چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 62498

سلامت نیوز : پرونده برنج‌های آلوده با اظهار نظر دبیر انجمن حمایت از تولید برنج کشور، بار دیگر گشوده شد، با اینکه هیچ مستنداتی مبنی بر آلودگی برنج‌های وارداتی از سوی مطرح کنندگان این موضوع ارائه نشده‌، با این حال رئیس سازمان حفظ نباتات از وزارت بهداشت خواست تا مسائلی که پیرامون آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین و باقیمانده سموم شیمیایی مطرح می‌شود را بررسی کند. رضا فتوحی چندی پیش گفته بود:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ «‌موضوع آلودگی برنج‌ها به وزارت بهداشت مربوط می‌شود.» از سوی دیگر جمیل علیزاده شایق دبیرانجمن حمایت از تولید برنج کشور نیز قبل از این با تاکید بر اینکه هنوز از سوی دولتمردان مشخص نشده است، برنج‌هایی که از هند به ایران وارد شده‌اند آلوده به ماده سمی آرسنیک هستند یا خیر، گفته بود که دولت باید هرچه زودتر تکلیف برنجهای وارداتی از کشور هند را مشخص کند. این اولین بار نیست که ماجرای آلوده بودن برنج‌های وارداتی و به طور ویژه نوع هندی آنها مطرح می‌شود، آلودگی برنج‌های هندی و پاکستانی پیش از این در تابستان سال 89 به‌طور جدی مطرح شد به‌طوریکه نمایندگان مجلس اسامی هشت برنج آلوده هندی و پاکستانی را اعلام کردند. اتفاقی که از همان ابتدا با مخالفت وزارت بهداشت همراه بود، مسئولان این وزارتخانه با تاکید بر سلامت برنج‌های وارداتی در تمام اظهار نظرها بر انجام آزمایش و سالم‌بودن این برنج‌ها اصرار می‌کردند، بطوریکه با وجود تمام مستندات کمیسیون بهداشت مجلس هشتم، مدیر کل وقت نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت، در پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس گفته بود که در هیچ یک از برنج‌ها آلودگی مبنی بر آرسنیک، فلزات سنگین و... دیده نشده است.

با اینکه بیش از دو سال از آن اتفاقات می‌گذرد، چندی است که بار دیگر موضوع آلودگی برنج‌ها در گوشه و کنار شنیده می‌شود، این بار نیز وزارت بهداشت، با رد تمام این ابهامات وجود هر گونه آلودگی را در برنج‌های وارداتی انکار کرد و از کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند خواست تا مستندات خود را ارائه دهند. مهندس سعید رضا رضائی ــ مشاور معاون غذا سازمان غذا و داروــ در گفت‌و‌گو با آرمان با تاکید بر اینکه اینگونه اظهار نظرها منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شود، می‌گوید:« کسانی که آلودگی برنج‌ها را مطرح می‌کنند اگر مستنداتی دارند، ارائه کنند، از سوی دیگر ما وظایف خود را می‌دانیم و بر اساس گفته‌های دیگران که اعلام می‌کنند باید سلامت برنج‌ها بررسی شود، حرکت نمی‌کنیم، ما نظارت‌های لازم را در این زمینه داریم.» او ادامه میدهد:« هر جا که موردی مشاهده شده سریع اقدامات لازم انجام شده است.» مشاور معاون غذا، احتمال داد ممکن است این موضوع مربوط به برنج‌های قاچاق باشد، بر این اساس تمام برنج‌هایی که از سازمان غذا و دارو مجوز می‌گیرند، سالم بوده و مشکلی برای مصرف ندارند. به گفته رضایی، دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور جامع و کامل سلامت برنج‌ها را بررسی کرده و اجازه نمی‌دهند هیچ گونه موردی که مطابق ضوابط نیست، به دست مردم برسد.

او از مردم خواست تا تنها اقدام به خرید برنج‌هایی کنند که مورد تایید سازمان غذا و داروست.«برنج‌ها، یا وارداتی هستند یا تولید داخل. هر دوی آنها دارای پروانه ساخت هستند و آرم سازمان غذا و دارو نیز بر آن زده شده است، برنج‌های وارداتی نیز دارای شماره ورود هستند. قرار است برنج‌ها نیز مانند لوازم آرایشی، برچسب اصالت داشته باشند.» مشاور معاون غذای سازمان غذا و دارو ادامه داد:« افراد در صورت دیدن هر‌گونه مورد مشکوک می‌توانند آن را به سازمان اطلاع دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha