به کمک یک روش ساده برای غربالگری سرطان گردن رحم، می‌توان تعداد مبتلایان به این بیماری را در کشورهای در حال توسعه کاهش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان معتقدند یک روش ساده برای غربالگری سرطان گردن رحم که شایع ترین سرطان در بین زنان کشورهای در حال توسعه است، می تواند به کاهش تعداد موارد این بیماری، در کشورهای مذکور کمک کند.

گروهی از محققان تاثیر یک روش غربالگری ارزان و موثر شامل استیک اسید(یک ترکیب شیمیایی موجود در سرکه) و یک لامپ نئون درخشان را در یافتن نشانه‌هایی دال بر گسترش سرطان گردن رحم، پی گیری کردند.

محققان در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان فرانسه، از این روش برای غربالگری سرطان گردن رحم، ده‌ها هزار نفر از زنان 30 تا 59 ساله و ظاهرا سالم یکی از محله‌های هندوستان، استفاده کردند که مشخص شد زنان مورد آزمایش، نسبت به زنان دیگر از 25 درصد احتمال پایین‌تری در برابر گسترش سرطان گردن رحم و همچنین 35 درصد احتمال کمتر در برابر مرگ بر اثر این سرطان، برخوردارند.

با وجودی که زمان این بررسی 10 سال مشخص شده بود، محققان به دلیل بهتر از انتظار بودن نتایج ، پس از 7 سال آن را گزارش کردند.

براساس 2002 موردی که محققان مورد استناد قرار داده اند، سرطان گردن رحم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه شایع ترین سرطان در بین زنان است. به طوری که از 493 هزار مورد تازه تخمین زده شده از این بیماری و همچنین از 273 هزار مرگی که بر اثر این بیماری در سراسر جهان اتفاق می‌افتد، 85 درصد آنها مربوط به کشورهای در حال توسعه است.

لازم به ذکر است که عامل سرطان گردن رحم انواعی از ویروسی به نام HPV است که بر اثر تماس جنسی منتشر می‌شود و گردن رحم پایین ترین قسمت رحم است.

این سرطان به آهستگی گسترش می‌یابد و در صورتی که تنها از طریق غربالگری کشف شود، عوارض مرحله پیش از سرطانی آن به راحتی قابل درمان است.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، به دلیل استفاده روتین از روش اسکرین کردن پاپ اسمیرز، این بیماری شیوع بسیار کمتری دارد. در حالی که ممکن است در بسیاری از کشورهای فقیر زنان دسترسی به غربالگری نداشته باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha