چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 62501

نمردیم و هلال روی ماه مسئولان را رویت کردیم. چهره نماینده مجلس و استاندار و دیگر مسئولان را فقط از تلویزیون می دیدیم اما زلزله موجب شد تا آنها سری به ما بزنند.

رویت هلال روی ماه مسئولان!
سلامت نیوز : زن روستایی می گفت نمردیم و هلال روی ماه مسئولان را رویت کردیم. چهره نماینده مجلس و استاندار و دیگر مسئولان را فقط از تلویزیون می دیدیم اما زلزله موجب شد تا آنها سری به ما بزنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ حداقل بدانند که ماجرای وام مسکن روستایی افسانه است و کسی به فکر معاش و مسکن و اشتغال و زندگی ما نیست. حتما باید چند نفر جان می دادندتا این اتفاق بیفتد!. حکایت ما هم مانند حکایت آن دانش آموزانی است که سوختند؛ تا شاید وزیر به خود بیاید!

ساعت 10 صبح است. بالگرد امدادی هلال احمر، ابوالحسن فقیه رییس جمعیت هلال احمر، محمد جعفریان رییس سازمان جوانان هلال احمر و رشید استاندار خراسان جنوبی را از فرودگاه بیرجند به سوی بخشی از روستاهای زلزله زده منتقل می کندکه ازلا به لای تپه های خشک و بی آب و علف این روستاهای کوچک قابل دیدن هستند. از رشید استاندار خراسان جنوبی سوال شد واقعا چرا قبل از زلزله به فکر مقاوم سازی روستاها نبودید؟ که کمی تعجب کرد و با تندی گفت: این حرف شما برای من سنگین است ،چون اتفاقا
خراسان جنوبی با اینکه محروم است اما در این خصوص از همه استان ها پیشتازتر است.

وی گفت: چه کسی این حرف را زده؟ وام های 15 ساله با بهره پایین و حتی بلاعوض داده ایم. همان روستایی که 5 خانوارش در آوار جان دادند، خانه های اطراف آنجا مقاوم سازی شده بود. همچنین 27 هزار خانه روستایی را مقاوم سازی کردیم و این در مقابل 650 هزار جمعیت استان رقم خوبی است. حتی در بحث مسکن مهر شهری هم 26 هزار مسکن ساختیم.از استاندار سوال شد آیا در زمان زلزله تمامی دستگاه ها حضور داشتند؟ پاسخ داد: من تجربه خیلی خوبی در بحران دارم و با قاطعیت می گویم تمامی سازمان ها حضور داشتند حتی جهاد کشاورزی هم در همان ساعت اول حاضر بود. بچه های جهاد محصولات کشاورزی مدفون شده را هم جمع آوری کردند و در مخازنی نگه داری می کنند.وقتی بالگرد در نزدیکی اولین روستا به زمین نشست مسئولان مانند همیشه برای نشان دادن خدماتی که وظیفه آنها بوده جلوی خبرنگاران و دوربین ها با مردم صحبت کردند. من هم با روستاییان گرم صحبت شدم.

یکی می گفت: ممنونم آقای مسئول همه چیز خوب است دست شما درد نکنه! گفتم مادر جان من مسئول نیستم، خبرنگار هستم. خب چادرها برپا شده و غذای گرم هم که می رسه ولی این ها مهم نیست سوال من از شما این است که قبل از زلزله چرا به فکر خانه های سست خودتان نبودید؟ چرا از وام مسکن روستایی استفاده نکردید؟ پسر پیرزن جلو آمد و گفت:آقا دلتان خوش است. اینجا ما یک درمانگاه نداریم. جاده ها شنی و خراب است. به نظر شما با این جاده می شود مصالح ساختمانی و تیرآهن حمل کرد؟ وقتی هم که دنبال وام مسکن می رویم کلی اذیتمان می کنند.یکی دیگر از اهالی گفت: من خانه ام را ساختم و وام مسکن هم گرفتم. توی زلزله هم سالم ماند اما به خدا به دلیل خشکسالی کلی از اقساطم عقب افتاده و بهره روی بهره می آید. مجبورم بفروشم و دوباره در خانه ی کاهگلی بنشینم.نکته قابل توجه این بود که روستانشینان مناطق خراسان جنوبی در وضعیت مناسب معیشتی، اشتغال و حتی امور فرهنگی و آموزشی قرار ندارند. ایجاد خیمه های نماز، حمام و دستشویی، مهد کودک و حتی شهربازی کوچک آن هم بعد از زلزله و در چادرهای سفید و قشنگ و توزیع غذای گرم برایشان تازگی دارد. همین موجب شده که در پاسخ به خبرنگاران سطحی نگر و مسئولان بحران بگویند همه چی آروم است و ما چقدر خوشحالیم.

در حالی که عمق فاجعه زمانی نمایان می شود که می بینیم روستاییان «شاج» حتی نمی دانند یک طویله استاندارد چگونه ساخته می شود؟ و گوسفندان خود را در دل تپه جای می دهند! نمی دانند وقتی دیوار کاهگلی خانه شان کج است،می ریزد. نمی دانند مشاوره ومرکز مشاوره چیست؟ وظیفه بنیاد مسکن و بهزیستی چیست؟ و تعریفی از توزیع مناسب خدمات روستایی و شهری میان مردم ندارند. توقعاتشان آنقدر کم است که با دیدن یک پرستار فکر می کنند مسئولان برایشان خودکشی کرده اند.آری، اینجا خراسان جنوبی است.منطقه ای کم توسعه یافته و فقیر. جایی که کمیته امداد و موسسه های خیریه و ستاد توانمندسازی مناطق محروم سال هاست دارند تلاش می کنند تا بخشی از آن را توانمند کنند! زمین این روستاها طلاست ،چرا که در آن زرشک و زعفران کشت می شود اما چه سود که بهره این محصول را دلالان و سودجویان به جیب می زنند. از تهران یک گرم زعفران درجه یک را با قیمت حدود 34 هزار تومان می خریم اما روستایی آن را فقط با قیمت 12 تا 15 هزار تومان فروخته است!

به گزارش خبرنگار اعزامی« حمایت» به مناطق زلزله زده می توان گفت که اقدامات اولیه پس از زلزله نسبت به زلزله اخیر در آذربایجان شرقی بهتر بوده است. تیم های امدادی و جوانان هلال احمر سفره خدمات خود را در تمامی روستاها پهن کرده اند. کمیته امداد حضور فوری و مناسبی داشته و حضور بهزیستی و سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی هم در روستاها مشاهده می شد. محمد جعفریان رییس سازمان جوانان هلال احمر در مورد آخرین اقدامات این سازمان و استفاده از توان جوانان داوطلب در زلزله زهان به خبرنگار« حمایت» گفت: همیشه توجه به کودکان یکی از مهمترین اصول در حوادث بوده است. سازمان جوانان هم در تمامی حوادث برنامه های ویژه ای برای پوشش کودکان آسیب دیده دارد.

نصب سرسره و الاکلنگ در روستاهای زلزله زده
وی افزود: هم اکنون 100 نفر در قالب کاروان های نیکوکاری به مناطق زلزله زده اعزام شده اند که وظیفه ارتقای سطح سلامت روانی و پرکردن اوقات فراغت این گروه سنی در حادثه زلزله را به عهده دارند. براین اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا ظرف هفت روز آینده وسایل بازی کودکان اعم از الاکلنگ، سرسره و تاب از جنس فلز و فایبرگلاس در روستاها نصب می‌شود. رییس سازمان جوانان هلال احمر رسیدگی به وضعیت روحی و روانی نوجوانان را در وقوع حوادث بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: معمولا در پروتکل ها و برنامه ها رسیدگی به وضعیت کودکان تاکید شده اما نوجوانان هم در نوع خود نیاز به مشاوره های روانی دارند.

توزیع 2200 غذای گرم و آموزش نقاشی به کودکان
جعفریان اظهار داشت: هم اکنون برپایی خیمه های نماز، آموزش چادر به چادر اصول ایمنی در چادرهای امدادی در فصل سرما، شیارکشی در اطراف چادر و برگزاری مراسم ترحیم برای جانباختگان روستای شاج و همچنین ارائه خدمات حمایت روانی توسط تیم های کاروان نیکوکاری انجام شده و در حال اجراست. رییس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: همچنین 2200 وعده غذای گرم میان زلزله‌زدگان توزیع شده و حتی کلاس‌های نقاشی برای کودکان زلزله‌زده هم در 4 روستا ایجاد شده است.خورشید در حال غروب کردن است و روستاییان هنور در سرمای انتهای پاییز در چادرهای سفید زندگی می کنند. برخی می گویند چادرها کوچک است و برخی هم دلشان خانه خودشان را می خواهد، اما مسئولان آرام آرام ویکان یکان می روند و روستا می ماند و روستاییانی که باید همانند زلزله زدگان آذربایجان شرقی ماه هادر انتظار اقدامی فوری چشم به راه بدوزند، اقدامی که باید ماه ها و سال ها قبل رخ می داد. اینجا به یاد یک زن روستایی افتادم که می گفت: نمردیم و روی ماه استاندار را دیدیم، نمردیم و فهمیدیم نماینده مجلس هم داریم!!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha