سلامت نیوز: رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر لزوم حساسیت‌زایی جامعه نسبت به رفتارهای پرخطر از راه‌اندازی ایستگاه‌های سلامت در محوطه بیرونی دانشکده پرستاری این دانشگاه و نمایش پیام‌های بهداشت برای عابران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی چراغی در سمینار کشوری پیشگیری از رفتارهای پرخطر که در تالار امام خمینی(ره) بیمارستان امام خمینی برگزار شد، با بیان اینکه رفتارهای پرخطر آن گروه‌ از رفتارهایی هستند که فرد برای انتخاب آنها بین دو یاچند گزینه مردد می‌شود و نمی‌داند درست‌ترین انتخاب کدام است، عنوان کرد: در واقع این فرد به این مساله واقف نیست که پیامدهای آزار دهنده این انتخاب چه خواهد بود و او در نهایت پس از طی فرایندهایی به این نتیجه می‌رسد که این انتخاب درست نبوده است.

وی ادامه داد: تئوری‌های مربوط به رفتارهای پرخطر می‌گویند که یا افراد را خوب حساس و متوجه نکرده‌ و به آنها در انتخاب درست ترین گزینه کمک نکرده‌ایم یا او را به گونه‌ای تربیت نشده که به انتخاب خود حساس باشد.

چراغی با بیان اینکه آماده سازی افراد برای داشتن بهترین انتخاب از مهمترین تئوری‌های پیشگیری از رفتارهای پرخطر است، اظهار کرد: همچنین اقدامات کنترلی به درستی در جامعه لحاظ نشده است. به عنوان مثال گروه کودکان باید از ابتدا بیاموزند که دروغ نگویند.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن توصیه به پرهیز از افراط و تفریط برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر، اظهار کرد:‌ در زمینه حساسیت زایی جامعه و مردم نسبت به رفتارهای پرخطر ایستگاه‌های سلامت را در دانشکده پرستاری طراحی کرده‌ایم.

وی افزود: در این طرح در سرتاسر نرده‌های دانشکده پرستاری بوردهای الکترونیکی نصب شده و پیام‌های بهداشتی در رابطه با رفتارهای پرخطر برای مردم به نمایش درمی‌آید.

رییس سمینار کشوری پیشگیری از رفتارهای پرخطر تاکید کرد: برای موفقیت در مدیریت رفتارهای پرخطر باید به صورت چند رشته‌ای و بین بخشی حضور پیدا کرد.

در ادامه این سمینار دکتر اعظم بحیرایی معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این سمینار دو روزه 18 سخنرانی و یک پنل تخصصی پیرامون انواع رفتارهای پرخطر، عوامل و راهکارهای پیشگیری از آن خواهد داشت، اظهار کرد: رفتارهای پرخطر بسیار پیچیده هستند و عوامل محیطی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و روانی متفاوتی در بروز آنها موثرند. به ویژه اینکه امروز با تغییر معیار رفتارهای اجتماعی، زمینه بروز چنین روابطی گسترش یافته است.

دبیر علمی سمینار کشوری پیشگیری از رفتارهای پرخطر با بیان اینکه در سالها پیش دغدغه فراهم کردن آب و غذای سالم را داشتیم و نگران بیماریهای عفونی بودیم زیرا به دنبال آن هزاران نفر در سال جان خود را از دست می‌ دادند، اظهار کرد: همین امر منجر به تولید واکسن‌ها شد و آن زمان نگاه ما به پزشک متخصص و درمان معطوف بود تا وقتی بیماری اتفاق افتاد آن را درمان کنیم. اما امروز با شرایط ویژه و بیماریهایی نظیر سرطان‌ها، ناراحتی‌های قلبی و عروقی و دیابت روبرو هستیم که نمی‌توان با پیدا کردن عوامل مشخص سیر پیشرفت آنها را متوقف کرده و پروسه درمان را برای آنها پیش گرفت.

بحیرایی افزود: به عبارتی شرایط و عواملی لازم است تا افراد بتوانند سالم بمانند. سبک زندگی افراد در سلامت آنها نقش بسزایی دارد.

دبیر علمی سمینار کشوری پیشگیری از رفتارهای پرخطر ضمن تاکید بر اینکه باید توجه داشت عواملی نظیر فقر، شرایط استرس زای شغلی، تبعیض و مانند آن می‌تواند ریسک رفتارهای پرخطر را به ویژه در گروه‌های آسیب پذیر افزایش دهند گفت: همچنین این عوامل ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماریهای غیرواگیر نظیر بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند.

معاون پژوهشی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در رویکرد ارتقای سلامت مداخلات زمانی انجام می‌شود که افراد در مراحل اولیه بیماری قرار دارند، گفت: لازم است امروز یک بینش جامعه نگر داشته باشیم و با همکاری بین رشته‌ای گام‌های موثری در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha