سلامت نیوز : من فقط اشک می‌ریزم برای آن دانش آموزی که براثر شدت جراحات به همین سادگی ازجمع ما رفت. جایی که کشور ما، ابداع کننده اپک گازی است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز دنیاست، بچه‌های معصوم و بی دفاع ما، درآتش سهل انگاری مدیریت‌ها می‌سوزند، تا کجا و تا کی سهل‌انگاری؟ تا کی مسئولیت‌های این گونه اتفاقات را به مانند توپ فوتبال در زمین دیگری بیندازیم؟ هنوز صدای ناله‌ها و ضجه‌ها و دردهای کودکانی که در آتش سوزی چند سال پیش دبستانی که دچار حریق شده بود در ذهن مردم ما باقی است و مادرانی که آینده دخترکان خود را تباه شده می‌بینند. اینجا جا دارد علاوه بر وزیر مربوطه سایر وزرا وحتی شخص آقای رئیس‌جمهور پاسخگو باشند. یادمان باشد که دیه و پیگیری درمان چاره ساز نیست _به هیچ وجه چاره‌ساز نیست_ حتی التیام بخش هم نخواهد بود. یکی از مهم ترین وظایف رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است و می‌تواند از طریق نظارت، کسب اطلاع، بازرسی و پیگیری، اقدامات لازم را به عمل آورد و در صورت توقف یا عدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ هریک از وزیران مسئول اقدامات و وظایف خویش است و رئیس جمهور مسئول اقدامات وزراء است. اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران یکی ازحقوق فراگیر ملت را حق تامین اجتماعی دانسته است، دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی‌و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم حق برخورداری از بازنشستگی، پیری، بیکاری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه ماندگی، حوادث، سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی را به صورت بیمه برای تک تک شهروندان تامین کند. این همان حقی است که ماده 22 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز آن را بر اساس کرامت انسانی تضمین کرده است. مطابق اصل 30 قانون اساسی: «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» آیا با وجود اصول قانون اساسی باز هم می‌توان تامین اعتبار نسبت به محیط‌های آموزشی را نادیده گرفت؟ آیا باز هم کودکان روستایی ما باید در ساختمان‌هایی که فاقد امنیت لازم هستند مشغول به تحصیل باشند که هر از گاهی در فصل سرما باید در انتظار حادثه حریق برای دانش آموزان در یکی ازمناطق محروم کشورمان باشیم؟ کوتاهی وزیرآموزش و پرورش در این رابطه بسیار قابل تامل است. مفهوم امنیت را می‌توان به نبود هراس و بیم نسبت به حقوق و آزادی‌های مشروع و به مخاطره نیفتادن این حقوق و آزادی‌ها و مصون بودن از تهدید و خطر مرگ، بیماری، فقر و حوادث غیرمترقبه و در کل هر عاملی که آرامش انسان را از بین ببرد تعریف کرد. به طور کلی تامین این امنیت بر عهده نظام سیاسی ودولت است.

مطالعه در احوال بشر ثابت می‌کند که افراد بشر طبیعتا هیچ کدام رئیس یا مرئوس، کارگر یا صنعتگر یا استاد، معلم، وزیر یا.... به دنیا نیامده است. اینها مزایا و خصوصیاتی است که جزء حقوق اکتسابی بشر است، یعنی افراد در پرتو لیاقت و استعداد و کار و فعالیت باید آنها را از اجتماع بگیرند و اجتماع با یک قانون قراردادی آنها را به افراد خود واگذار می‌کند. آیا لیاقت کودکان روستایی ما در حدی نیست که بتوانند با در اختیار داشتن امکانات تحصیلی درخور شایسته استعدادهای خود را پرورش دهند؟درصورتی انسان خیرخواه دیگران خواهد بود که درروابط فردی واجتماعی خود آن را معیارقراردهد یعنی آنچنان باید با دیگران رفتار کند که دوست دارد با او چنین رفتار شود. مدیر مسئول و خیرخواه همراه دغدغه مصلحت خود و سازمان تحت نظارتش نسبت به وضعیت مردم باید حساس و متعهد باشد. خیرخواهی یک مدیر به این معنا نیست که مدیر صبر کند تا مشکلات بزرگی برای افراد پیش آید و آن گاه درجهت رفع آن به یاری بشتابد، بلکه نظارت صحیح بر اجرای امور می‌تواند تآثیر شگرفی در روند زندگی اجتماعی مردم بر جای گذارد و موجبات دلگرمی‌آنها را فراهم سازد. در پرتو روابط انسانی می‌توان ابراز داشت دراین گونه حوادث نه تنها وزیرمربوطه، بلکه تمامی‌مسئولین دست اندرکار تکلیف خواهند داشت و در جهت ارتقای احساس امنیت روحی و روانی افراد جامعه باید تلاش کنند. بدون وجود امنیت جانی و مالی و عرضی برای افراد جامعه امکان رشد غایی وجود نخواهد داشت. هرگاه آقایان حس کنند که فرزندان خودشان در آتش بی مسئولیتی و سهل انگاری آنها گرفتار شده اند شاید ...من فقط اشک می‌ریزم برای آن دانش آموزی که بر اثر شدت جراحات به همین سادگی از جمع ما رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha