سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه قیمت دارو در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان بالا نیست، عنوان کرد: لازم است سازمان‌های بیمه‌گر در خصوص پوشش بیمه‌ای داروهای گران قیمت، مداخله بیشتری داشته باشند. متاسفانه بیمه‌ها داروهای جدید را بسیار دیر تحت پوشش قرار داده و مردم را متحمل پرداخت هزینه‌های سنگین می‌کنند که حتی ممکن است آنها را به فقر بکشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن ابوالقاسمی در حاشیه هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌ها شایع طب کودکان که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، در پاسخ به اینکه وضعیت تامین داروهای مربوط به بیماری‌های کودکان در کشور با توجه به مشکلات ارزی و تحریم‌ها چگونه است، عنوان کرد: کمبودهای دارویی در زمینه کودکان گاهی به صورت مقطعی وجود دارد، اما تلاش می‌شود تا آن را تامین کنیم.

ابوالقاسمی ادامه داد: غرب یک برخورد غیرانسانی با ما دارد و علی‌رغم اینکه عنوان می‌کند دارو جزو تحریم‌ها نیست، اما عملا اقداماتی را انجام می‌دهد که داروها نیز در ردیف کالاهای تحریمی قرار می‌گیرد. البته در حال حاضر اقدامات خوبی در راستای تامین ارز مرجع از سوی وزارت بهداشت انجام شده است اما لازم است تسهیلات بانکی برای وارد کنندگان و تولید کنندگان دارو آسان‌تر شود تا بتوان این مشکلات را از پیش رو برداشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین درباره گران قیمت بودن داروهای مربوط به کودکان در کشور، عنوان کرد: به طور کلی دارو در ایران گران قیمت نیست، اما مهم این است که چه کسی بایستی آن را پرداخت کند.

وی ادامه داد: پوشش بیمه‌ای دارو در کشور بسیار حائز است و این بر عهده سازمان‌های بیمه‌گر است که داروهای گران قیمتی را که مردم را متحمل پرداخت هزینه‌های سنگین می‌کند، تحت پوشش قرار دهد، متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر در این خصوص بسیار دیر اقدام می‌کنند و زمانی که یک داروی جدید یا شیرخشک جدیدی که وارد کشور می‌شود تا زمانی که در بیمه تصویب شد، مدت مدیدی به طول می‌انجامد و مردم را متحمل پرداخت هزینه‌های گزافی می‌کند که حتی ممکن است آنها را به فقر بکشاند.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه حوادث شایع‌ترین علت بروز مرگ‌های غیرطبیعی در کودکان است، عنوان کرد: سالانه 43 هزار مرگ غیرطبیعی در کشور اتفاق می‌افتد که 23 هزار مورد آن مربوط به تصادفات است و در مابقی عواملی چون سوختگی‌ها، مسمومیت‌ها، اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از ابزارآلات کشنده در آن دخیل هستند.

وی ادامه داد: مرگ‌های غیر طبیعی کودکان را هم تهدید می‌کند به گونه‌ای که هشت درصد آمار مربوط به بروز مرگ‌های غیر طبیعی مربوط به کودکان زیر 12 سال است.

ابوالقاسمی اضافه کرد: گسترش اورژانس‌های طب اطفال، توسعه واحدهای مراقبت‌های ویژه اطفال و نوزادان، توانمندسازی اساتید برای آموزش عمومی و گسترش مراکز تحقیقاتی به منظور انجام مداخلات لازم قبل از پیشامد این حوادث و شناسایی عوارض آن، حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha