وزیر بهداشت اعلام کرد:‌ به جای اینکه ارز خارجی به تجهیزات پزشکی اختصاص یابد متأسفانه در حد کارخانجات ماشین‌های کشاورزی و زین اسب اعتبار می‌دهند.

به جای تخصیص ارز به تجهیزات پزشکی زین اسب وارد می‌کنند
سلامت نیوز: وزیر بهداشت اعلام کرد:‌ به جای اینکه ارز خارجی به تجهیزات پزشکی اختصاص یابد متأسفانه در حد کارخانجات ماشین‌های کشاورزی و زین اسب اعتبار می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مرضیه وحید دستجردی در حاشیه بازدید از بیمارستان ضیائیان افزود: یک پنجم ارز تجهیزات و ملزومات پزشکی پرداخت شده اما با وجود اینکه وزارت بهداشت مسئول اولویت‌بندی در خصوص ارز تجهیزات پزشکی و دارو است متأسفانه اشخاص دیگری اولویت‌بندی را انجام می‌دهند.

وی افزود: البته این موضوع جای اعتراض دارد و ما اعتراض خود را کره‌ایم. اولویت‌بندی برای تخصیص ارز در دو گروه دارو و تجهیزات است که یا برابر ارزش 2 و یا 3 اولویت‌بندی می‌شوند.

دستگاه ماموگرافی اولویت 8 دارد


وحید دستجردی گفت:‌ با عنوان مثال دستگاه ماموگرافی که برای تشخیص سرطان سینه وارد می‌شود اولویت 8 را دارد در حالی که متأسفانه برخی دستگاه‌های غیر ضروری و کالاهای دیگر اولویت 4 و 5 را گرفته‌اند که این قابل قبول نیست و بارها اعلام کرده‌ایم وزارت بهداشت باید تجهیزات پزشکی و اولویت ارز را برعهده بگیرد. حتی در این زمینه دستگاه دریچه قلب، تجهیزات آزمایشگاهی و خون باید اولویت 2 را داشته باشند.

وزیر بهداشت ادامه داد:‌ بیمارستان 110 تختخوابی ضیائیان با بخش‌های جدید خود خدمات مناسبی را عرضه کرده و با وجود 12 تخت آی‌سی‌یو ،12 تخت سی‌سی‌یو، بخش زایمان بدون درد و روش‌های جدید طبی رضایت بیماران را جلب کرده است.

وی ادامه داد: امسال مشکلات بودجه‌ای و عدم پرداخت حقوق پرسنل ما را نگران کرده است که امیدواریم با مذاکرات انجام شده با برنامه‌ریزان کشور به زودی حل شود و بیمه‌ها هم خدمات به روز داشته باشند و تأخیرها را جبران کنند.

وی گفت: چون درمان مردم حساس است و از دغدغه‌ سیاست‌گذاران و وزارت بهداشت می‌باشد امیدواریم بودجه درمانی امسال و سال 92 تأمین شده و مشکلات رفع شود.

وحید دستجردی در خصوص تخصیص ارز دارویی به وسایل آرایشی، گفت: این اتفاق متأسفانه افتاده است و بسیار ناپسند است مسئولان ذی‌ربط باید پاسخ دهند که چرا این اتفاق افتاده است. وزارت بهداشت پیگیر موضوع بوده و به دنبال رفع کمبودهای ارز و افزایش تخصیص ارز دارویی است.

وی افزود: یک سوم ارز دارو تأمین شده و مسئولان تعهد کردند به سرعت در اختیار شرکت‌های دارویی قرار دهند از هفته گذشته نیز خبرهای خوبی از بانک مرکزی برای حل کمبودها به ما رسیده است.

حقوق استخدام 23 هزار پرستار دیده نشده است


وزیر بهداشت اعلام کرد:‌ در حوزه تأمین پرسنل باید گفت که بدون پرسنل کافی نمی‌توانیم رضایتمندی را ایجاد کنیم به این منظور معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور دستورات جدیدی برای استخدام نیروهای جدید ابلاغ کرده که در بخش توسعه‌ای و مورد نیاز وزارت بهداشت تزریق می‌شود.

وحید دستجردی گفت: مجوزها براساس تعداد تخت بیمارستانی داده شده اما باید در بودجه سالانه دیده شود. در خصوص استخدام 23 هزار پرستار که طبق قانون بهره‌وری باید انجام می‌گرفت در خصوص حقوق آنها مشکلاتی ایجاد شده به طوری که بودجه‌ای برای این حوزه دیده نشده است و تأمین آن را برعهده بیمارستان‌ها گذاشته‌اند این در حالی است که بیمارستان‌ها نمی‌توانند این بار اضافی را تحمل کنند و با مشکلات اعتباری زیادی مواجه‌ هستند.

وزیر بهداشت در خصوص تخصیص ارز دارویی از سوی بانک مرکزی گفت:‌ گشایش اعتبار و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و بانک عامل انجام می‌شود و ارزی به وزارت بهداشت برای توزیع تعلق نمی‌گیرد. بنابراین تخصیص ارز دارویی به کالاها و لوازم آرایشی از سوی وزارت بهداشت انجام نشده و باید جستجو شود که به جای دارو به کجا داده شده است.

وی افزود: شرکت‌های دارویی هم نمی‌توانند ارز اختصاص یافته خود را در جای دیگری خرج کنند. تخصیص از مبدأ به نام شرکت صادر می‌شود متأسفانه علی‌رغم تلاش‌ها نتوانسته‌ایم تخصیص ارز دارویی را در 6 ماهه اول محقق کنیم اما برای 6 ماهه دوم فعالیت‌های خوبی شده است.

وحید دستجردی در پایان گفت: با اعتباربخشی و استقرار حاکمیت بالینی توانسته‌ایم رضایتمندی بیماران را 80 درصد افزایش دهیم و از هر بیماری که سؤال کرده‌ایم راضی بوده و اعلام کردند که خدمات خوبی دریافت کرده‌‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha