سلامت نیوز : مجید روحی پیش از ظهر امروز در نشست خبری نخستین جشنواره کارآفرینان تولید و تجارت دندانپزشکی که در وزارت بهداشت برگزار شد. برگزاری این جشنواره را نمایش توانمندی‌ها و ابتکارات مخترعان و تولید‌کنندگان کشور برشمرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: 13 انجمن علمی دندانپزشکی و 5 دانشکده دندانپزشکی در سراسر کشور در راستای تربیت نیروی دندانپزشکی و تحقیقات در این حوزه فعال هستند و در بسیاری از تجهیزات دندانپزشکی در داخل کشور تولید می‌شود.

روحی تأکید کرد: در این جشنواره سعی کرده‌ایم تا زمینه تعامل و ارائه نوآوری افراد خلاق برای تعامل فراهم شود و حتی افرادی که بنا به مشکلات مختلف از تولید دل زده شده‌اند نیز در این عرصه برای ارائه تجربیات حضور یابند.

به گفته نماینده انجمن صنفی تولید‌کنندگان تجهیزات آزمایشگاهی اغلب نیاز کشور در حوزه دندانپزشکی به ویژه تکنولوژی پیشرفته در داخل تأمین می‌شود.

وی افزود: تجهیزات تصویربرداری، لیزر، نانو تکنولوژی، یونیت‌های دندانپزشکی، استرلیزاسیون و عفونت‌زدایی(اتوکلاوها)، تجهیزات مطب‌ها و کلینیک‌ها در داخل تولید می‌شود و فقط در برخی بخش‌ها نیاز به واردات است.

تولید 70 درصد مواد اولیه دندانی در داخل کشور

روحی تأکید کرد: 60 تا 70 درصد مواد اولیه دندانپزشکی در داخل تولید می‌شود که 90درصد آنها استانداردهای بین‌المللی را دارند و حتی مواد پیشرفته‌تر نیز فازهای تحقیقاتی را گذرانده و در مرحله تولید قرار گرفته‌اند.

حضور محصولات دندانپزشکی ایران در بازار 50 کشور جهان

روحی تصریح کرد: حدود 50 کشور از محصولات تولیدی ایران در حوزه دندانپزشکی استفاده می‌کنند ولی هدف اصلی ما کشورهای آسیای میانه، عراق، ترکیه، قفقاز و آسیای دور است.

وی اظهار امیدواری کرد تا با حمایت وزارت بهداشت امکان حضور تولید‌کنندگان داخلی در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی در راستای شناساندن محصولات و ارتقای صادرات فراهم شود.

روحی گفت: اگر فقط به فکر بازار داخلی باشیم به جایی نخواهیم رسید و باید سرمایه‌گذاری در بخش دندانپزشکی با هدف صادرات صورت گیرد.

مسئولان سالی 10 میلیارد تومان به تحقیقات دندانپزشکی اختصاص دهند

وی اختصاص سالانه حدود 10 میلیارد تومان برای بخش تحقیقات در حوزه تجهیزات دندانپزشکی را بسیار مؤثر دانست و گفت: هزینه اثربخشی این مقوله بسیار بالاست و در نهایت با تولیدات داخلی نفع آن به خودمان برمی‌گردد.

رئیس ستاد برگزاری نخستین جشنواره کارآفرینان تولید و تجارت دندانپزشکی افزود: حدود 28 هزار دندانپزشک و 6 هزار لابراتوار دندانسازی وظیفه ساخت و انجام امور دندانپزشکی را بر عهده دارند.

یک دلار هم ارز مرجع به تولیدکنندگان دندانپزشکی ندادند

وی اختصاص نیافتن ارز مرجع را به تولید‌کنندگان داخلی در زمینه تجهیزات دندانپزشکی یکی از موانع این صنف برشمرد و گفت: حتی یک دلار هم از ارز مرجع به تولید‌کنندگان تجهیزات دندانپزشکی داخلی داده نشده است و از طرفی ارز مبادلاتی هم مشکل‌ساز است چرا که تولید‌کننده مجبور است مواد اولیه را از چین وارد کند که معمولاً کیفیت لازم را ندارد.

وی تأکید کرد: ما نمی‌گوییم به همه ارز مرجع اختصاص دهند بلکه می‌توان به تولید‌کننده داخل ارز مرجع اختصاص داد و به وارد کنندگان ارز مبادلاتی و تمام این مشکلات با اختصاص 10 تا 20 میلیون دلار ارز مرجع حل می‌شود.

به گفته نماینده انجمن صنفی تولید‌کنندگان تجهیزات دندانپزشکی و آزمایشگاهی برای واردات قطعات دندانپزشکی 6 ماه زمان لازم است و پس از آن نیز وقتی وارد کننده جنس خود را به دستگاه‌های دولتی می‌فروشد باید یک سال صبر کند تا پول خود را بگیرد.

روحی بیشترین نیاز حاضر کشور در حوزه دندانپزشکی را کمبود دستگاه‌های لیزر، تصویربرداری و مواد دندانی عنوان کرد و گفت: در بخش لابراتوار 90 درصد تجهیزات در داخل کشور تأمین می‌شود اما آلیاژهای دندانپزشکی و پودرهای پورسیلین هنوز در داخل تولید نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه تصویربرداری و اسکنرهای پزشکی فقط کار تحقیقاتی صورت گرفته ولی برخی دستگاهی اشعه ایکس و عکس تک‌دندانی در داخل تولید می‌شود.

روحی خطاب به دولتمردان گفت: دولت باید به بخش خصوصی اطمینان کند چرا که اگر برای اختصاص ارز مرجع به تولید‌کننده شک داشته باشد کار آن طور که باید پیش نمی‌رود.

نخستین جشنواره کارآفرینان تولید و تجارت دندانپزشکی از 28 آذر تا اول دی با حضور 50 شرکت تولید کننده داخلی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha