چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 62538

سلامت نیوز : رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران گفت: براساس تحقیق مشترکی که با همکاری دانشگاه جان هاپکینز آمریکا انجام دادیم میزان جراحی‌های پلاستیک بینی در ایران به نسبت جمعیت، هفت برابر و تعداد جراحی‌های زیبایی صورت، دو برابر آمریکا است که آماری نگران کننده و تامل برانگیز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محسن نراقی در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی روش‌های پیشرفته در راینوپلاستی (جراحی پلاستیک بینی) در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد سخن می‌گفت، هدف از برگزاری این همایش را کاهش عوارض جراحی‌های پلاستیک و اعمال زیبایی صورت، عنوان و تصریح کرد: متأسفانه آمار دقیقی از عوارض جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی جراحی‌های بینی در کشور وجود ندارد ولی آنچه مسلم است این قبیل جراحی‌ها که در بسیاری موارد بی مورد صورت می‌گیرند هزینه های مالی و معنوی سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کنند.

نراقی خاطرنشان کرد:‌ البته در سالهای اخیر با اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، آگاهی مردم تا حدی در این زمینه بالا رفته ولی هنوز در جامعه ما جراحی زیبایی بینی بیش از حد نیاز انجام می‌شود و شاید 50 درصد مراجعان برای درخواست جراحی بینی نیازی به این عمل نداشته باشند..

رییس سومین سمپوزیوم روش‌های پیشرفته در راینوپلاستی با اشاره به این که تعداد جراحی‌های پلاستیک بینی در ایران به نسبت جمعیت هفت برابر آمریکاست، خاطرنشان کرد: در آمریکا در دهه 1990 جراحی پلاستیک بینی در بین تمام اقداماتی که برای زیبایی انجام می‌شد رتبه ششم را داشت ولی از سال 2000 به بعد از فهرست 10 اقدام اول زیبایی هم خارج شده است در صورتی که جراحی‌های راینوپلاستی پس از روشهای بوتاکس و فیلر(پرکننده های صورت) شایع ترین اعمال زیبایی جراحی و غیرجراحی در کشور ماست.

نراقی گفت: در کشور ما در حالی جراحی زیبایی بینی به عنوان عملی خیلی عادی و معمول مطرح است که حتی در کتابهای مرجع جراحی پلاستیک تأکید شده که جراحی پلاستیک بینی مشکل‌ترین جراحی زیبایی در بدن است چون بینی علاوه بر بعد زیبایی از نظر عملکردی و نقشی که در تنفش دارد نیز بسیار مهم است.

وی بازسازی و ترمیم بینی را یکی از مسائل مهم در جراحی‌های زیبایی عنوان کرد و گفت:‌ بسیاری از افراد ممکن است به دلیل تروما، سوختگی یا تومور قسمتی از بافت بینی خود را از دست بدهند که جراحی‌های ترمیمی بینی در این راستا ضروری است. نظر به اهمیت این مساله، برجسته ترین متخصصان این حوزه از جمله رییس سابق انجمن جراحی پلاستیک بینی آمریکا را به این سمپوزیوم دعوت کرده ایم و 30 درصد مباحث سمپوزیوم را نیز به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

نراقی یکی از مشکلات جراحی‌های پلاستیک بینی در کشور را گرایش جامعه و جراحان به کوچک کردن بینی عنوان کرد که منشاء بسیاری از عوارض ناشی از این قبیل جراحی هاست.

به گفته وی، در روشهای جدید سعی می‌شود هیچ بافتی از بینی دور ریخته نشود بلکه از قسمت‌هایی که بافت اضافه وجود دارد به بقیه قسمت‌های بینی منتقل شود.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی گفت: متأسفانه برخی افراد آن قدر بیش از حد بینی‌شان را کوچک کرده‌اند که مجبوریم از غضروف گوش یا دنده برداشته و بینی را ترمیمی کنیم که البته یک جراحی ترمیمی از چند جراحی بار اول دشوارتر است.

دکتر نراقی در پایان با تاکید بر این که پیشگیری مقدم بر درمان است بر ضرورت فرهنگ سازی در جهت کاهش تقاضا برای جراحی‌های غیرضروری بینی تاکید کرد و گفت: بیش از 50 درصد مراجعان جراحی بینی را می توان با راهنمایی صحیح از جراحی بی مورد منصرف کرد.

گفتنی است، سومین کنگره بین‌المللی روش‌های پیشرفته در راینوپلاستی از 22 تا 24 آذر در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha