سلامت نیوز :پروتئین موجود در شیر منبع مهمی در تامین پروتئین روزانه به حساب می آید به طوری که نیم لیتر شیر 20 تا 25 درصد از کل پروتئین مورد نیاز روزانه افراد بالغ را تامین می کند و حاوی مقادیر قابل توجهی از تمام اسید های آمینه ضروری بدن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر زهرا عبداللهی سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با بیان این مطلب اظهار داشت: 87 درصد شیر را آب، 3/5 تا 4 درصد پروتئین، 3/5 درصد لاکتوز یا قند شیر، 4/7 درصد املاح و 0/8 درصد باقی مانده را ویتامین ها تشکیل می دهد.

وی تصریح کرد: مصرف 2 تا 3 واحد شیر و یا فرآورده های آن حدود 100درصد از کل نیاز روزانه بالغین به کلسیم را برآورده می  کند دریافت کافی کلسیم در برنامه غذایی روزانه برای پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است.

وی افزود: درصد چربی موجود در شیر بسته به نیاز تغذیه ای افراد خاص متفاوت است و افراد باید با توجه به نیازهای تغذیه ای خود یکی از انواع شیر را انتخاب نمایند.

دکتر عبداللهی با اشاره به این که مقدار چربی شیر استاندارد یا شیر معمولی درایران 2/5 درصد است، گفت: شیر کم چرب حدود یک درصد و شیر پرچرب یا شیر کامل حدود 3/3 درصد چربی دارد چربی شیر حاوی ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین آ، کلسترول و اسیدهای چرب اشباع است.

این متخصص تغذیه ویتامین موجود در شیر را برای رشد کودکان بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: طبق آخرین توصیه سازمان جهانی بهداشت 25 تا 30 درصد از کل انرژی دریافتی روزانه افراد بالغ می تواند از روغن و چربی تامین شود که این مقدار شامل چربی شیر و لبنیات نیز می شود.

گفتنی است: یک لیوان شیر (240میلی لیتر) در صورت پرچرب بودن 150 کیلوکالری، در صورت داشتن چربی معمولی 120 کیلو کالری و در صورت کم چرب بودن 102 کیلوکالری تولید خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha