چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 62517

دریافت زیرمیزی در بازار سلامت از جمله معضلاتی است که پرداختن به آن تکراری شده اما واقعیت این است که دریافت این قبیل پولهای خارج از عرف و غیرقانونی، آنقدر عادی شده که به اعتقاد کارشناسان حوزه سلامت، زیرمیزی پزشکان حالا روی میز رد و بدل می‌شود.

زیرمیزی بازار سلامت روی میز آمد
سلامت نیوز : دریافت زیرمیزی در بازار سلامت از جمله معضلاتی است که پرداختن به آن تکراری شده اما واقعیت این است که دریافت این قبیل پولهای خارج از عرف و غیرقانونی، آنقدر عادی شده که به اعتقاد کارشناسان حوزه سلامت، زیرمیزی پزشکان حالا روی میز رد و بدل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ بازار متلاطم ارز باعث شد تا قیمت کالاهای پزشکی نیز به چند برابر افزایش یابد به طوریکه شاهد افزایش 100 تا 400 درصدی قیمت مواد و تجهیزات پزشکی در بخشهای مختلف هستیم. با توجه به اینکه تعرفه های پزشکی در کشور نیز همواره غیرواقعی تعیین می شود، از این رو، اختلاف هزینه ها را جامعه پزشکی و مردم می بایست پرداخت کنند.

در این بین وضع مردم مشخص است. اکثریت احاد جامعه برای تامین هزینه های سلامت تحت فشار اقتصادی قرار دارند و کاری از دست شان بر نمی آید. اما در بین جامعه پزشکی، معدود کسانی هستند که با وضعیت موجود کنار نیامده و به ناچار، به سمت دریافتی خارج از معمول و غیرقانونی کشیده می شود. موضوعی که به اعتقاد اکثریت جامعه پزشکی، حالا دیگر نمی توان آن را زیرمیزی نام نهاد بلکه این قبیل دریافتی ها به روی میز آمده است.

نابودی حوزه سلامت با وجود زیرمیزی

علی کائیدی نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از افزایش پدیده دریافت رشوه و زیرمیزی میان پزشکان کشور تصریح کرد: متأسفانه این اقدام تبدیل به یک پدیده شوم در حوزه سلامت شده است که این موضوع در طول زمان می‌تواند حوزه سلامت کشور را به نابودی بکشاند.
وی، ناقص بودن بیمه‌های سلامت را موجب افزایش پدیده زیرمیزی دانست و گفت: نبود اعتبارات لازم در بیمه‌ها، شرایطی را رقم زده است که بیماران برای تأمین نظر پزشکان اقدام به پرداخت پول می‌کنند.کائیدی با اعلام اینکه هیچ نظارتی بر نحوه عملکرد پزشکان وجود ندارد، افزود: فقدان کنترل از سوی وزارت بهداشت، موجب شده است که این پرسنل بودن هیچ ترسی به کارهای خلاف قانون خود اقدام ورزند.
 
وعده برخورد از فردا...
 
در همین حال سلیمان عباسی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، چندی قبل از تصمیم جمعی مجلس، وزارت بهداشت و سازمانهای پزشکی قانونی و تعزیرات در برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر خبر داده و گفته بود که از فردا هیچ یک از پزشکان متخلف حتی دانه درشتها از برخورد قانون در امان نخواهند بود و بطور حتم با ‌آنها برخورد جدی می‌شود.
 
وی با بیان اینکه یکی از نگرانیهای مردم در نظام سلامت پدیده زیرمیزی است تصریح کرد: در چند سال اخیر متاسفانه بعضی از پزشکان برای عملهای جراحی از بیماران پولهای هنگفت دریافت می‌کنند که این موضوع موجب شده بیماران در شرایط سخت اقتصادی قرار گیرند.سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه در روزهای آتی دیگر پزشکان متخلف روی آرامش را به خود نمی‌بینند گفت: به طور حتم در صورت تخلف و دریافت زیرمیزی پروانه این افراد لغو می‌شود.
 
علت بروز پدیده شوم زیرمیزی
 
دکتر علیرضا صفایی مدیر عامل بیمارستان توس، مهمترین مشکل فعلی بیمارستانهای خصوصی را عدم تناسب و توازن دخل و خرج آنها ذکر کرد و ادامه این روند را موجب گسترش زیرمیزی دانست و گفت: میزان تورم بخش خصوصی 1.5 برابر تورم جامعه است و وابستگی به مسائل ارزی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی برای خرید وسایل و لوازم مصرفی زیاد است.
 
وی افزود: ما تعرفه‌ها را با توجه به تورم عادی جامعه در نظر گرفته بودیم اما در حال حاضر با توجه به سرعت رشد بالای قیمت ارز، اگر بخواهیم کیفیت این بخش را حفظ کنیم باید تعرفه‌ها به خصوص در بخش هتلینگ افزایش یابد. البته پزشکان دارای مطب، یا پزشکان دارای k جراحی و بیهوشی نیز باید به تعرفه‌هایشان افزوده شود.
 
زیرمیزی در بیمارستانهای دولتی
 
دکتر محمود جباروند رئیس بیمارستان چشم پزشکی فارابی با اعلام اینکه اکثر بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی با مشکلات عدیده مالی مواجه اند، دریافت زیرمیزی در بیمارستانهای دولتی را تایید کرد و گفت: بیمارستان خصوصی هزینه اش را به طور کامل می گیرد و دیگر نیازی به گرفتن زیرمیزی ندارد. اما چون درآمد و هزینه ها در بیمارستانهای دولتی همخوانی ندارد، در نتیجه چنین مشکلاتی در بخش دولتی دیده می شود.
 
زیرمیزی به شهرهای کوچک رسید
 
دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز معتقد است که دفترچه های درمانی خاصیتی برای مردم ندارند و از طرفی نیز تخلفات پزشکان بسیار زیاد است و بر این امر نیز نظارتی صورت نمی گیرد به گونه ای که دریافت زیرمیزی از شهرهای بزرگ به شهرستانهای کوچک نیز رسیده است.وی با تاسف از اینکه روزبه روز از اهداف جامعه پزشکی فاصله گرفته ایم گفت: این باعث شده است که مردم به جامعه پزشکی اعتماد نداشته باشند.
 
به گفته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وادار کردن مردم برای استفاده از خدمات بخش خصوصی و فرستادن آنها برای انجام اعمال جراحی به بخش خصوصی باعث شده تا مردم هم هزینه بیشتری دهند و هم به بخش دولتی اعتماد نداشته باشند و در مجموع این روند باید تغییر کند.
 
پزشک خانواده می آید تا زیرمیزی حذف شود
 
در همین حال دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت نیز با بیان این مطلب که ما پزشکان نباید به ظلمی که به مردم با پرداخت هزینه های 55 درصدی بهداشت و درمان می شود رضایت بدهیم، معتقد است که اگر برنامه پزشک خانواده اجرایی شود تمام اتهامات به جامعه پزشکی از جمله گرفتن زیرمیزی مرتفع خواهد شد و شاهد استقرار عدالت در سلامت خواهیم بود.به گفته وی، در برنامه پزشک خانواده ارتباط مالی بین پزشک و بیمار قطع می شود و زیرمیزی نیز حذف می شود و اگر معلوم شود کسی زیرمیزی گرفته قطعا اخراج می شود.
 
ژست مسئولان در برخورد با زیرمیزی
 
هر وقت که موضوع دریافت زیرمیزی در حوزه سلامت را با یکی از مدیران وزارت بهداشت و سایر سازمانهای مربوطه در نظام سلامت کشور مطرح می کنیم، همه متفق القول وجود چنین پدیده شومی را در حوزه سلامت نفی می کنند و پاسخ همیشگی آنها این است که به طور قطع با فرد خاطی برخورد و او اخراج می شود. اما تاکنون هیچ آمار و گزارش مستندی توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر ارائه نشده است. این مسئله نشان می دهد که مسئولان وقتی با دوربینها و ضبط صوت خبرنگاران مواجه می شوند، فقط ژست برخورد با پدیده زیرمیزی می گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha