سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6264

علت اصلی بیماری آلزایمر ناشناخته است ولی این بیماری افراد بسیاری را با خود همراه می کند .

دکتر معصومه صالحی مدیر انجمن آلزایمر ایران در گفتگو با مهر گفت : بیماری آلزایمر یک بیماری فرسوده کننده و پیش رونده قوای عقلانی سیستم عصبی مرکزی انسان است ومنشا آن ناشناخته بوده و درمان ریشه کن کننده آن هم نیز فعلا در دسترس نیست .

وی افزود : تغییرات متعددی در مغز این بیماران رخ می دهد که باعث کوچک شدن مغز و نیز از بین رفتن سلول های مغزی می گردد و به جای آنها لکه های متعددی با اشکال خاصی به نام پلاک های پیری می نشیند .

دکتر صالحی گفت : این بیماری دارای سه مرحله است که در مرحله اول بیمار خاطرات نزدیک و شخصی خود را فراموش می کند و گاهی دچار اختلالات رفتاری وگفتاری می شود و به طور معمول کلام را فراموش می کند و درمرحله دوم بیمار دارای علائم قوی تربیماری می شود و امکان دارد که افراد نزدیک در خانواده را هم فراموش کند و یا کلمات را چندین بار تکرار کند و فراموش کند که غذا خورده و دوباره غذا بخورد .

وی گفت : در مرحله سوم که مرحله نهایی این بیماری است علائم شدید تر می شود بیمار به طور کلی تمام اصول ادراکی خود را از دست می دهد و دچار اختلالات شدید می شود .

دکتر صالحی با اشاره به اینکه در هر 20 ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می شود گفت : طبق آخرین آمار به دست آمده ؛ بیست و چهار میلیون و سیصد هزار نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند که از این تعداد صد و هشتاد و دونفر در ایران شناسایی شده اند که البته پیش بینی می شود که 250 تا 300 نفر به این بیماری مبتلا باشند.

رییس انجمن آلزایمر ایران گفت : بالا بودن فشار خون ، چربی ، دارا بودن  دیابت و عارضه های قلبی ؛ عدم تحرک مناسب چون نرمش های روزانه و انزوا و عدم استفاده از میوه و سبزیجات تازه هر کدام می تواند عواملی برای ابتلای افراد به آلزایمر باشد .

وی در ادامه گفت : طبق آخرین آمارهای ارائه شده پیش بینی می شود که تا 20سال دیگر تعداد افراد مبتلا به این بیماری 2 برابر شود و به طور کلی زنان 6 درصد بیش از مردان به این بیماری مبتلا می شوند .

دکتر صالحی با بیان اینکه در ایران طرح خاصی برای افراد سالمند تعبیه شده است گفت : طرحی منصوب به "طرح حساس" برای حفظ سلامت سالمندان، بالا بردن توانایی آنان از نظر معنوی و جسمی را آغاز کرده ایم که دراین طرح کلاس های زبان، ورزش و تورهای یک روزه و دو روزه و موسیقی درمانی و برنامه های شاد هم برای این افراد در نظر گرفته شده است .

دکتر صالحی با اشاره به این که تنها یکی از چهار داروی اختصاصی بیماران آلزایمر بیمه است گفت : فقط یکی از داروها بعد از تلاش های بسیار انجمن بیمه شد که البته بیماران آلزایمری هر کدام نیاز به یک دارو دارند و بیمه بودن یک دارو برای خانواده بیماران آلزایمری چندان خوشحال کننده نیست .

وی همچنین  خواستار توجه مسئولین و سازمان ها چون وزارت رفاه، شورای عالی بیمه، کمیسیون بهداشت و درمان و دیگر سازمان های مردم نهاد چون NGO ها شد تا وضعیت بیمه دارویی این بیماران هرچه سریعتر مشخص شود.

دکتر صالحی با بیان اینکه تا 20 سال دیگر در ایران 26 میلیون سالمند خواهیم داشت گفت: بیماری های دوران پیری و کهولت سن خود شرایطی را می طلبد که مسئولان نباید از آن غفلت کنند .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha