سلامت نیوز: در یک تحقیق محدود، مشخص شد که احتمال داشتن استخوان های ضعیف و شکستگی ها در مردان چاق با شکم های بزرگ نسبت به مردان چاقی که تجمع چربی در ناحیه ران و باسن می باشد، بیشتر است.

پژوهش قبلی نشان داده است که چربی شکم بر استخوان های زنان تأثیر منفی دارد. بنابراین هنگامی که مطالعه اخیر نشان داد که میزان شکستگی در مردان چاق نسبت به مردانی که چاق نیستند بیشتر است، محققان دانشگاه هاروارد نیز تمایل داشتند تا به اهمیت نوع چاقی در مردان پی ببرند.

میریام بردلا محقق ، دکترای پزشکی و رادیولوژیست در بیمارستان عمومی ماساچوست و  استاد دانشیار بخش رادیولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید: « چیزی که متوجه شدیم این است که مردان چاق با حجم بالای چربی شکمی نسبت به مردان چاق دیگر به مراتب استخوان های ضعیفتری دارند».

این مطالعه علت و معلول را ثابت نمی کند. با این حال میریام بردلا می گوید : « مردان باید آگاه باشند که چربی اضافی شکم نه تنها برای بیماری های قلبی و دیابت که نیز برای از دست  دادن استخوان ها، یک عامل خطر محسوب می گردد».

دستاوردهای این مطالعه  ، در جلسه سالانه انجمن رادیولوژی امریکای شمالی ارائه شد.

چاقی : مضر برای استخوان ها


براساس  آمارهای سلامتی مرکز ملی بیش از 37 میلیون مرد بالای 20 سال در امریکا، مبتلا به چاقی هستند. چاقی با مشکلات سلامتی بسیاری از جمله بیماری های قلبی، سکته و دیابت مربوط است.

اما توماس لینک دکترای پزشکی و استاد رادیولوژی دانشگاه کالیفرنیا در شهر سانفرانسیسکو می گوید: « برای سال ها تصور می شد که چاقی و چربی بدن حداقل یک مزیت جبران کننده داشته باشد: یعنی استخوان های قوی تر و احتمال کمتر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی های مربوطه».

او می گوید : « این باور بدنبال تحقیقاتی که چاقی را با شکستگی ها و پوکی استخوان  مرتبط می دانستند رد شد».

لینک می گوید : «این مطالعه جدید، ضربه مهلکی را به باور ما وارد کرد، ولی آگاهی ما را یک گام به جلو پیش برد».

او می افزاید: « این مطالعه نشان می دهد بیماران چاقی که چربی بسیاری در اطراف شکم آن ها وجود دارد،  استخوان ضعیف تری دارند و احتمال ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن در این افراد بیشتر است.

چربی شکم مضر برای استخوان ها: جزئیات مطالعه


بردلا و همکارانش 35 مرد چاق  اما سالم را که میانگین سن آن ها 34 سال بود، مورد مطالعه قرار دادند.

BMI متوسط شاخص توده بدنی این مردان 36.5 بود ، در حالیکه مقدار شاخص توده بدنی  30 بوده و از آن بالاتر ،چاق محسوب می‌شوند.

سی تی اسکن هایی از شکم و ران این افراد به عمل آمد تا توده چربی و ماهیچه موجود در بدن آن ها ارزیابی شود. سپس آنها با توجه به اینکه آیا چربی بیشتر در ناحیه زیر بافت ماهیچه ای شکم، قرار دارد یا چربی بیشتری زیر پوست در نواحی ران و باسن قراردارد، به دو گروه تقسیم شدند.

پس از آن محققان سی تی اسکن هایی با وضوح بالا از ساعد و مچ دستان آن افراد تهیه کردند. از روش کامپیوتری پیچیده ای برای ارزیابی استحکام و پیش بینی احتمال خطر شکستگی استفاده شد.

بردلا می گوید : « از این روش اغلب در مهندسی مکانیک به منظور تعیین نقطه شکست مواد مورد استفاده در طراحی پل ها و هواپیما ها علاوه بر چیز های دیگر استفاده می شود».

از آنجاییکه کاربرد این روش برای محاسبه استحکام استخوان بسیار جدید است، محققان درباره مقدارهای معمول مطمئن نیستند. بردلا می گوید : « اما آنچه که می توانیم بگوییم این است که هرچقدر چربی شکمی در مردان بیشتر باشد، استخوان های ضعیفتری خواهند داشت».

به طور کلی محققان پیش بینی کردند که مردان چاق با چربی شکمی عمیق، 25 درصد بیش از مردان چاق با چربی سطحی بیشتر در معرض شکستگی استخوان، قراردارند.

به علاوه آن ها ارتباطی را بین توده ماهیچه ای بیشتر و سختی استخوان پیدا کردند، هرچند شاخص توده بدنی و سن تأثیری بر استحکام استخوان ندارد.

چه باید کرد؟

بنابراین مرد چاق شکم گنده ، چه باید بکند؟


بردلا می گوید : « اشکال تجمع چربی در بدن، به لحاظ ژنتیکی مشخص می شود، اما این دلیلروشنی است که در وهله اول وزن بیشتری پیدا نکنیم».

بردلا اظهار می دارد: «ورزش های چربی سوز از قبیل پیاده روی تند و ایروبیک برای ساخت استخوان محکم، بسیار خوبند و ورزش های استقامتی و قدرتی مانند وزنه برداری و بالارفتن از پله نیز، می تواند سودمند باشد».

منبع: مجله پزشکی مادر
   
       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha