چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 62515

دارو مورد نیاز مردم است و باید در بازار به اندازه کافی وجود داشته باشد تا کمبود دارویی اتفاق نیفتد. نمی توان گفت با واردات چند محموله مشکل برطرف شده است و دیگر نیازی در این زمینه وجود ندارد.

بانک مرکزی تمام ارز دارو را پرداخت کند
سلامت نیوز : اوایل هفته گذشته خبر خوش آغاز واردات ۱۳۰ میلیون دلاری داروهای بیماران خاص و سرطانی از سوی وزارت بهداشت اعلام و همچنین گفته شد که اولین محموله دارویی وارداتی در داروخانه ها توزیع شده است. قرار بود محموله دوم آن نیز به زودی در داروخانه های کشور توزیع شود تا بخشی از مشکلات بیماران سرطانی و خاص در زمینه تهیه دارو برطرف شود. بنا به گفته یک مسئول در سازمان غذا و دارو محموله های وارداتی داروهای بیماران سرطانی و صعب العلاج و خاص که با ۱۳۰ میلیون دلار خریداری شده در حال ورود به کشور و توزیع در داروخانه ها است که نیازهای بیماران را برطرف می کند. وی افزود: اگر می خواهیم با کمبود مواجه نشویم باید روند اختصاص ارز و واردات دارو ادامه یابد که توجه بانک مرکزی را می طلبد. در همین حال وزیر بهداشت نیز با اشاره به این که تاکنون یک سوم ارز موردنیاز دارویی کشور اختصاص یافته است گفت: دارو و ملزومات پزشکی، آن طور که لازم است در این اولویت بندی ها لحاظ نشده است.

محمدعبدزاده مدیر کل نظارت بر داروی وزارت بهداشت با اشاره به این که محموله های وارداتی دارو به محض ترخیص در داروخانه ها توزیع می شود به خراسان گفت: یک محموله از محموله ۱۳۰ میلیون دلاری داروی وارداتی بیماران سرطانی و خاص و صعب العلاج توزیع شده است و بقیه نیز به تدریج در حال ترخیص از گمرک و توزیع در داروخانه هاست.

توزیع بخش عمده محموله دارویی 130 میلیون دلاری

وی افزود: براساس گزارش ها بخش عمده ای از این محموله که مربوط به بیماران خاص و سرطانی است در داروخانه ها توزیع شده و در دسترس بیماران قرار گرفته است.وی با اشاره به این که مشکل دارو با یک محموله یا ۲ محموله رفع نمی شود گفت: دارو مورد نیاز مردم است و باید در بازار به اندازه کافی وجود داشته باشد تا کمبود دارویی اتفاق نیفتد. نمی توان گفت با واردات چند محموله مشکل برطرف شده است و دیگر نیازی در این زمینه وجود ندارد.وی افزود: بنابراین نیاز است که بانک مرکزی تمامی ارز موردنیاز دارو را که 2.5 میلیارد تومان برای سال جاری است اختصاص دهد تا تامین داروهای موردنیاز ادامه یابد.وی افزود: جلساتی در بانک مرکزی برگزار شده و وعده اختصاص ارز تا سقف 2.5 میلیارد تومان داده شده است که امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر بیفتد.

وزیر بهداشت: یک سوم ارز مورد نیاز دارو تامین شده است

وزیر بهداشت نیز گفت: از مجموع 2.5 میلیارد دلار ارز موردنیاز دارو و ملزومات پزشکی تاکنون ۸۵۰ میلیون دلار ارز تامین شده است.به گزارش ایسنا مرضیه وحیددستجردی افزود: یک سوم ارز موردنیاز دارو از سوی بانک مرکزی تامین شده است. بنا به گفته وی، ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیز برای تهیه ملزومات پزشکی موردنیاز، تامین شده است که در مجموع می توان گفت از شهریور امسال به این طرف بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز مرجع برای تامین دارو و ملزومات پزشکی به وزارت بهداشت اختصاص داده است.

انتقاد وزیر بهداشت از اولویت بندی اختصاص ارز مرجع

وی با انتقاد از روند اولویت بندی اختصاص ارز مرجع به صنایع مختلف، اظهار داشت: تجهیزات پزشکی و دارو آن طور که لازم است در اولویت بندی اختصاص ارز لحاظ نشده است و متاسفانه حتی در ویرایش های مختلف فهرست اولویت بندی ارز مرجع، نقش وزارت بهداشت جدی گرفته نشده است.بنابراین از گفته های مسئولان برمی آید، تنها ۸۵۰ میلیون دلار ارز مرجع برای واردات دارو اختصاص یافته است که تاکنون محموله های دارویی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار وارد کشور شده یا در حال وارد شدن است.اما هنوز برای رسیدن به نقطه ایده آل که رفع کمبودهای دارویی به ویژه برای بیماران خاص نظیر تالاسمی ها، دیالیزی ها و هموفیلی ها و سرطانی هاست راه درازی در پیش داریم که مستلزم توجه ویژه بانک مرکزی در اختصاص ارز مرجع و اولویت دادن به بحث داروست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha