براساس جدیدترین آمار فروش دارویی، استامینوفن كدئین با فروش بیش از یك میلیارد عدد قرص و كپسول500 میلی گرمی، آموكسی سیلین با میزان فروش بیش از 396 میلیارد ریال پر مصرف ترین داروها در كشور به لحاظ عددی و ریالی در سال 85 شناخته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، حدود 955 میلیون عدد قرص سرماخوردگی بزرگسال،‌ بیش از 904 میلیون عدد كپسول 500 میلی گرم آموكسی سیلین، حدود 853 میلیون عدد قرص 5/2 میلی گرمی دیفنوكسیلات و بیش از 818 میلیون عدد قرص رانی تیدین طی یك سال گذشته در كشور به فروش رسیده است كه بر این اساس استامینوفن كدئین، سرما خوردگی بزرگسال، كپسول آموكسی سیلین، قرص دیفنوكسیلات و رانی تیدین پنج داروی نخست پر مصرف در كشور به لحاظ تعدادی شناخته شد.

برپایه این گزارش و بر اساس میزان فروش ریالی داروها، كپسول 500 میلی گرم آموكسی سیلین با ارزش بیش از 396 میلیارد ریال در صدر داروهای پرفروش كشور به لحاظ ریالی قرار دارد.

همچنین قرص 400 میلی گرمی سفی كسیم با بیش از 326 میلیارد ریال فروش، ویال یك گرمی سفتریاكسون با 276 میلیارد ریال، قرص استامینوفن كدئین با 270 میلیارد ریال و بالاخره قرص 625 میلی گرمی كوآموكسی كلاو با بیش از 263 میلیارد ریال فروش به ترتیب جزو پرفروشترین داروها به لحاظ ارزش ریالی در سال 85 محاسبه شدند.

به اعتقاد یك داروساز، می‌توان از گرانی آنتی بیوتیك‌ها، ‌تجویز و مصرف غیر منطقی دارو و یا فراوانی بروز عفونت به عنوان پیش فرض‌های قابل تصور برای توجیه فراوانی فروش آنتی بیوتیك‌ها در كشور یاد كرد.

بنا براظهارات این داروساز و گزارشات آماری كشوری داروهای OTC جزو پرفروشترین و پر مصرف ترین داروها در كشور قرار دارند. به نحوی كه از 10 داروی نخست پرفروش كشور شش دارو جزو دسته داروهای OTC هستند.

لازم به ذكراست، داروهای OTC به داروهایی اطلاق می‌شود كه داروساز بدون نسخه پزشك دارو را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

این دسته داروها دارای كمترین میزان عوارض با حداقل شدت هستند. همچنین نحوه مصرف آنها، آسان، میزان تداخل دارویی با غذا و سایر داروها كم و دارای حداقل محدودیت در موارد منع مصرف هستند.

این داروساز با اعتقاد به این كه مسئولان فنی داروخانه‌ها بعضا به اصرار بیماران ناگزیر به فروش دارو بدون ارایه نسخه می‌شوند، گفت: با اصلاح فرهنگ مصرف و تجویز صحیح دارو از سوی جامعه پزشكی می‌توان مانع مصرف غیر منطقی بسیاری از داروها شد.

وی میزان مصرف فراوان دیفنوكسیلات را با توجه به اعمال محدودیت‌های شدید در ارایه این داروی تحت كنترل غیرقابل توجیه برشمرد و در پایان به بروز مقاومت‌های دارویی در بیماران متعاقب مصرف ناقص و غیرمنطقی آنتی بیوتیك‌ها اشاره كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha