پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 62563

آمارهای اعلام شده از سوی محققان نشان می‌دهد كه 85 درصد از جراحی‌كنندگان زیبایی از چهره‌ بعد از عمل خود رضایت ندارند و نه‌تنها اعتماد به نفس‌شان افزایش نمی‌یابد بلكه دچار سرخوردگی هم می‌شوند

جراحی بینی در ایران7 برابر آمریكا
سلامت نیوز : آمار 7 برابری جراحی بینی در كشورمان نسبت به آمریكا كه سومین كشور پرجمعیت جهان است، یك هشدار جدی است! اما این هشدار و هشدارهای مشابه در سال‌های اخیر آنقدر تكرار شده و در میان بی‌تفاوتی متولیان، جدی گرفته نشده است كه دیگر هیچ‌كس از دیدن این همه انسان با بینی‌های كوچك سربالای پانسمان شده در گوشه و كنار شهرها و روستاها تعجب نمی‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ دختر و پسر ندارد؛ جراحی بینی، این روزها دامنگیر بسیاری از جوانان ایرانی شده است. 50 سال پیش كه متخصصان جراحی در قالب تیمی 7 نفره كار خود را در كشور آغاز كردند هیچ‌كس گمان نمی‌كرد روزی مصطفی تبریزی، متخصص روان‌شناسی اعلام كند كه پای نوجوانان 14 ساله ایرانی نیز برای انجام این جراحی خطرناك به اتاق‌های عمل باز شده است تا ایران همچنان ركورد جراحی بینی را در جهان حفظ كند و بر سكوی نخست این نوع از جراحی بایستد.

این در حالی است كه به گفته محسن نراقی،رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی «50 درصد از تقاضا‌ها برای اعمال جراحی بینی غیرضروری است و افزایش تعداد جراحی‌های بینی، مرضی است که در جامعه امروز ایران، رواج یافته است.»

با اینكه نراقی معتقد است كه«جراحی پلاستیک بینی مشکل‌ترین جراحی زیبایی در بدن است و باید با آموزش دقیق و متناسب با دانش روز انجام شود»، اما رسم جوامع انسانی بر این است كه هرجا تقاضا زیاد باشد، بازار سودجویی نیز داغ می‌شود. همین است كه ورود غیر متخصصان به جراحی بینی سبب شده تا تعداد شكایات از اینگونه جراحی‌ها در رتبه سوم شكایات پزشكی قرار گیرد. با این

همه نراقی می‌گوید: «متاسفانه آمار دقیقی از عوارض نابجای جراحی‌های پلاستیک در کشور وجود ندارد و نمی‌توانیم بگوییم وسعت عوارض سوء جراحی‌های بینی از نظر جسمی، روانی و اقتصادی روی مردم چقدر است.»

جراحی بینی با تشخیص بیمار!

«آمارها نشان می‌دهد 80 درصد جراحی‌های زیبایی در كشور تنها به انگیزه زیباتر شدن به انتخاب خود بیمار انجام می‌شود و نه با تشخیص متخصص!» این را دكتر حمید یعقوبی،آسیب شناس به تهران امروز می‌گوید و ادامه می‌دهد: «150 پزشك جراح پلاستیك در كشور داریم اما این تعداد پزشك جوابگوی نیاز متقاضیان نیست. به همین علت پزشكانی كه مهارت‌های لازم برای انجام این‌گونه جراحی را ندارند نیز وارد این كار شده‌اند. این كار سبب شده تا حجم شكایت‌ها پس از انجام این جراحی‌ها به شدت افزایش یابد.»

دكتر یعقوبی می‌گوید: «اغلب افرادی كه دست به جراحی بینی می‌زنند چهره خود را زشت می‌دانند در حالی كه این فقط پندار آنهاست. آنها به‌دنبال این پندار از چهره خود متنفر می‌شوند و حتی از نگاه كردن خود در آینه امتناع می‌كنند. محیط و اطرافیان هم در شكل‌گیری این پندار بی‌تاثیر نیستند شاید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با تمسخر یا برچسب زدن این حس را به جوان یا نوجوان القا كرده‌اند.»

مد و تیغ تیز جراحی

اما این همه ماجرا نیست. این آسیب‌شناس معتقد است: «افراد دیگری هم هستند كه به علت عزت نفس پایین زیر تیغ جراحی می‌روند. تبلیغاتی كه در مجله‌ها و البته شبكه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود، برای جوانان و نوجوانان جاذبه دارد. بسیاری از جوانان با این توجیه كه مد است! به این جراحی دست می‌زنند. همین دیدگاه یكی از عوامل اصلی كاهش سن متقاضیان جراحی بینی است، به‌طوری که دختران نوجوان در سن‌های 14 و15 سال نیز با وجود اینکه هنوز ترکیب صورتشان شکل نگرفته دست به این نوع جراحی می‌زنند. حتی ممكن است در این عمل جراحی شكل بینی چندان تغییر نكند اما فرد پس از انجام جراحی احساس زیبایی می‌كند.»

به گفته او اگر به چهره انسان‌ها کلیشه‌ای نگاه نشود و از روی تحقیر و تمسخر برای افراد عیب تراشی نشود، از آمار جراحی‌های زیبایی كاسته می‌شود. او می‌گوید: «باید اول خانواده‌ها را از این امر آگاه سازیم که مطلع باشند، چنین فرزندانی حتی با تکرار عمل‌های مختلف هم مشکلشان برطرف نمی‌شود و نیاز به مراجعه به روان‌شناس وجود دارد.»

دكتر یعقوبی تاكید می‌كند: «حتی جراحان متخصص كه بیشترین جراحی‌ها را در زمینه بینی انجام می‌دهند نیز معتقدند بسیاری از این جراحی‌ها تشریفاتی و غیر ضروری است. بسیاری از آن‌ها معتقدند پذیرش ریسك چنین جراحی‌هایی تنها از سوی كسانی معقول است كه مثلا در تصادفات جراحات شدید برداشته و ظاهرشان دچار مشكل شده است.»

اعتبارات بدون كمك كارشناسان هزینه می‌شود

جمعیت ایران یك چهارم ایالات متحده آمریكاست اما آمار جراحی پلاستیك بینی در كشومان 7 برابر آمار این كشور با بیش از 300 میلیون نفر جمعیت است! دكتر ابراهیم فیاض، مردم‌شناس نیز در این باره به تهران امروز می‌گوید: «این كار در بی‌خبری مسئولان رخ داده است. مقابله با این فرهنگ نادرست، در قالب طرح‌های عفاف و حجاب قابل اجراست. بودجه‌های كلانی در قالب طرح عفاف و حجاب به دستگاه‌های دولتی اختصاص می‌یابد كه متاسفانه بدون كمك گرفتن از مردم شناسان و جامعه شناسان هزینه می‌شود.»

آمارهای اعلام شده از سوی محققان نشان می‌دهد كه «85 درصد از جراحی‌كنندگان زیبایی از چهره‌ بعد از عمل خود رضایت ندارند و نه‌تنها اعتماد به نفس‌شان افزایش نمی‌یابد بلكه دچار سرخوردگی هم می‌شوند.»

دكتر محسن نراقی رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی نقش رسانه‌ها را غیرقابل انكار می‌داند. او می‌گوید: «‌در سال‌های اخیر اطلاعات مردم تا حدی در این زمینه بالا رفته ولی هنوز کافی نیست. در جامعه ما جراحی زیبایی بینی بیش از حد نیاز انجام می‌شود و شاید 50 درصد مراجعان برای درخواست جراحی بینی نیازی به این عمل نداشته باشند.» او با ابراز نگرانی از آمار جراحی بینی می‌گوید: «از سویی در سال های پیش در کشور ما رسم بر این بوده که در جراحی‌های زیبایی همواره بینی را کوچک می‌کردند که هم از نظر تنفسی و هم از نظر تناسب بینی نسبت به اعضای دیگر صورت مشکل‌آفرین است. در حالی در روش‌های جدید سعی می‌کنیم بافت بینی را دور نریزیم بلکه از قسمت‌هایی که بافت اضافه وجود دارد به بقیه قسمت‌های بینی بافت ترمیمی دهیم. اما متاسفانه برخی افراد آن قدر بیش از حد بینی‌شان را کوچک کرده‌اند که مجبوریم از غضروف گوش یا دنده برداشته و بینی را ترمیمی کنیم.»

معیارهای زیبایی از دیرباز در هر جامعه‌ای با توجه به نژاد متفاوت بوده است. در جوامعی چون كره صورت گرد نشانه زیبایی است و در آفریقا گردن بلند! اما بدون شك این رسانه‌های غربی هستند كه با در دست داشتن آخرین فن‌آوری‌های تصویری در سكوت، معیارهای زیبایی را در نگاه نسل‌های جدید تغییر داده‌اند. تغییر دیدگاهی كه سبب می‌شود حتی نوجوانان ایرانی نیز برای آنچه زیبایی می‌دانند خود را به تیغ جراحان بسپارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha