روز غم‌انگیزی در انتظار آنهاست. این برای چندمین بار در سال‌های اخیر است كه بخاری نفتی در مدرسه حادثه‌آفرین شده است. حادثه‌ای كه هیچ وقت و به هیچ شكل ممكن نمی‌توان تبعات آن را زدود، نه از چهره دختركان بی‌گناه آن و نه از روح و روان‌شان. فقط باید چاره‌ای اساسی اندیشید هر چقدر هم كه ردیف و پول و اعتبار لازم باشد، می‌ارزد تا دیگر زبانه آتش هیچ بخاری نفتی بلای جان طفل معصومی نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ بنا به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور، 500 هزار كلاس درس در كشور فعال است كه 30 درصد آنها برای تأمین گرمای مورد نیاز خود از بخاری نفتی كاربراتوری استفاده می‌كنند؛ یعنی رقمی بالغ بر 150 هزار كلاس درس از این بخاری‌ها استفاده می‌كنند. ظاهراً این بخاری‌ها‌ استاندارد نیستند و فقط برای این كه تأمین سیستم حرارت مركزی در مدارس كوچك روستایی و قدیمی مقرون به صرفه نیست، راهی باقی نمی‌ماند جز بخاری نفتی كاربراتوری. از طرفی، براساس مقررات ملی ساختمان، استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز نیز در ساختمان‌های عمومی و بویژه در مدارس ممنوع است.

پس گویا همه راه‌ها برای بی‌خطر كردن كلاس‌های قدیمی مدرسه و روستاهای كم دانش‌آموز بسته شده است. ناگفته نماند كه وقتی آمارها نشان می‌دهد 30 درصد مدارس كشور برای تأمین گرمای مورد نیاز كلاس‌ها از بخاری‌های نفتی كاربراتوری استفاده می‌كنند، به این معنی است كه خطر در كمین بسیاری از كودكان و نوجوانان ما نشسته است و خدای ناكرده چه بسا فردا ممكن است كه مدرسه‌ای دیگر خبرساز شود.

به این صورت اگر از 150 هزار كلاسی كه با این بخاری‌ها گرم می‌شود، تنها 25 دانش‌آموز را برای هر كلاس در نظر بگیریم، حدود 3 میلیون و 750 هزار دانش‌آموز از كل
13میلیون دانش‌آموز در كشور در معرض این خطرات قرار دارند. سیستم حرارت مركزی در مدارس هر چقدر هم كه هزینه‌بر باشد، یك بار برای همیشه است و تا زمانی كه مدرسه پابرجاست و قابل استفاده، گرمای لازم، كافی و ایمن در كلاس‌ها تولید و مصرف می‌شود.

آیا نمی‌توان حداقل هر سال تعدادی از مدارس را به این امكان امن مجهز كرد، بالاخره بعد از چند سال روزی فرا می‌رسد كه می‌توان با اطمینان خاطر از بی‌خطر بودن سیستم گرمایشی مدارس صحبت كرد. در همین باره معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور در گفت‌وگو با می‌گوید: در سال گذشته ردیف مشخصی در قانون بودجه برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اختصاص داده شده است كه براین اساس، 238 میلیارد ریال اعتبار برای سیستم گرمایشی مدارس مصوب شد كه از این میزان 172 میلیارد ریال تخصیص یافت و امسال هم در قانون بودجه 296 میلیارد ریال برای سیستم گرمایشی مدارس مصوب شد كه تاكنون از این میزان فقط 10درصد یعنی 29 میلیارد ریال اختصاص یافته است. از اعتباراتی كه همه‌ساله تخصیص یافته، استفاده شده است. البته كه این اعتبارات با توجه به نیاز گسترده وزارت آموزش و پرورش ناكافی بوده است.

به گفته مهندس محمدحسین ترابی‌زاده، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور كه متولی ساخت و ساز مدارس است، مقررات ملی را در ساخت و ساز ساختمان‌ها رعایت كرده است به گونه‌ای كه هم‌اكنون مدارس ما از دو روش بخاری نفتی كاربراتوری و سیستم حرارت مركزی استفاده می‌كنند. برای اینكه همه مدارس به سیستم حرارت مركزی مجهز شوند براساس برآورد و مطالعه ما به هزارمیلیاردتومان اعتبار نیاز است. هر ساله نیز در زمان تنظیم بودجه پیشنهاد اختصاص اعتبار بیشتری برای رفع این نقیصه را ارائه می‌دهیم، اما از حیطه اختیارات ما خارج است و درصد بسیار جزئی از آنچه پیشنهاد كرده‌ایم تخصیص می‌یابد.

ناگفته نماند كه یكی از مسائل ما در نظام آموزشی كشور عدم وجود متولی نگهداری مدارس است كه قطعاً اگر امكانات و تجهیزات مدارس متولی داشت نگهداری و رسیدگی به آنها و مطلع بودن از مشكلات احتمالی آنها جلو بروز مشكل در مدرسه انقلاب اسلامی را می‌گرفت. چرا كه نشت نفت كار را به این نقطه دردناك كشاند. در همین باره ترابی‌زاده توضیح می‌دهد: ما همه ساله دستورالعمل نگهداری از امكانات و تجهیزات مدارس و پیش بینی نقاط ایمنی را پیش از فصل سرما به ادارات آموزش و پرورش ارسال می‌كنیم، آنها هم موظفند آن را به همه مدارس ابلاغ كنند.

نبود سیستم گرمایشی استاندارد در برخی مدارس یك مشكل، اختصاص نیافتن بودجه مورد نیاز برای استاندارد كردن آنها یك مشكل، نبود متولی نگهداری از امكانات استاندارد یك مشكل و آموزش ندیدن اولیای مدرسه در هنگام بروز مسئله در مدرسه و چگونگی مواجهه با آن مشكل دیگری است كه همه اینها دست به دست هم داده‌اند تا امروز بچه‌های مدرسه پیرانشهر به جای كلاس، در بیمارستان باشند. وظیفه ما در نظام آموزشی كشور فقط آموزش آن هم به هر قیمتی، با هر امكانی و در هر شرایطی نیست.

وقتی بخاری نفتی مدرسه انقلاب اسلامی آتش گرفت بدون اینكه بچه‌ها را از كلاس بیرون ببریم سعی كردیم بخاری را به بیرون انتقال دهیم، اما غافل از اینكه در نیمه راه بخاری دقیقاً جلوی در كلاس مدرسه افتاد و راه خروج بچه‌ها را مسدود كرد. آیا لازم نبود مدیر و معلم و سرایدار و بچه‌ها می‌دانستند كه در چنین شرایطی اول باید از كلاس بیرون بروند و آیا نمی‌توان تدبیری اندیشید كه راه خروج اضطراری در كلاس تعبیه شود یا اصلاً پنجره‌های كلاس راهی برای فرار از موقعیت خطرناك باشد.

دولت همه هزینه درمان دانش‌آموزان سوخته را می‌پردازد
مدیر كل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نیز اعلام كرد: ۱۲ دانش‌آموز سوخته برای درمان به تبریز اعزام شدند و بقیه در ارومیه هستند، تمام امكانات درمانی و تجهیزات لازم موجود است و طبق دستور ویژه وزیر بهداشت برای پیگیری درمان هیچ هزینه‌ای از بیماران اخذ نمی‌شود. سجاد رضوی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات ما از مسئولان دانشگاه علوم پزشكی ارومیه و تبریز از مجموع دانش‌آموزانی كه در حادثه آتش سوزی مدرسه روستای شین آباد پیرانشهر دچار حادثه شدند، متأسفانه یك نفر فوت كرد، 12 نفر برای ادامه درمان به تبریز اعزام شدند و بقیه در بیمارستانی در ارومیه تحت درمان هستند البته چند نفر آنها نیز ترخیص شده‌اند.

وی گفت: وزیر بهداشت برای پیگیری دقیق درمان این دانش‌آموزان به مسئولان ذیربط در وزارت بهداشت دستور ویژه داده است و در صورت نیاز به اعزام به تهران یا هر جای دنیا اقدامات لازم انجام می‌شود اما بر اساس اطلاعات فعلی نیازی به اعزام آنان به هیچ جای دیگری نیست و همه امكانات درمانی، تجهیزات و تیم پزشكی در ارومیه و تبریز مستقر هستند. مدیركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس دستور وزیر بهداشت ریالی هزینه بابت درمان این دانش‌آموزان اخذ نمی‌شود و وزارت بهداشت همه هزینه درمان آنها را در این مرحله می‌پردازد. وی تأكید كرد:‌ هیچ كمبودی از نظر امكانات و تیم پزشكی برای مداوای این دانش‌آموزان وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha