چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱
 سلامت نیوز : 125کیلومتر دورتر از شهر پیرانشهر، روستای شین آباد در ماتم سیران نوجوان سیاه پوش است تا دختر دانش آموز 10 ساله در گورستان روستای زادگاهش بیارامد. بیمارستان سینای تبریز اما در همین لحظات بیقرار دختران برشته ای است که به گفته دکتر محمدی نسب رئیس بیمارستان سینای تبریز "حال همه آنها خوب است" اما ما باور نمی کنیم.

او به «قانون» می گوید: والدین بچه‌ها دائم به آنها سر می زنند. حال همه بچه ها خوب است و در ICUهستند و هیچ نگرانی از بابت وخامت حال دانش آموزان وجود ندارد. رئیس بیمارستان می گوید‌"مشکلی نیست" اما شایعه ای تازه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود؛ " آمنه" دیگر دانش آموز مدرسه شین آباد هم از دنیا رفته است! خبری که البته خیلی زود از سوی رئیس بیمارستان سینا تکذیب می شود. در همین فاصله ایسنا آخرین اطلاعات را به این مضمون مخابره کرده که " دو نفر از این دانش‌آموزان به علت سوختگی پوست و مجاری تنفسی به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند. دو نفر از دانش‌آموزان حادثه‌دیده در حال حاضر به بخش «عادی» منتقل شده‌اند و مابقی در بخش ICU بیمارستان مربوطه تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند." صدای قرآن از روستای شین آباد به گوش می رسد.

از پشت خطوط امواج در روستای شین آباد، یک خبرنگار محلی در محل تشییع جنازه دختر دانش آموز می گوید: "جنازه سیران روی دست مردم است. جمعیت زیادی آمده اند. همه دلگیرند. مسئولان همه هستند و یک روحانی با زبان محلی در حال روضه خوانی است." مجاهدی، فرماندار پیرانشهر هم در مورد سه دیگر می گوید " وضعیت مناسبی ندارند." والدین این سه دانش آموز از نگرانی خود نسبت به جان فرزندان

دانش آموز خود که روز چهارشنبه گذشته به آتش بی تدبیری و کمبود امکانات و نبود مدیریت صحیح سوخته اند، به« قانون» گفته اند.فرماندار اما در مراسم تشییع از دولت تشکر می کند که "خدمات زیادی به دانش‌ آموزان آتش گرفته کرده است".

در حال فاتحه خوانی ام!

سمرقندی رئیس آموزش و پرورش پیرانشهر اما درباره وضعیت دانش آموزان دیگر به «قانون» می گوید "در مراسم فاتحه هستم و نمی‌توانم راجع به بچه‌های دیگر صحبتی بکنم." معاون وزیر آموز ش و پرورش هم در این مراسم هست که در جمع خبرنگاران حضور پیدا نمی کند. سری به خبرگزاری هامی زنم. "یک تیم کامل پزشکی شامل متخصصین عفونی، داخلی، ریه، بیهوشی و جراح پلاستیک و جراح عمومی به طور کامل روند درمان این 14 دانش آموز بستری در بیمارستان سینای تبریز را تحت کنترل دارند. براساس اظهارات یک مقام مسئول در وزارت بهداشت، از آنجا که خدمات مربوط به درمان این دانش آموزان در تبریز به خوبی در حال انجام است، پزشکان ضرورتی برای اعزام آنها به تهران ندانسته‌اند اما وزارت بهداشت برای اعزام آنها به تهران در صورت نیاز اعلام آمادگی کرده است." اما عابد فتاحی نماینده ارومیه به «قانون» از تشکیل جلسه ویژه ای خبر می دهد که کمیته ای برای رسیدگی به آخرین وضعیت دانش آموزان تشکیل داده است.

او می گوید:"بر اساس این دستور من و آقایان خضری نماینده پیرانشهر و دکتر شاهین محمد صادقی عضو کمیسیون درمان مجلس روز سه شنبه ابتدا به تبریز می رویم و از نظر سلامت و پزشکی دانش آموزان را خواهیم دید و وضعیت آنها را بررسی خواهیم کرد. سپس به ارومیه خواهیم رفت و دانش آموزان بستری در ارومیه را نیز خواهیم دید و در پیرانشهر با خانوده آنها دیدار خواهیم داشت و گزارش مناسبی از آخرین وضعیت این حادثه و حال دانش آموزان به مجلس ارائه خواهیم داشت."

همه بدانند؛ ذره ای درشتی نکرده اند

به گفته وی وضعیت چند دانش آموز بستری در بیمارستان تبریز خوب نیست. درصد سوختگی بالایی دارند و وضعیت سلامت آنها رضایت بخش نیست. در ارومیه وضعیت بهتر است. اما هر آنچه که نیاز باشد انجام خواهیم داد و اگر نیاز باشد بچه‌ها را به مراکز مجهزتر خواهیم فرستاد و این امکان را فراهم خواهیم کرد. فتاحی با اشاره به عمق فاجعه آتش سوزی مدرسه شین آباد پیرانشهر در ارومیه تاکید می کند: "دو نکته در این حادثه رخ داده که می خواهم مردم ایران و آذربایجان و همه جهان بدانند یکی اینکه در این حادثه مسئولان سنگ تمام گذاشته اند و ریاست مجلس نطق ابتدایی را با نام بچه های سوخته در مجلس آغاز کرد و سخنان بسیار صمیمانه ای بیان کردند و تمامی مسئولان آذربایجان غربی حساسیت ویژه ای را نشان داده اند و با علاقه خاصی پیگیر بوده اند. دوم اینکه من انتظار دارم شما رسانه ها از خانواده های مصدومان تشکر کنید چرا که بعد از این حادثه حتی یک کلمه درشت نگفته اند و حاشیه ای را درست نکرده اند و اعتراضی نکرده اند. این مسائل برای همه رخ می دهد و در تمام نقاط این سرزمین بزرگ امکان دارد رخ بدهد، همه باید با مسئولیت و انسانیت وظیفه را انجام دهیم."

فاجعه شین آباد ملی بود

نماینده پیرانشهر که در مراسم تشییع دانش آموز کشته شده حضور دارد در گفت وگو با «قانون» از ضعف مدیریت در ساختار مدیریت وزارت آموزش و پرورش سخن می گوید و تاکید می کند:این فاجعه بزرگ و ملی بود که باید به همه مردم ایران تسلیت گفت.

بازگشت دختران به جامعه؛ اولویت اول

رسول خضری با اشاره به اینکه "اگر در امداد رسانی تاخیر داشتیم آمار سنگینی در مرگ دانش آموزان داشتیم" گفت: دانش آموزان دختر از ناحیه دست و صورت بیشترین آسیب را دیده اند. بحث زیبایی آنها و همین طور مسائل روحی روانی و در نهایت معیشت بچه‌ها مهم است و در مجلس تلاش شده که امنیت و سلامت آینده این بچه ها تضمین شود. وی تاکید کرد: اما باید بگویم بحث سلامت و بازگشت به زندگی دختران آسیب دیده اولویت اول ماست و تا بازگشت آنها به جامعه ثانیه ای توقف نخواهیم داشت. سه دانش آموز دیگر در بیمارستان سینای تبریز وضعیت خوبی ندارند و با دستگاه تنفس می کنند نمی توانیم تا سه چهار روز آینده نظر قطعی درباره بقیه بدهیم تا همه جوانب و مقاومت آنها بررسی شود. به گفته خضری آموزش و پرورش مکلف شده هزینه درمان بچه ها را در داخل یا خارج از کشور برای انجام جراحی‌های زیبایی تقبل کند و بحث اشتغال و جذب آنها در آموزش و پرورش مصوب شده است. ما به طور جدی طرح سوال کرده ایم و در این مورد سر سوزنی نمی توانیم کوتاه بیاییم. سمت دیگر قضیه هم بحث وکالت است که آینده این بچه ها از نظر بحث جدی سلامت و مباحث حقوقی آنها تضمین شود.

وزیر قوی تری نداریم؟

وی تاکید کرد: متاسفانه این حادثه 7 سال پیش در سفیلان لردگان، 5 سال پیش در درودزن فارس هم اتفاق افتاد و باید به این فجایع حادثه اتوبوس راهیان نور در بروجن و چند شهر دیگر را هم اضافه کرد. جای سوال است مگر چقدر باید آزمون و خطا کنیم؟ باید درباره مدیریت ما جدی تر بحث شود آیا آموزش و پرورش نباید بهتر مدیریت شود؟ این وزارتخانه نیازمند مدیریت قوی تری است و اگر دوستان مجلس و دولت کوتاه نمی آمدند و ورود جدی داشتند این فجایع ملی به وجود نمی آمد و این حوادث تکرار نمی شد. ما با این نیت آمدیم که پای کار بایستیم و پشتیبانی باشیم که نتیجه ملی برای سراسر کشور بگیریم و حسن مطلعی باشد برای تمام شدن فجایع از این دست.

منبع : قانون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha