جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 62610
سلامت نیوز: مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیر مادر در شش ماه اول دوره نوزادی نیازهای غذایی کودک را برطرف می‌کند، عنوان کرد: اگر نوزاد طی این مدت وزن مناسبی بگیرد حتی یک قطره آب هم برای وی لازم نیست.

دکتر علی اکبر سیاری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه شیر مادر عوامل دفاعی سیستم گوارشی را داراست، اظهار کرد: این ماده غذایی حاوی سلولهای دفاعی و ایمنوگلوبین‌هاست.

وی افزد: از آنجایی که شیر مادر به خودی خود عاملی برای ایجاد حساسیت‌ نیست و همیشه در دسترس، ارزان و رایگان است بنابراین بهترین غذایی است که خداوند برای نوزادان قرار داده است.

سیاری در ادامه با اشاره به اینکه اگر کودکی شیر مادر بخورد کمتر دچار ریفلاکس و استفراغ می‌شود، گفت: همچنین احتمال کمتری وجود دارد که این کودک به بیماریهای زمینه‌ای گوارشی نظیر سلیاک مبتلا شود. سلیاک بیماری است که منجر به حساسیت به گندم می‌شود و فرد مبتلا تا پایان عمر خود مجاز به استفاده از آرد گندم نیست. ثابت شده است نوزادانی که شیر مادر می‌خورند کمتر دچار سلیاک می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان اضافه کرد: همچنین مصرف شیر مادر، میزان ابتلا به التهابات روده بزرگ را کاهش می‌دهد و کمتر منجر به بروز روده تحریک پذیر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه شیر مادر کودک را کمتر دچار اسهال‌های حاد می‌کند، عنوان کرد:‌ مدت‌ زمان ابتلا به اسهال حاد دو هفته است اما اگر بیش از این به طول بیانجامد نشانه ابتلا به اسهام مقاوم است امروزه به اثبات رسیده است مصرف شیر مادر احتمال ابتلا به اسهال مقاوم را کاهش می‌دهد.

سیاری همچنین با اشاره به اینکه مصرف شیر مادر در شش ماهه اول نوزادی به تنهایی کفایت می‌کند، گفت: پس از شش ماهگی بایستی غذای کمکی شروع شود. این غذا باید به گونه‌ای باشد که نوزاد یاد بگیرد آن را بجود. اولین غذای کمکی هم که برای کودک توصیه می‌شود آرد برنج به شکل فرنی است که همان هم اگر با شیر مادر طبخ شود بهتر است. پس از آن مصرف سوپ و پوره سیب زمینی می‌تواند مناسب باشد.

مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اگر شیر مادر تا دو سالگی کافی باشد احتیاجی به مصرف شیرخشک نیست، درباره موارد تجویز شیرخشک برای نوزادان اظهار کرد:‌اگر نوزاد به هر دلیلی از مصرف شیر مادر محروم باشد و وزن نگیرد بهتر است پس از چهارماهگی شیرخشک به جای غذا اما همزمان با شیر مادر مورد استفاده قرار بگیرد. اما اگر به شش ماهگی رسیده است استفاده از غذای کمکی بهتر از شیرخشک است.

وی ادامه داد: برخی مادران به علت مشغله‌های کاری که دارند بعضا به صورت خودسرانه یا با مشورت اطرافیان شیرخود را قطع می‌کنند اما توصیه متخصصان این است که مادران سعی کنند حتما نوزادشان را تا چهار ماهگی با شیر خود تغذیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha