سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در مجموع 8.8 درصد از مرگ‌های غیر طبیعی در کشور مربوط به کودکان زیر 12 سال است، عنوان کرد: گسترش اورژانس‌های طب اطفال، ایجاد آمادگی لازم برای توسعه واحدهای مراقبت‌های ویژه اطفال و نوزادان، ایجاد توانمندی در خصوص آموزش عمومی و گسترش مراکز تحقیقاتی در کاهش این آمار ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن ابوالقاسمی در هشتمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌ها شایع طب کودکان که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه توسعه خوبی در حوزه آموزش علوم پزشکی به ویژه گروه اطفال ایجاد شده است، عنوان کرد: امروز هیچ استانی نیست که گروه‌های فوق تخصصی اطفال در آن فعالیت نکند.

وی با بیان اینکه سرعت رشد علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان به گونه‌ای بوده است که اکنون در جایگاه شانزدهم قرار داریم، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنند که اگر رشد علمی با همین سرعت ادامه پیدا کند، حدود 10 سال آینده به رتبه چهارم دنیا دست پیدا می‌کنیم و این مسئله دور از ذهنی نیست.

ابوالقاسمی با بیان اینکه اکنون تعداد رشته‌های فوق تخصصی اطفال بالاست، گفت: بالغ بر 2000 پزشک در این رشته‌ها فوق تخصص اخذ کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت پرداختن به مقوله‌های طب کودکان، گفت: یکی از اهداف نظام سلامت، کاهش مرگ و میر کودکان و نوزادان است. این شاخص طی سالیان گذشته رو به کاهش گذاشته است و 43 مرگ در هر 1000 نفر به شاخص 21 در هر 1000 مورد در سال 2011 رسیده است.

وی با اشاره به اینکه امروز مسئله نگران‌کننده، «مرگ‌های غیرطبیعی» هستند، گفت: مرگ‌های طبیعی را می‌توان با افزایش امکانات و مهارت‌ها کاهش داد، اما در خصوص مرگ‌های غیر طبیعی وضعیت به گونه‌ دیگری است. پزشکی قانونی آماری را در خصوص "مرگ‌های غیر طبیعی" منتشر کرده است که بر اساس آن سالانه با 43 هزار مورد مرگ غیر طبیعی در کشور روبرو هستیم.

وی افزود: از این میزان، 23 هزار مورد مربوط به تصادفات است و در 20 هزار مورد باقی مانده، عواملی نظیر سوختگی‌ها، غرق‌شدگی‌ها، خودکشی‌ها و اعتیاد دخالت دارند.

ابوالقاسمی با بیان اینکه 1763 مورد از این آمار مربوط به کودکانی است که در اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: در خصوص کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات، کارنامه خوبی در کشور نداریم. همچنین این آمار در خصوص عامل مرتبط با خودکشی در کودکان زیر 12 سال، 60 نفر و در خصوص دگرکشی، 116 نفر بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در مجموع 8.8 درصد از مرگ‌های غیر طبیعی در کشور مربوط به کودکان زیر 12 سال است، عنوان کرد: گروه‌های اطفال همان‌گونه که در خصوص واکسیناسیون اقداماتی را انجام داده‌اند، لازم است در حال حاضر نیز در خصوص مرگ‌های غیر طبیعی، مراکز تحقیقاتی راه‌اندازی شود تا مداخلاتی در راستای کاهش این موارد صورت پذیرد، البته کاهش این عوارض، منحصر به حضور مردم در کلینیک‌های تخصصی نیست، بلکه آموزش عمومی به مردم نیز نقش حائز اهمیتی را در این میان مطرح می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha