سلامت نیوز: کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: شیرخواران و زنان باردار از جمله گروه‌هایی هستند که بیشتر در معرض کم خونی فقرآهن قرار دارند.

مهدیه السادات حاجی میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن از مشکلات عمده تغذیه‌ای و بهداشتی در کشور است.

وی گروه‌هایی که بیشتر در معرض کم خونی فقر آهن قراردارند را شامل شیرخواران، کودکان زیر 6 سال، نوجوانان به ویژه دختران نوجوان و زنان در سنین باروری عنوان کرد و افزود: پسران نوجوان و مردان بالغ هم ممکن است دچار کم خونی فقر آهن بشوند اما این خطر در آنها کمتر است.

وی با اشاره به اینکه در دوران بلوغ به دلیل افزایش سرعت رشد نیاز به بعضی از مواد مغذی افزایش می‌یابد، گفت: در دختران نوجوان علاوه بر افزایش نیاز، دفع آهن در دوران عادت ماهانه نیز باعث شیوع بیشتر کمبود در این گروه می شود. کمبود آهن در این دوران باعث کاهش توان ذهنی و قدرت یادگیری، خستگی زودرس، ضعف و بی حالی و افزایش ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.

حاجی میرزاده تصریح کرد: با توجه به اینکه دختران امروز مادران فردا هستند اطمینان از دریافت کافی این ریزمغذی در این دوران علاوه بر بهبود تکامل توانایی شناختی، ذخایر کافی آهن را برای دوران بارداری در آینده فراهم می‌کند.

این کارشناس تغذیه، برنامه مکمل یاری آهن در دختران نوجوان با هدف ارتقاء سطح سلامت این گروه سنی را گام موثری در پیشگیری از این کمبود دانست وافزود: با این اقدام مادرانی توانمند و نسلی سالم را پرورش خواهیم داد.

وی در خصوص کمبود آهن وکم خونی فقر آهن گفت: آهن یک ماده مغذی مورد نیاز برای ادامه حیات و اساسی ترین ماده اولیه برای ساختن گلبول های قرمز خون است. اگر برای ساختن گلبول‌های قرمز خون، آهن به مقدار کافی در دسترس بدن نباشد، ابتدا فرد از ذخایر آهن بدن خود استفاده می‌کند، سپس در صورت ادامه کمبود، ذخایر آهن بدن کاهش می یابد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد خاطرنشان کرد: اگر کمبود آهن ادامه پیدا کند ذخایر آهن بدن تخلیه می شود و کم خونی فقر آهن بروز می‌کند.

وی افزود: علاوه بر آهن، مواد مغذی دیگر هم مثل اسید فولیک، ویتامین 6B و یتامین 12B، ویتامین C و پروتئین برای خون سازی لازم است که باید از طریق رژیم غذایی روزانه تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha