سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۸
کد خبر: 62614

در دوران بارداری کدام علامت‌های قلبی را باید جدی بگیریم

آنچه باید درباره درد قفسه سینه در دوران بارداری بدانیم

با افزایش حجم خون، نارسایی احتقانی قلب می تواند بدتر شود.اگر با مشکل قلبی متولد شده اید، کودک شما نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نوعی نقص قلبی است. همچنین ممکن است در معرض خطر مشکلات قلبی در دوران بارداری و زایمان زودرس باشید.

در دوران بارداری کدام علامت‌های قلبی را باید جدی بگیریم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی بارداری می تواند باعث ناراحتی و درد در بسیاری از قسمت های بدن شود. هنگامی که این احساسات در قفسه سینه رخ می دهد، علت عمدتا فشار از سمت جنین در حال رشد، رفلاکس اسید معده یا سایر مسائل نسبتاً بی ضرر است.در موارد نادر، این درد قفسه سینه می تواند ناشی از مشکلات قلبی عروقی یا عوارض بارداری باشد.

علل جزئی درد قفسه سینه

بسیاری از زنان در دوران بارداری درد یا ناراحتی را تجربه می کنند و برخی از این احساسات می تواند نشان دهنده علائم بیماری قلبی باشد. این مسائل عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • غش کردن
  • خستگی
  • مشکل در تنفس هنگام خواب

اینها می توانند نگران کننده باشند، اما اغلب از یک مشکل جدی سلامتی ناشی نمی شوند.

برخی از مسائل نسبتاً بی ضرر که می توانند باعث درد قفسه سینه در دوران بارداری شوند در زیر توضیح داده شده است.

سوزش سردل

وقتی فرد غذا می خورد، دریچه ای بین مری و معده باز می شود تا غذا وارد معده شود. این دریچه، اسفنکتر مری نامیده می شود.

زمانی که فرد غذا نمی‌خورد، اسفنکتر مری معمولا بسته می‌شود تا غذای نیمه هضم شده و اسید معده از بازگشت به مری جلوگیری کند. اگر این اتفاق بیفتد، این مشکل رفلاکس اسید نامیده می شود .

در دوران بارداری، افزایش سطح هورمون پروژسترون باعث شل شدن اسفنکتر مری می شود و رفلاکس اسید را افزایش می دهد.

رفلاکس اسید می تواند باعث سوزش سر دل شود ، احساس سوزش در گلو یا دهان که بعد از غذا خوردن شایع است، به ویژه زمانی که فرد بعد از غذا دراز می کشد.

اعمال زیر می تواند به جلوگیری از سوزش سر دل کمک کند:

  • اجتناب از غذاهای تند یا چرب
  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر
  • بعد از خوردن غذا برای مدت طولانی تری در حالت ایستاده باقی بماند
  • یک پزشک یا داروساز ممکن است مصرف یک آنتی اسید را برای سوزش سر دل مداوم در دوران بارداری توصیه کند. این نوع دارو اسید معده را خنثی می کند و درد را تسکین می دهد.

رشد رحم و جنین

با رشد جنین و رحم، فشار بر اندام های اطراف از جمله ریه ها و معده افزایش می یابد.

این فشار می تواند به طور معمول در سه ماهه دوم و سوم باعث ناراحتی و درد در قفسه سینه شود.

افزایش فشار در حفره قفسه سینه می تواند باعث موارد زیر شود:

  • احساس سیری خیلی زود
  • ضربان قلب سریعتر
  • رفلکس اسید
  • تنگی نفس

خانم بارداری که علائم فوق را تجربه می کند باید برای اطمینان از علت آن به پزشک مراجعه کند.

علل جدی تر درد قفسه سینه

علت درد قفسه سینه در دوران بارداری ممکن است یک مشکل شدید سلامتی، مانند پره اکلامپسی ، حمله قلبی ، یا بیماری قلبی دیگر باشد.

درد سینه و شانه در دوران بارداری می تواند نشان دهنده یک عارضه جدی به نام پره اکلامپسی باشد. این گاهی اوقات می تواند برای مادر و جنین کشنده باشد.

علائم و نشانه های رایج پره اکلامپسی عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • سردرد مداوم
  • سوزش سر دل که با تغییر سبک زندگی یا داروهای ضد اسید برطرف نمی شود
  • درد در قسمت فوقانی شکم، سمت راست یا زیر دنده ها
  • تورم در دست ها و صورت
  • افزایش وزن ناگهانی
  • اختلالات بینایی
  • پروتئین در ادرار

پره اکلامپسی معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می رود. با این حال، در برخی از زنان، پره اکلامپسی پس از بارداری ادامه می یابد یا پس از زایمان شروع می شود.زنان مبتلا به پره اکلامپسی نیز ممکن است عوارض مرتبطی مانند اکلامپسی یا سندرمی را تجربه کنند که شامل پاره شدن گلبول های قرمز خون، تعداد کم پلاکت ها و افزایش آنزیم های کبدی می شود - که معمولاً به آن سندرم HELLP می گویند.

یک زن ممکن است نداند که مبتلا به پره اکلامپسی یا عوارض مرتبط با آن است. معاینات و آزمایشات بهداشتی منظم به پزشکان کمک می کند تا این مسائل را شناسایی کنند.

بیماری قلبی یا حمله قلبی

یک علت نسبتاً غیر معمول درد قفسه سینه در دوران بارداری، حمله قلبی است.

در دوران بارداری حجم خون در بدن افزایش می یابد تا جنین در حال رشد را در خود جای دهد. به منظور پمپاژ خون اضافی به طور موثر، ضربان قلب زن افزایش می یابد و این فشار اضافی منجر به افزایش خطر حمله قلبی می شود.

یک مطالعه در سال 2018 بروز حملات قلبی را در بین زنانی در ایالات متحده که به دلیل عوارض بارداری یا دوره سازگاری پس از آن در بیمارستان بستری بودند، بررسی کرد. سکته قلبی در 8.1 از هر 100000 این زن رخ داده است.

زنانی که از قبل بارداری به بیماری قلبی مبتلا هستند ،در معرض خطر حمله قلبی در دوران بارداری میباشند.

علائم زیر می تواند نشان دهنده بیماری قلبی باشد:

  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع
  • سرفه مزمن
  • مشکلات شدید تنفسی
  • خستگی مفرط
  • تورم شدید یا افزایش وزن
  • غش کردن

خانم بارداری که هر یک از علائم فوق را تجربه می کند باید فورا به پزشک مراجعه کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در بسیاری از موارد، درد و ناراحتی قفسه سینه ناشی از مسائل نسبتاً بی ضرر است. با این حال، اگر یک زن در مورد سلامتی خود یا جنین نگرانی دارد، باید به پزشک مراجعه کند.

مهم است که در هر نوبتی که پزشک برای ویزیت تایین میکند حضور داشته باشید و هر آزمایش توصیه شده را انجام دهید. اینها می توانند نشان دهند که آیا هیچ گونه عارضه ای ایجاد شده است و سلامت مادر و نوزاد را تضمین می کند.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید

زنانی که هر گونه علائم بیماری قلبی یا پره اکلامپسی را در طول یا بعد از بارداری تجربه می کنند، باید مراقبت های پزشکی فوری دریافت کنند.

همچنین بسیار مهم است که زنان باردار از علائم حمله قلبی آگاه باشند. بر اساس انجمن قلب آمریکا (AHA) این علائم شامل:

  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • درد، فشار یا احساس فشردن در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول می کشد یا از بین می رود و برمی گردد.
  • تنگی نفس، که ممکن است با ناراحتی قفسه سینه همراه باشد
  • عرق سرد
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • ناراحتی یا درد در فک، گردن، معده، پشت یا در یک یا هر دو بازو

زن بارداری که هر یک از این علائم را تجربه می کند و معتقد است که ممکن است علت حمله قلبی باشد، باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد یا در غیر این صورت به دنبال کمک فوری پزشکی باشد.

خلاصه

  • درد قفسه سینه می تواند از علائم بی ضرر بارداری باشد. علت اغلب سوزش سر دل یا فشار است زیرا رحم در حال رشد به اندام های حفره قفسه سینه فشار می آورد.
  • با این حال، درد قفسه سینه در دوران بارداری می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی تر، مانند حمله قلبی یا پره اکلامپسی باشد. این موارد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.
  • بارداری می تواند یک زمان چالش برانگیز فیزیکی باشد. هر کسی که در مورد سلامتی خود یا جنین نگرانی دارد باید با پزشک مشورت کند.

سوالات رایج درباره مشکلات قلبی در بارداری


بدن در جریان بارداری دچار تغییرات فیزیولوژیک می‌شود که این تغییرات ناشی از افزایش فعالیت قلب است بنابراین ایجاد خستگی، تنگی نفس و تپش قلب هنگام بارداری طبیعی است. در دوران بارداری، حجم خون در گردش افزایش و میزان هموگلوبین خون کاهش می‌یابد و حالتی موسوم به «کم‌خونی بارداری» ایجاد می‌شود.

به همین دلیل خانم‌هایی که کاملا سلامت هستند هم امکان دارد در ماه‌های ششم و هفتم بارداری هنگام فعالیت دچار تنگی نفس شوند و تپش قلب پیدا کنند. مادران باید در ماه‌های آخر در حالت درازکشیده، استراحت کنند نه نشسته. چون در حالت درازکشیده، خون راحت‌تر از وریدهای اندام تحتانی به سمت قلب بازگردانده می‌شود و فشار کمتری به قلب می‌آید.

با این توضیحات، اگر تپش قلب و تنگی نفس غیرعادی و ناگهانی یا احساس ورم در اندام فوقانی داشتید مثلا حس کنید حلقه‌تان یک دفعه تنگ شده و دستتان را اذیت می‌کند، به بررسی و مشاوره پزشک قلب نیاز دارید. در دوران بارداری نباید بی‌جهت خود را نگران کنید چون همین استرس و دغدغه برای شما ضرر دارد. خوب است واقعیت‌هایی را در مورد قلبتان در بارداری بدانید، مانند اینکه با رشد جنین دیافراگم به سمت بالا هل داده می‌شود و این باعث کاهش حجم ریه و ایجاد تنگی نفس مختصر خواهد شد. شما مانند قبل از بارداری نمی‌توانید به سرعت به این طرف و آن طرف بروید و فعالیت کنید، چون نفستان تنگ می‌شود و دچار تپش قلب می‌شوید اما اگر در شرایط طبیعی و همیشگی، ناگهان تنگی نفس گرفتید یا در مقایسه حالت‌های بارداری خود با بارداری اول حس می‌کنید تپش قلب یا تنگی نفس آزارتان می‌دهد، حتما باید این علامت‌ها را جدی بگیرید و برای بررسی اقدام کنید.

اگر خانم‌ های باردار از فعالیت‌های شدید بدنی به خصوص در فصل گرم سال بپرهیزند، از بالا رفتن دمای بدن، تپش قلب و تعریق زیاد و از دست دادن آب بدن پیشگیری خواهد شد. فعالیت عادی روزانه، استراحت کافی، نوشیدن آب کافی و پرهیز از استرس می‌تواند کلید سلامت قلب در بارداری باشد.

مشکل پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال دارم.آیا بارداری برایم ضرر دارد؟


همان‌طور که می‌دانید طی بارداری، بار کار قلب حدود 30 تا 50 درصد، حجم خون 40 تا 45 درصد، برون‌ده قلب 30 درصد و ضربان قلب 10 تا 20 درصد افزایش می‌یابد تا با شرایط جدید، قلب بتواند پاسخگوی نیاز بدن شما و جنینی که در شکم دارید، باشد، بنابراین اگر دچار هرگونه ناراحتی قلبی هستید، پیش از بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

افتادگی دریچه میترال، مشکل شایع و خوش‌خیمی است اما می‌تواند در دوران بارداری تشدید شود و در زمان زایمان هم به مصرف آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشد به خصوص اگر این پرولاپس با نارسایی دریچه میترال همراه باشد.

البته معمولا خانم‌هایی که مشکل پرولاپس دارند، می‌توانند بارداری سالمی داشته باشند ولی بهتر است متخصص قلب و پزشک زنان در جریان این بیماری باشند تا به موقع اقدام‌های پیشگیرانه‌ برای حفظ سلامت مادر و جنین انجام شود.

ممکن است پزشک، مبتلایان به برخی از بیماری‌های قلبی را از باردارشدن منع کند، چون بارداری بر سلامت آنها اثر می‌گذارد. مشکلاتی مانند بیماری مادرزادی قلب، تنگی‌های شدید دریچه میترال و آئورت، افزایش فشار ریوی، نارسایی قلبی با پمپاژ قلبی زیر 40 درصد و نشانگان مارفان می‌توانند سلامت مادر را در دوران بارداری تهدید کنند. حتی خانم‌های مبتلایی که بارداری ناخواسته داشته‌اند، گاهی به توصیه پزشک مجبور به سقط درمانی می‌شوند.

آیا قبل از باردارشدن باید از سلامت قلبم مطمئن شوم؟


نه، لزومی ندارد همه خانم‌ها قبل از باردارشدن چکاپ قلبی شوند مگر اینکه نشانه‌هایی مانند تپش قلب ناگهانی یا احساس درد و فشار روی قفسه سینه مثلا با بالارفتن از پله‌های دوطبقه ساختمان داشته باشند. اگر علایم نگران‌کننده‌ای مانند آنچه مثال زده شد، تجربه کرده‌اید، گرفتن یک نوار قلب و معاینه عادی و انجام اکو، خیالتان را راحت می‌کند و می‌توانید با اطمینان از سلامت قلب، باردار شوید.

البته به کسانی که ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلب و عروق را دارند، مبتلایان به دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، خانم‌هایی که سیگار می‌کشند و آنهایی که سابقه بیماری‌های قلب و عروق در خانواده دارند، حتما توصیه می‌کنیم قبل از بارداری مشاوره قلبی انجام دهند.

از آنجا که سن ازدواج و بارداری بالا رفته، بهتر است اعضای این گروه‌های در معرض خطر قبل از باردارشدن حتما از سلامت قلبشان مطمئن شوند.

اگر مشکل کم‌خونی یا فشارخون داشته باشم آیا بارداری سالمی خواهم داشت؟

به دلیل حالت فیزیولوژیک و طبیعی‌ای که آن را «کم‌خونی بارداری» نامیدیم، بدن طی بارداری دچار کم‌خونی خواهد شد پس اگر کم‌خون باشید و قبل از بارداری درمان نشوید، این مشکل تشدید خواهد شد.

بهتر است از نظر تنظیم فشارخون قبل از بارداری تحت‌نظر پزشک باشید چون مصرف برخی داروهای فشارخون طی بارداری ممنوعیت دارد. به علت کاهش مقاومت عروقی، مشکل فشارخون در نیمه دوم بارداری نمایان می‌شود و گاهی خطر مسمومیت بارداری هم به وجود می‌آید. احتمال ابتلا به مسمومیت بارداری در سنین بالا بیشتر می‌شود به خصوص اگر پرفشاری خون در خانواده‌تان ارثی باشد.

برای تپش قلبم «پروپرانولول» مصرف می‌کنم. آیا این دارو در بارداری منع مصرف دارد؟

داروی پروپرانولول از داروهایی است که مصرف آن در دوران بارداری کاملا ممنوع نیست اما برای بارداری به قانون همه یا هیچ معتقدیم که می‌گوید بهتر است هیچ دارویی مصرف نشود مگر آنهایی که پزشک تجویز و با توجه به شرایط بارداری، دوز آنها و نوعشان را تعیین کرده است. این دارو بهتر است مصرف نشود چون ممکن است در جنین باعث عقب‌افتادگی رشد، افت قندخون و کاهش ضربان قلب شود.


معمولا وقتی به مادر اطمینان داده می‌شود مشکلی سلامت او و جنین‌اش را تهدید نمی‌کند، نیازی به مصرف هیچ دارویی نیست البته اگر مادر از خستگی و تپش قلب احساس کلافگی کند، بهتر است دارویش را مصرف کند که اغلب هم بعد از نیم ساعت این حالت‌ها بهبود پیدا می‌کنند. خانم‌هایی که بدون توصیه پزشک و خودسرانه دارو مصرف می‌کنند، حتما باید این نکته را بدانند که مصرف هر دارویی در دوره بارداری به خصوص در 3 ماهه اول که اعضای حیاتی جنین درحال تکامل و شکل‌گیری هستند، ممنوع‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سمیه ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    19 4
    ممنون از مطالب مفیدتون...
  • مامان علی ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    130 8
    سلام من تو هفته پنجم بارداری هستم و هر از گاهی دچار استرس میشم که قرص پراپرانول استفاده میکنم الانم توی مطالب خوندم باعث عقب افتادگی میشه خیلی استرس دارم لطفا راهنماییم کنین.