چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 62513
سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از بیماری‌های شایع و خطرناک که مردم آن را جدی نمی‌گیرند خروپف است که مشکل تنفسی حین خواب محسوب می‌شود‌. دکتر خسرو صادق نیت افزود: خروپف احتمال خطر وقفه تنفس حین خواب را گوشزد می‌کند‌. خروپف و وقفه تنفس حین خواب توسط فردی که به خواب رفته است درک نمی‌شود و اطرافیان وی متوجه این علائم می‌شوند‌. این بیماری به دنبال تنگی راه‌های تنفسی فردی که به خواب رفته شروع می‌شود و در این حالت عبور هوا از حلق همراه با صدا خواهد بود.صادق نیت اظهار داشت: همراهی خروپف با هر یک از این سه علامت خواب‌آلودگی در روز، فشار خون بالا، مشاهده قطع نفس حین خواب علامت خطری بزرگ خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ وی یاد آور شد: خروپف می‌تواند خطراتی از جمله سکته قلبی و مغزی، افزایش فشارخون، چاقی، دیابت، افزایش بروز خطای شغلی و تصادفات مرگ بار رانندگی را به همراه داشته باشد‌. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیش از 80 نوع اختلال خواب از نظر علمی‌شناخته و طبقه بندی شده است، گفت: خواب نیاز ضروری بدن است همان طور که انسان نیاز به بدن سالم در بیداری دارد، به خواب با کیفیت و کافی برای داشتن سلامتی جسم و روح نیاز دارد‌. وی اضافه کرد: افرادی که از خواب مناسب و با کیفیتی برخوردار نیستند سلامتی جسمی‌و روحی خود را به مخاطره انداخته‌اند. به گفته صادق نیت، خواب با کیفیت و مناسب‌، خواب شبانه است و مدت زمان خواب که لازم است به آن اختصاص داده شود هفت و نیم تا هشت و نیم ساعت در شبانه روز است تا نیاز فرد مرتفع شود‌. رئیس مرکز خواب بیمارستان بهارلو تهران اضافه کرد: برخی افراد به دلایل شغلی شب ها بیدار می‌مانند و خواب با کیفیتی را تجربه نمی‌کنند در زمان بیداری خود نیز مشکلات متعددی را متحمل خواهند شد‌. صادق نیت ادامه داد: یکی از زودرس‌ترین و مهم‌ترین مشکلات افرادی که از خواب خوب بهره نمی‌برند احساس خستگی، خواب‌آلودگی و کسالت در روز است. وی افزود: علائمی‌چون افزایش فشار خون، خواب آلودگی، تحریک پذیری‌، کاهش حافظه و قدرت تمرکز، مشکلات قلبی عروقی، عدم رضایت از خواب شبانه می‌تواند ناشی از ابتلا به اختلالات و بیماری‌های خواب باشد که نیاز به درمان دارد.

صادق نیت افزود‌: البته تشخیص این اختلالات امروزه با تکنولوژی‌های پیشرفته به ویژه پلی سومنوگرافی میسر شده است و در نتیجه قابل درمان خواهند بود‌. دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: تمامی‌امکانات درمانی خواب در کشور وجود دارد و اکثر این اختلالات با انجام تست خواب در کلینیک‌های خواب قابل تشخیص و درمان است‌. وی گفت: یکی دیگر از مشکلات خواب بی‌خوابی است و یکی از شایعترین انواع آن یعنی دیر به خواب رفتن است. افرادی که شروع خوابشان بیش از نیم ساعت طول بکشد دچار مشکل در شروع خواب هستند. کسانی که خواب منقطع شبانه دارند یا صبح ها خیلی زود بیدار می‌شوند و بی‌خوابی به سراغشان می‌آید نیز دچار انواع دیگری از بی‌خوابی هستند که با مراجعه به موقع به پزشک می‌توانند درمان شود.صادق نیت با اشاره به اینکه از مصرف خودسرانه داروهای خواب آور پرهیز کنند، افزود: بسیاری از مردم بدون مراجعه به پزشک و جهت برطرف کردن مشکلات و اختلالات خواب خود اقدام به استفاده خود‌سرانه از داروهای خواب آور می‌کنند که این خود مشکل را دو برابر می‌کند‌. وی گفت‌: عدم رعایت بهداشت خواب، اضطراب و افسردگی، استرس‌های شغلی، مشکلات خانوادگی و نوبت کاری از علل مهم بروز یا تشدید بی‌خوابی محسوب می‌شود و بدون درمان و رفع این مشکلات‌، درمان بی‌خوابی نتیجه بخش نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha