سلامت نیوز: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: ۷۵هزار ایرانی بدون اینکه حتی خودشان بدانند مبتلا و ناقل ویروس ایدز هستند. تعداد مبتلایان به این ویروس در کشور تا ۵ سال آینده از ۱۲۶ هزار نفر عبور می‌کند و افرادی که به همسرانشان خیانت می‌کنند، عامل تولد فرزندانی هستند که از صفرسالگی به این ویروس بدون درمان مبتلا هستند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، عباس صداقت امروز در سمینار کشوری پیشگیری از رفتارهای پر خطر در تالار امام خمینی (ره) درخصوص جوانان، نوجوانان و انتقال جنسی HIV گفت: نیمی از جمعیت کشور ما را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند.

 وی گفت: بیشترین خطراتی که می‌تواند به زندگی این گروه مولد اجتماعی آسیب بزند، باید مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد. در مورد HIV و اعتیاد به این دلیل که از سنین پایین فرد را درگیر می‌کند و اگر بخواهیم سال های از دست رفته عمر مفید را محاسبه کنیم؛ شاید بیماریهای غیر واگیر اهمیت بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: در آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت و برنامه مشترک ایدز سازمان ملل که در ماه گذشته منتشر شد، تا پایان سال 2011 میلادی ما شاهد کاهش موارد ابتلا به HIV در جهان بودیم، اما پیش بینی می‌شود تا پایان 2011، دو میلیون و 500 هزار نفر مورد ابتلای جدید HIV اتفاق افتاده باشد.

وی افزود: در 25 کشور توسعه نیافته و در حال توسعه که عمدتاً کشورهایی از افریقای جنوب صحرا و کارائیب هستند، میزان ابتلا به موارد جدید بیش از 50 درصد کاهش یافته است که دلیل این کاهش هم آموزش و توزیع گسترده داروهای ضد رتروویروسی از طریق سازمان های بین المللی متولی امر سلامت بود که باعث شد که موارد جدید کمتری داشته باشیم. به طوری که در 11 سال اخیر تعداد موارد کمتر شده است.

صداقت گفت: مطابق همین گزارش تعداد کل مواردی که با HIV زندگی می‌کنند هم اکنون 34 میلیون نفر در جهان است. شیوع HIV در جهان 8 در ده هزار نفر یعنی حدود 08/0 درصد است. در افریقای جنوب صحرا یک نفر از هر 20 نفر بوده است که حدود 5 درصد است. در اروپای شرقی، حوزه کارائیب، آسیای مرکزی حدود یک درصد است که بعد از جنوب صحرای آفریقا بیشترین درگیری را دارد و وضعیت بسیار بسیار بحرانی است.
 

افزایش ۲۵۰ درصدی ایدز در اروپای شرقی و آسیای میانه


رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت یادآور شد: از سال 1997 تا 2010، 21 درصد کاهش در مواد جدید ابتلا در کل جهان را داشته ایم. سازمان ملل در کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه و جنوب شرقی آسیا حدود 250 درصد افزایش را پیش بینی می کند. این در حالی است که کسانی که اولین درگیری را با این ویروس داشته‌اند، کشورهای اروپای غربی، امریکای شمالی هستند که الان با وضعیت ثبات روبه‌رو شده‌اند.

صداقت خاطرنشان کرد: تعداد مواردی که با HIV زندگی می‌کنند همچنان رو به افزایش است. تا سال 2000 شیب افزایش مبتلایان به HIVبسیار تند بود، اما از سال 2000 تا 2011 این شیب کند شده است. دلیل عمده‌اش هم توزیع وسیع داروهای ضد رتروویروسی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و کارائیب است.

وی گفت: در مدیترانه شرقی و شمال آفریقا وضعیت یک مقدار وضعیت بحرانی است. اطلاعات قابل اعتمادی در این منطقه وجود ندارد. در کشورهای همسایه غربی، جنوب غربی و شرقی ما از نظر نظام سلامت وضعیت خوبی ندارند و کشورهای همسایه شمالی ما هم از نظر نظام سلامت و شیوع HIV وضعیت خوبی ندارند. در این منطقه شیوع HIV حدود 2 در ده هزار نفر برآورد شده است.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت وضعیت ایران را در مرحله همه گیری متمرکز دانست: در مرحله همه‌گیری متمرکز شیوع HIV در یکی از گروه های پر خطر بیشتر از 5 درصد است. میزان ابتلای به HIV در بین زنان تن فروش و در معرض آسیب در سال گذشته بررسی شده است و شیوع 5/4 درصدی را نشان می‌دهد. اگر این میزان از 5 درصد رد شود؛ ایران با همه‌گیری مصرف در دو گروه تن فروشان و معتادان تزریقی مواجه خواهد شد.

وی میزان ابتلای زنان باردار در ایران را نزدیک به صفر دانست و گفت: ایران در وضعیت جغرافیایی بسیار پرخطری قرار گرفته است. انتشار آلودگی بسیار زیاد است. در کشور ما مرکز نظام آموزش مراقبت HIV بسیار به ما کمک کرد که در سال 89 – 90 یک تخمینی زدیم که چند مورد HIV در کشور داریم و اپیدمی HIV تا 2015 به کدام سمت می‌رود. اگر مداخلات موثر نباشد تا 2015 میلادی ما هم در بین زنان و مردان شاهد افزایش مواد جدید ابتلا به HIV در کشور خواهیم بود.

صداقت گفت: وضعیت HIV در ایران تا اول تیر امسال؛ 24 هزار و 735 مورد ابتلا در کشور را گزارش کردیم، 93 هزار و 250 مورد را تخمین زدیم که ممکن است در کشور وجود داشته باشد. پیش بینی می‌شود با کارا نبودن مداخلات این میزان به 126هزار و 300 مورد در 5 سال آینده برسد.

 
۷۵ هزار مبتلا به ایدز بی‌خبر از بیماری


او افزود: چیزی که مهم است فاصله این دو عدد است که چیزی بالغ بر 75 هزار مورد است که از وضعیت بیماری خودشان خبر ندارند. بنابراین نه تنها از خودشان مراقبت نمی‌کنند بلکه می‌توانند این بیماری را انتقال هم بدهند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در خصوص گروه سنی مبتلایان نیز گفت: از بین 24 هزار و 735 نفر که ثبت و گزارش شده است؛ 1/46 مربوط است به گروه سنی 25 تا 34 سال است.

صداقت در خصوص الگوی انتقال ایدز یادآور شد: آمار تجمعی از سال 1365 تا 1390 نشان می‌دهد که درصد افرادی که HIV را از طریق اعتیاد تزریقی گرفته‌اند، حدود 3/69 درصد است و کسانی که از طریق تماس جنسی مبتلا شده اند، 8/10 درصد است و 1/21 درصد هم علت ناشناخته است.

 وی گفت: اگر تنها سال 90 را بررسی کنیم، می‌بینیم که از حدود 1500 نفری که فقط در سال 90 مبتلا شده‌اند، حدود 60 درصد بیماری را از طریق اعتیاد تزریقی گرفته‌اند، و 21 درصد از تماس جنسی. 17 درصد هم راه انتقال نامشخص بوده است که به دلیل تابوی تماس جنسی ممکن است که نامشخص اعلام کرده باشند.

وی افزود: تعداد موارد ابتلای جدیدمان از طریق اعتیاد تزریقی بعد از 1383 کاهش داشته است، ولی ابتلا از طریق تماس جنسی و رابطه جنسی محافظت نشده افزایش داشته است.

 به گفته وی در سال 89 از هزار و 585 مورد ابتلای جدید؛ 329 مورد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی بوده است و در سال 80 از هزار و 523 مورد ابتلای جدید، 74 مورد بیماری را از طریق تماس جنسی داشتیم. این نشان می‌دهد که شاید این موارد کاهش به این علت است که ما از این الگوی انتقال غافل بوده‌ایم.

وی در مورد ابتلای زنان به HIV گفت: در مورد زنان هم این مورد صادق است. تعداد مردان کاهش پیدا کرده است و تعداد زنان افزایش یافته است. شاید نباید نسبت به کاهش تعداد مبتلایان جدید خوشبین باشیم. چرا که در ارتباطات جنسی محافظت نشده و زنان شاید نتوانستیم دسترسی درستی را برای گروه هدف پیدا کنیم. احتمال دارد که این کاهش یک انحراف تلقی شود.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت از شیوع داروهای روانگردان آمفتامنی و مواد محرک نیز به عنوان یکی از راه های افزایش ابتلا به HIV یاد کرد: مواد آمفتامینی شیوع بسیار زیادی در جامعه پیدا کرده است و قیمت بسیار پائینی هم دارد. برای تهیه شیشه فقط ۳ هزار تومان لازم است، در حالی که برای کوکائین هم که خودش یک مواد آمفیتامینی است 300 هزار تومان لازم است. این مسئله دسترسی را افزایش می‌دهد، این ماده مصرف و جذبش بسیار سریع است، بو و شکل خاصی هم ندارد. باور غلطی هم وجود دارد این که این ماده اعتیاد آور نیست؛ بر عکس اینکه بسیار اعتیاد آور است و متأسفانه امروز در بین زنان شایع شده است.

وی کاهش علائم افسردگی، افزایش اعتماد به نفس، شادی درونی بدن، تنظیم وزن بدن و ایجاد تمرکز برای دانشجویان را از جمله باورهای غلطی دانست که منجر به سوق دادن جوانان به استفاده از آن می‌شود.

 مصرف شیشه عامل ابتلا به ایدز


صداقت خاطر نشان کرد: استفاده از این مواد منجر به اختلالات جنسی می‌شود که البته این افزایش کاذب است و فرد در هر بار مصرف با آن مواجه می‌شود. افزایش تماسهای جنسی با غیر از همسر، تماس جنسی با همجنس، تشویق شریک جنسی به استفاده از مواد، تماس جنسی گروهی نیز از جمله تبعاتی است که منجر به افزایش HIV می‌شود.

وی افزود: یکی از عوارض مهم مصرف «شیشه»، ایجاد اعتیاد جنسی در فرد است. فرد معتاد می‌شود به اینکه هر بار بخواهد ارتباط جنسی برقرار کند باید شیشه مصرف کند. در این شرایط تصمیم گیری برای ارتباط جنسی و استفاده از لوازم پیشگیری منحل می‌شود و به سرعت فرد می‌تواند در معرض HIV قرار بگیرد.

صداقت با اشاره به کار مشترک مرکز مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با وزارت بهداشت گفت: سال 89 مطالعه‌ای در شهر تهران روی 100 نفر از مصرف کنندگان مواد محرک آمفیتامینی با متوسط سنی 32 سال انجام شد که از این میان 3/95 درصد از آنها سابقه برقراری رابطه جنسی داشتند که از این میان 3/70 درصد آنها تماس جنسی با غیر از همسرشان داشتند و هر یک این افراد در سال گذشته با 9 نفر ارتباط جنسی داشتند.

 فرزند مبتلا به ایدز حاصل خیانت به همسر


او در ادامه عمده ترین افرادی را که در معرض خطر ابتلا به HIV هستند، جمعیت عمومی دانست: علاوه بر مصرف کنندگان مواد و معتادان تزریقی و تن فروشان؛ عمده ترین جمعیتی که در معرض HIV می‌تواند باشد مردان و زنان جمعیت عمومی هستند که در هیج کدام از گروه‌های پر خطر نیستند. یعنی افرادی که به طور تک گیر در سال 2 تا 3 بار ارتباط با غیر هم جنس خودشان ارتباط برقرار می‌کنند؛ و HIV را به همسرشان انتقال می‌دهند و در نتیجه کودکی متولد می شود که از صفر سالگی به HIV مبتلا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha