چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 62550

سلامت نیوز : رشید رمضانی پیش از ظهر امروز در حاشیه پنجمین کنگره سرطان پستان که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه در تمام کشورهای دنیا به ویژه کشورهای منطقه Emro به دلیل تغییر ساختار جمعیتی از شکل هرمی به استوانه‌ای و افزایش جمعیت میانسالان رو به افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین سن و سرطان وجود دارد خاطر نشان کرد: طی پیش‌بینی‌های ما سرطان سینه طی دهه آینده در کشور روند رو به رشدی خواهد داشت ولی وزارت بهداشت بنا دارد. در این راستا با اجرای طرح غربالگری سرطان سینه و شناسایی زودهنگام این سرطان جلوی پیشرفت آن را بگیرد.

رمضانی تأکید کرد: این طرح طرحی کارشناسی شده است که باحضور صاحبنظران سرطان کشور و در کمیته درمان سرطان تدوین شده و حتی کارهای کارشناسی در برخی استان‌ها به عنوان پایلوت انجام شده است ولی به هر حال غربالگری سرطان سینه پرهزینه است.

وی ادامه داد: برای این غربالگری نیاز به دستگاه‌های پیشرفته مامو‌گرافی با قابلیت نمونه‌برداری دیجیتال است تا در لحظه بتوان در افرادی که ضایعه تشخیص داده می‌شود نمونه‌برداری کرد.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت اذعان داشت: حتی اگر اعتبار این طرح هم محقق نشود ما از فرصت شبکه بهداشتی کشور (PHC) برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه زنان بهره می‌بریم.

وی تصریح کرد: به این شکل که در خانواده‌هایی که فردی از آنها به سرطان سینه مبتلا شده افراد خانواده را غربالگری می‌کنیم و به مرور این طرح را گسترش می‌دهیم.

رمضانی با اشاره به اینکه این طرح هم اکنون در سطح ۳ دانشگاه علوم پزشکی یزد، رفسنجان و نیشابور به صورت آزمایشی آغاز شده افزود: خانواده این افراد فراخوان شده و پس از انجام معاینات کلینیکی توسط افراد متبحر ‌در صورت نیاز برای معاینات پیشرفته‌تر ارجاع می‌شود و ما منتظر بودجه نمی‌مانیم.

وی تأکید کرد: البته این کار مقداری زمان‌بر است که فاز اول آن طی 5 سال انجام می‌شود و از توانمندی و مساعدت‌های رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پیشبرد این کار بهره برده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه چرا آمار سرطان سینه در کشور با دوسال تأخیر اعلام می‌شود، گفت: برای بررسی دقیق و صحت آمار زمان نیاز داریم حتی آمریکا گزارش سرطان خود را در سال 2008 و با چهار سال فاصله به تازگی اعلام کرد که آن هم با خطا همراه مواجه بود.

رمضانی از راه‌اندازی سامانه ثبت سرطان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این سامانه اکنون به طور آزمایشی در شهر یزد در حال اجرا است و طی این طرح هر جا که پاتولوژیست هست سرطان را ثبت می‌کنند و اطلاعات بیمار به پورتال وزارت بهداشت انتقال داده می‌شود.

پنجمین کنگره سرطان پستان از 22 تا 24 آذر در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha