پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 62592
سلامت نیوز : معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت از کسری بودجه 1900 میلیاردی بیمارستان‌ها در سال 91 خبر داده و گفته گردش مالی بیمارستان‌ها تحت تاثیر گرانی‌های اخیر و تغییرات نرخ ارزموجب شده بیمارستان‌های کشور با مشکل مواجه شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ در حالی که در ماه های اخیر بارها شنیده شده که با کمبود دارو و گرانی آن ها به دلیل تحریم رو به رو هستیم این بار خبر رسیده که بیمارستان ها نیز در سال جاری با کسری بودجه مواجه هستند. در این باره دکتر محمودرضا محقق مشاور و معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت گفته مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها انتظار دارند درمان‌های با کیفیت و با قیمت مناسب دریافت کنند. این درحالی است که هزینه اقلام پزشکی و داروهای مصرفی به شدت افزایش یافته و نقدینگی بیمارستان‌ها نیز بسیار محدود است.

مدیریت بیمارستان‌ها مشکل شده است
وی گفته است: علاوه بر آن مباحث جاری و هتلینگ بیمارستان‌ها نیز باید مدیریت شود؛ این کار اکنون بسیار مشکل شده؛ زیرا تعرفه‌های موجود مصوب دولت پاسخگوی جبران افزایش هزینه‌ها نیست و بیمارستان‌های دولتی با مشکلات عمده‌ای روبه رو هستند. این در حالی است که نعمت الله ترکی معاون برنامه ریزی استانداری تهران در مصاحبه با «حمایت» گفته بود که بودجه و اعتبارات ساخت بیمارستان به طور کلی ملی است. بودجه مصوب استانی که به طور مستقیم برای این امر باشد وجود ندارد اما از سوی استانداری تهران مبلغی حدود 30 میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان کمک شده است که به نظر می رسد با توجه به این که تعرفه‌های موجود پاسخگو نیست مقداری از این بودجه تخصیصی به این امر در بخش تقویت و حل مشکلات فعلی برای مدیریت هر چه بهتر بیمارستان ها تخصیص یابد.

تعرفه‌های کنونی بیمارستان‌های دولتی ضررده است
دکتر محقق از پیش بینی حدود 1900 میلیارد تومان کسری منابع در حوزه بیمارستانی در سال جاری خبر داده و گفته با وجود تمام این مشکلات، بنابر دستور موکد شخص وزیر و معاون درمان وزارت خانه، دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نه تنها نباید خدمات‌شان را کاهش دهند بلکه موظفند خلای بخش خصوصی را نیز پر کنند. در مجموع هر چند معتقدیم با تعرفه کنونی، خدمت‌دهی در بیمارستان‌های دولتی از نظر اقتصادی ضررده است، اما با توجه به ماهیت ذاتی بیمارستان‌ها که فلسفه وجودی‌شان خدمت رسانی به بیماران است، دستور داده شده که به هیچ وجه خدمات خود را کاهش ندهند. وی اظهار امیدواری کرده است در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال با کمک و حمایت دولت و مجلس از اعتبارات دولتی برای پوشش این اختلاف هزینه‌ها استفاده کنیم.

تعرفه‌های تشخیصی- درمانی افزایش نیافته است
وی درباره اخذ هزینه‌های اضافی از بیماران برای جبران کمبودهای مالی و اعتباری از سوی بیمارستان‌ها، گفته این مبحث اتفاق جدیدی نیست. پیش از این هم ستونی در صورت حساب بیمارستان‌ها به عنوان اقلامی که پوشش بیمه‌ای ندارند اما بیمارستان‌ها ملزم به استفاده از آن هستند، لحاظ می‌شد. برای مثال، مبلغی که بیمه بابت سوزن مورد استفاده در بی‌حسی نخاعی (اسپاینال) پرداخت می‌کند حدود 1500 تا
2000 تومان است؛ این درحالی است که برندهای مختلف آن قیمت‌های متفاوتی دارند و گران‌ترین آن هزینه‌ای حدود 5 هزار و 400 تومان را شامل می‌شود که این تفاوت پرداخت بیمه‌ای، در ستون غیربیمه‌ای‌ها از بیمار اخذ می‌شود. اما همچنان تاکید می‌کنم که تعرفه‌های
تشخیصی درمانی به هیچ وجه افزایش نیافته است.

نمی‌توانیم بیمارستان‌های دولتی راتعطیل کنیم
معاون درمان وزارت بهداشت نیز گفته
1900 میلیارد تومان از دولت خواسته‌ایم و می‌دانیم تجهیزات بیمارستانی کم است اما چاره چیست؛ نمی‌توانیم بیمارستان‌های دولتی را تعطیل کنیم.
حسن امامی رضوی در ادامه گفته با توجه به مشکلات موجود اعتباری، از دولت درخواست کمک کرده ایم و نمی‌توانیم باتوجه به اوضاع اقتصادی کشور از مردم پول بگیریم و آن ها توان پرداخت هزینه های افزایش یافته را ندارند. نامه نگاری و پیگیری کردیم تا اختلاف بین قیمت ها و هزینه های بیمارستانی را دولت پرداخت کند. در نتیجه از دولت کمک هزار و 900 میلیارد تومانی درخواست کرده‌ایم و منتظر پرداخت آن هستیم. پرداخت این اعتبار تا پایان امسال مشخص نیست. ما مطالبه کرده‌ایم و امیدواریم پرداخت شود. وظیفه ما مدیریت بر هزینه‌ها و کاهش هزینه‌های اضافی است. همچنین هزینه
روش های تشخیصی و درمانی را باید اثربخش تر کنیم. وی با اشاره به برگزاری جلساتی با روسای بیمارستان ها و ابلاغ بایدها و نبایدهایی برای کاهش هزینه ها گفته از سوی دیگر همزمان با اینکه می‌گوییم مصرف را کم کنیم و با روش های ساده‌تر بیماری را تشخیص و درمان کنیم تجهیزات پزشکی به شدت کم شده است و نیاز به منابع داریم. از دولت درخواست کرده‌ایم تا کمک کند اما اگر محقق نشود این کمبود تبدیل به بدهی انباشته بیمارستانی می‌شود و چرخه معیوب تکرار می‌شود. ضمن اینکه وضعیت بخش خصوصی هم به همین شکل است.

مجلس از دولت شکایت می کند
در این خصوص عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم در خصوص اقدامات مجلس برای رفع مشکلات حوزه بهداشت ودرمان گفته دولت نمی‌تواند 6 هزارمیلیارد تومان بودجه مصوب نظام سلامت را ندهد، چون این اعتبار در قانون بودجه دیده شده است. حسینعلی شهریاری در ادامه گفته مجلس جز تشکیل پرونده و شکایت به قوه‌قضاییه کار دیگری از دستش برای مطالبات نظام سلامت کشور برنمی‌آید. وی اعتقاد دارد که سلامت و نظام سلامت کشور هرگز برای دولت اهمیت نداشته و همواره در ردیف 11 و 12 تصمیم‌گیری‌های دولت قرار داشته ‌است. به گفته او تاکنون چند پرونده شکایت از دولت، از سوی مجلس به قوه‌قضاییه رفته‌است.

هزینه ها با تعرفه ها همخوانی ندارند
از سوی دیگر باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام كرده کشور اکنون در وضعیتی قرار دارد که باید تلاش کنیم تا مشکلات کشور را کمتر کنیم اما در حیطه پزشکی هزینه آزمایش ها و تجهیزات پزشکی بسیار زیاد شده و اگر به آمار نگاه کنیم بیشترین افزایش هزینه‌ها در همین بخش بوده است. رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت تصریح کرده بسیاری از آزمایش ها در بیمارستان‌ها با تعرفه‌های مصوب دولتی انجام می‌شود اما هزینه‌هایی که برای خرید برخی کیت‌ها و لوازم آزمایشگاهی می‌کنیم بیشتر از تعرفه‌هایی است که دریافت می‌کنیم، تجهیزات برخی دستگاه‌ها مانند ام آر آی، رادیولوژی همین مشکل را دارند. در بخش رادیولوژی در تلاشیم تا استفاده از فیلم به حداقل برسد سی دی یا سیستم Packs جایگزین شود. از آنجا که حوزه های مرتبط با سلامت از حساسیت خاصی برخوردار است و با جامعه و جیب مردم سرو کار دارد اهمیت آن چندین برابر می شود. بهتر است تا قبل از به جوش آمدن دیگ مشکلات دارو و بیمارستان و بیماران ؛مسئولان مربوط فکر چاره باشند، تا از جای دیگر سرباز نزند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha