محققان به تازگی دریافته‌اند كه اسكلت بدن به عنوان یك چارچوب استخوانی كه از بدن انسان و جانوران پشتیبانی و حفاظت می‌كند در واقع یك عضو با ترشحات درون ریز است كه به كنترل متابولیسم قند و كنترل وزن كمك ‌كرده و یك شاخص مهم از بروز دیابت نوع دوم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان مركز پزشكی دانشگاه كلمبیا كه بر روی موش‌های آزمایشگاهی مطالعه كرده‌اند، نشان داده‌اند كه سلول‌های استخوانی هورمونی به نام اوستئوكلسین ترشح می‌كنند كه این هورمون تنظیم قند خون (گلوكز) و ذخایر چربی در بدن را از طریق مكانیسم‌هایی كه پیش از این شناخته نشده بودند را كنترل می‌كند.

معمولا افزایش ترشح هورمون انسولین با كاهش حساسیت به انسولین رخ می‌دهد. اما استئوكلسین هم ترشح و هم حساسیت انسولین را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن تعداد سلول‌های تولید كننده انسولین را افزایش داده و ذخایر چربی را كاهش می‌دهد.

این تحقیقات نشان داده است كه افزایش فعالیت هورمون اوستئوكلسین مانع از بروز دیابت نوع دوم و یا چاقی در موش‌ها می‌شود و به این ترتیب راه برای پیشگیری و درمان بیماری دیابت هموارتر خواهد شد.

این كشف كه استخوان‌های ما مسوول تنظیم قند خون به روش‌هایی هستند كه پیش از این كاملا از آنها بی‌اطلاع بودیم درك ما را از عملكرد‌ استخوان‌ها تغییر می‌دهد و جنبه مهم و حیاتی از متابولیسم انرژی را نمایان می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha