سلامت نیوز : سیدمنصور رایگانی در شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران با اشاره به اینکه شایعترین علت مراجعه به مطب‌ها و کلینیک‌های مرتبط با بیماری‌های اسکلتی-عضلانی از جمله طب فیزیکی، روماتولوژی، ارتوپدی و جراحی اعصاب سندروم دردهای عضلانی میوفاشیال و فیبرومیالژیا هستند افزود: بهترین و موثرترین روش پیشگیری و درمان این دردها بکارگیری توصیه‌های طب فیزیکی و توانبخشی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در این کنگره علاوه بر ارائه تازه‌های طب فیزیکی و تبادل اطلاعات علمی همکاران با یکدیگر، به مشکلات مبتلابه جامعه متخصصان طب فیزیکی و موضوعات صنفی انجمن هم پرداخته می‌شود.

رایگانی گفت: همچنین بررسی نقش طب فیزیکی در ساختار بهداشت و درمان کشور و تبیین جایگاه حیطه توانبخشی در نظام ارجاع و سیستم پزشک خانواده نیز از جمله دیگر مباحث حائز اهمیت است که در خلال برگزاری کنگره به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گفته مدیرگروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تازه‌های الکترودیاگنوز یا سیستم بررسی عصب و عضله، تحقیقات تازه در مورد روش‌های فیزیکی و طبی جدید درمان بیماری‌های عضلانی، بکارگیری منطقی روش‌ها و داروهای جدید نظیر  PRP و چگونگی استفاده از آنها، ارتوپدی فنی، بکارگیری مداخلات طب فیزیکی در دردهای مزمن، توانبخشی عصبی-عضلانی- اسکلتی و قلبی- ریوی نیز از جمله محورهای موضوعی برگزاری این دوره از کنگره هستند.

رئیس انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی ایران در ادامه با بیان اینکه میوفاشیال (دردهای عضلانی موضعی یا منطقه‌ای) و فیبرومیالژیا (دردهای عضلانی منتشر) که تحت عنوان سندروم‌های درد عضلانی شناخته می‌شوند نیز در این کنگره مورد بررسی قرار می گیرند گفت: شایع‌ترین علت مراجعه به مطب‌ها و کلینیک‌های مرتبط با بیماری‌های اسکلتی-عضلانی اعم از طب فیزیکی، روماتولوژی، ارتوپدی و جراحی اعصاب همین سندروم‌ها هستند.

وی ادامه داد: بهترین و موثرترین روش پیشگیری و درمان دردهای عضلانی بکارگیری توصیه‌های طب فیزیکی و توانبخشی است.

رایگانی در تعریف دردهای میوفاشیال گفت: دردهای میوفاشیال به صورت ناحیه‌ای و در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شوند. این درد مزمن است و بیش از چندماه طول می‌کشد.

رئیس انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی ایران درباره مشخصه‌های این درد بیشتر توضیح داد و گفت: این درد با فعالیت تشدید شده و فشار بر روی نقاط، دردناک است. همچنین می‌تواند در نقاط مختلف بدن از قبیل عضلات سر و گردن، صورت و فک، اندام‌ها، ستون فقرات، لگن و ناحیه تناسلی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشت که دردهای عضلانی در بسیاری از موارد با آرتروز، فتق دیسک، سیاتیک، رماتیسم و حتی درد اندام‌های داخلی اشتباه گرفته می‌شوند. به عنوان مثال دیده شده است فرد با درد شکم و حتی درد در ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه کرده است اما پس از انجام بررسی‌های لازم مشخص شده که وی گرفتار درد میوفاشیال بوده است.

رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران با بیان اینکه در اغلب موارد، تشخیص با معاینه دقیق و گرفتن شرح حال بیمار امکانپذیر است، اظهار کرد: دردهای عضلانی عمدتاً روش‌های تشخیصی پاراکلینیکی مشخصی ندارند و بنابراین بایستی بیماری که از این دردها شکایت دارد به پزشک متخصص مراجعه کند تا وی با انجام معاینه و در صورت لزوم انجام مطالعات آزمایشگاهی به تشخیص صحیح برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: انجام صحیح فعالیتهای روزمره زندگی مهمترین راهکار موجود برای پیشگیری از ابتلا به این سندروم است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از میز و صندلی مناسب در حین کار، همچنین نور کافی، پوشش مناسب و عدم انجام فعالیت‌های کاری به صورت یکنواخت، پیوسته و در وضعیت نادرست از جمله دیگر نکاتی هستند که رعایت آنها در پیشگیری از ابتلا به دردهای عضلانی موثر است عنوان کرد: در واقع عدم رعایت موارد گفته شده در بالا زمینه ساز بروز این سندروم دردهای عضلانی هستند.

رایگانی افزود: انجام نرمش و کشش‌های عضلانی قبل و بعد از فعالیت نیز می‌تواند در جلوگیری از بروز این دردها فوق‌العاده موثر واقع شود.

رئیس انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی ایران درباره درمان دردهای عضلانی میوفاشیال گفت: راهکار درمانی، عمدتاً استفاده از روش‌های مبتنی بر طب فیزیکی است و داروی خوراکی جایگاه چندانی در این خصوص ندارد. همچنین کشش موضعی تاندون‌ها، ماساژ، تزریقات موضعی و بکارگیری دستگاه‌های فیزیکی چون «شوک ویو» همراه با درمان‌های دستی می‌تواند به درمان کمک کند.

شانزدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از امروز  22 آذر به همت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و دانشگاه علوم پزشکی ارتش و با همکاری گروه‌های آموزشی طب فیزیکی و توانبخشی در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی ارتش آغاز و تا 24 آذر در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha