سلامت نیوز : غضنفر میرزابیگی با اعلام این خبر افزود: مطابق این طرح که به تصویب شورای عالی نظام پرستاری رسیده و به صورت رسمی به رئیس جمهوری نیز ارائه شده است، همه پرستاران و دانشجویان پرستاری کشور به صورت رایگان قند خون،فشار خون و اضافه وزن 50 میلیون ایرانی بالای 20سال را خانه به خانه کنترل و ثبت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: با توجه به تغییر عادات زندگی مانند میزان تحرک و تغذیه مردم، خطر مهمی که سلامت تعداد زیادی از هموطنان را تهدید می‌کند عوارض ناشی از فشار خون، قندخون بالا و اضافه وزن است که بی توجهی و ناآگاهی نسبت به آن می‌تواند عامل بروز بیماریهای قلبی-عروقی،دیابت و سکته های مغزی و قلبی باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: با توجه به اهمیت این مسئله و نبود هیچگونه آمار و اطلاعات دقیق درباره شیوع این عوامل خطر، طرح غربالگری این فاکتورهای بیماری زا در سازمان نظام پرستاری تهیه و کارشناسی شد و طی بررسی های انجام شده مشخص شد که می‌توان با یک برنامه سراسری طی یک ماه قند خون،فشار خون و اضافه وزن همه ایرانیان بالای 20 سال را کنترل و ثبت کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح با هماهنگی روسای 150 دانشکده پرستاری، حدود 40 هزار دانشجوی پرستاری در اجرای این طرح ملی مشارکت می‌کنند و با حضور بیش از 100 هزار پرستار شاغل در کشور  بیش از 140 هزار پرستار و دانشجوی پرستاری به صورت افتحاری و رایگان و بدون دستمزد برای سلامت مردم ایران مشارکت می‌کنند.

میرزابیگی گفت: این طرح طی جلسه‌ای به رئیس جمهوری ارائه شد و رئیس جمهوری نیز با تأیید آن دستور همکاری و مساعدت برای اجرای این طرح را به وزیر بهداشت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر کرد.

وی ادامه داد: تمام بررسی های لازم کارشناسی برای اجرای این طرح انجام شده است و از هم اکنون جامعه پرستاری کشور آمادگی خود را برای اجرای این طرح اعلام می‌کند و از هر زمان که مسئولان وزارت بهداشت و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند، این طرح طی یکماه در سراسر کشور و در تمام شهرها و روستاهای کشور اجرا می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: پرستاران کشور با افتخار آمادگی اجرای این طرح را برای ارتقای سطح سلامت مردم سرزمینشان دارند و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر با همکاری مسئولان دولتی این طرح را اجرا کنیم و نتایج آن را در مراسم روز پرستار در پایان امسال اعلام کنیم.

میرزابیگی تأکید کرد: قطعاً اجرای این طرح زمینه مناسبی برای برنامه ریزی مسئولان سلامت کشور و پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی-عروقی،دیابت و سکته های مغزی و قلبی خواهد بود که سهم مهمی در میزان بار بیماریها و مرگ و میر ایرانیان دارند.

وی گفت: برای اجرای این طرح از همکاری سایر گروههای نظام سلامت مانند پزشکان عمومی و سایر کارشناسان استقبال می‌کنیم اما در هر صورت جامعه پرستاری کشور به صورت مستقل نیز آمادگی اجرای این غربالگری سراسری را دارند و تنها ابزاری که برای این کار نیازمند آن هستیم، یک دستگاه فشارخون، یک دستگاه گلوکومتر و یک ترازو است که به صورت امانی و موقت در اختیار هر یک از مجریان این طرح قرار گیرد.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری نیز مسئولیت سازماندهی مجریان این طرح را با همکاری و پشتوانه هیئت مدیره های نظام پرستاری که در همه شهرهای کشور مستقر هستند، بدون حتی یک ریال دستمزد به عهده می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha