سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6255

نوع بازی کودکان و استفاده از ابزار و اسباب بازی‌های مختلف در شکل گیری شخصیت اجتماعی آنها نقش داشته و در پرورش هوش هیجانی آنان موثر است.

فاطمه سیف کارشناس ارشد مشاوره و عضو مرکز مطالعات رشد و سلامت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران، در گفت وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب در خصوص هوش هیجانی کودکان گفت: یکی از انواع هوش‌های میان فردی و درون فردی، هوش هیجانی است که قابلیت سازگاری فرد را با محیط اجتماعی مشخص می سازد.

وی در ادامه افزود: قابلیت کنترل هیجانات از جمله خشم و برقراری ارتباط با سایر افراد، اعتماد به نفس، میزان تغییر و تحول و تجزیه و تحلیل از محیط، همچنین خودشناسی از جمله محورهای هوش هیجانی به شمار می‌آید که از بدو تولد و پیش از آن یعنی دوران بارداری مادر شکل می گیرد.

سیف، خانواده به خصوص مادران را نخستین افراد مرتبط با کودکان در پرورش و رشد هوش هیجانی فرزندان عنوان کرده و در خصوص نقش آنان گفت: امنیتی که مادر می تواند در روابط اجتماعی خود با دیگران به کودک دهد، پایه‌های هوش هیجانی فرزندش خواهد بود از این رو رفتارها و ارتباطات وی با دیگران برای پرورش هوش هیجانی کودکش بسیار مثمر ثمر است.

وی در ادامه تاکید کرد: چنانچه مادران نتوانند ارتباط مناسبی با اجتماع و اطرافیان برقرار كنند، کودک نیز دچار کاهش اعتماد به نفس شده و براساس تصویری که از والدین خود می گیرد نمی تواند ارتباط مناسبی با اطراف برقرار نماید که بازخورد منفی این عملکرد او باعث کاهش کارایی خود او در آینده خواهد شد.

کارشناس ارشد مرکز مطالعات رشد و سلامت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران، در ادامه با اهمیت انتخاب نوع بازی و ابزار بازی در کودکان، تاکید کرد: از آنجا که از سن سه سالگی، سن اجتماعی کودک شکل می گیرد، انجام بازی‌های گروهی در شکل گیری شخصیت او و رشد هوش هیجانی وی کمک شایانی خواهد كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha