سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6249

اگر کسی برای وزن کم کردن، دلش را به خوردن سس کم‌چربی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی خوش کرده، ممکن است این خبر جدید از دنیای تحقیقات برایش جالب باشد.

 این که خوردن غذاها و خوراکی‌ها نه تنها کمکی به وزن کم کردن شما نکند، بلکه، برعکس، می‌تواند شما را چاق هم بکند.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان دانشگاه آلبرتای کانادا، چند گروه از موش‌ها را، در سنین مختلف، انتخاب کردند و به هرگروه نوع مشخصی از خوراک دادند؛ به برخی از گروه‌ها، خوراکی‌های با کالری کمتر و به برخی دیگر کالری بیشتر.

 بررسی‌های بعدی نشان داد موش‌های جوان‌تر این خاصیت را دارند که وقتی به آنها غذای کم‌کالری داده می‌شوند، به طور خودکار، بیشتر می‌خورند و همین باعث افزایش وزن، و نه کاهش، در آنها شده است.

یکی از توجیه‌های محققان درباره نتایج این مطالعه آن است که وجود مقدار مشخصی از چربی در غذا، باعث احساس سیری در فرد و کنترل اشتهای او می‌شود که وقتی این مقدار وجود نداشته باشد، همچنان دوست دارد غذا بخورد.

 معلوم نیست چرا این خاصیت، فقط در موش‌های جوان‌تر دیده شده و موش‌های بزرگسال و مسن‌تر، توانسته‌اند از روی عوامل دیگری، بفهمند که غذایی که خورده‌اند، برایشان کافی بوده است.

البته فعلا این آزمایش روی موش‌ها انجام شده، اما اگر نتایج مطالعات بعدی روی انسان‌ها هم به همین منوال باشد، هشداری جدی است برای چاق‌هایی که به جای زحمت دادن به خودشان، ورزش و کم خوردن، سراغ این جور راه‌حل‌های میان‌بر می‌روند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که چاقی، بیشتر از آن که یک مشکل جسمی باشد، یک مشکل رفتاری است؛ مانند مطالعه‌ای که فعالیت مراکز خاصی از مغز را مسئول چاق شدن افراد می‌دانست، همان مراکزی که باعث ولع و وابستگی فرد به مواد مخدر، و نهایتا معتاد شدن او به آنها می‌شود. به این ترتیب، چاقی را نسخه بدلی برای اعتیاد معرفی کرده بود. این سرنخ‌ها، همگی تاکیدی بر رفتاری بودن مشکل آدم‌های چاق است. افرادی که «می‌دانند» که باید کم‌تر بخورند، اما «نمی‌توانند».

 حتی اگر بتوانیم توجیه محققان دانشگاه آلبرتا را برای چاق شدن موش‌ها در اثر خوردن غذای رژیمی بپذیریم، این وضعیت در مورد انسان‌ها اندکی متفاوت‌تر است. انسان‌ها می‌فهمند که چه غذایی جلوی آنهاست و همین آگاهی آنها، می‌تواند موجب شود که به ضرر خود عمل کنند.

به عنوان مثال، آگاهی از این که این غذا، کم‌کالری است، باعث می‌شود سر خودشان را این طور کلاه بگذارند که «رژیمی است، پس راحت باش و هر چقدر دلت خواست، بخور!» نتیجه هم می‌شود دریافت کالری اضافه! که حاصل تفاوت بین نگرش و عملکرد و رفتار آدم‌ها و در یک کلام، بیماری رفتاری آنهاست.

خلاصه تحقیقات این محققان، که در نشریه علمی «چاقی» منتشر شده است، یک پیام برای کسانی دارد که از اضافه وزن‌شان در عذاب‌اند. پیام آنها این است که برای کم کردن این وزن اضافه، لازم نیست دست به کارهای عجیب و غریب بزنید یا رژیم‌های خاص و خوراکی‌های خاص بخورید.

کافی است همان خوراکی‌های تازه و سالم را، با آگاهی از این که چه مقدار از آن را مجازید مصرف کنید، انتخاب کنید. به اندازه از هرکدام بخورید، تنوع لازم را در سفره غذایی‌تان رعایت کنید و به اندازه کافی هم ورزش کنید. اینها همه باهم، می‌تواند سلامت شما را تضمین کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha