سلامت نیوز: استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کیفیت زندگی علاوه بر معیارهای عینی، شامل جنبه های ذهنی نیز بوده و در واقع این مهم به طور قابل ملاحظه ای متاثر از طرز تلقی و نگرش فرد به زندگی است.
عبدالرضا رحمانی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: سلامتی مفهوم وسیعی دارد و به طور عمده تحت تاثیر میزان آگاهی و طرز تلقی افراد و جوامع با شرایط گوناگون قرار دارد.

وی با بیان اینکه سلامتی و پیشرفت و توسعه ارتباط نزدیکی با هم دارند تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد به دلیل نگرش های منفی به زندگی خود و در نتیجه افت کیفیت و سطح زندگی، در مسیر پیشرفت خود دچار مشکلات زیادی می شوند و حتی برخی به دلیل طرز تلقی و نگرش خود به عقب برمی گردند.

رحمانی با اشاره به افت کیفیت زندگی بسیاری از افراد در نتیجه ذهنیت های نامناسب و منفی تاکید کرد: باید توجه داشت که کیفیت زندگی علاوه بر معیارهای عینی، شامل جنبه های ذهنی نیز بوده و در واقع این مهم به طور قابل ملاحظه ای متاثر از طرز تلقی و نگرش فرد به زندگی است.

وی افزود: کیفیت زندگی هر فرد منعکس کننده اختلاف و فاصله بین امیدها و انتظارات یک فرد و تجربیات فعلی او است.

رحمانی یادآور شد: در موضوع کیفیت زندگی باید هر دو جنبه عینی و ذهنی همزمان با هم مورد توجه قرار گیرند که البته با توجه به شرایط موجود باید گفت که جنبه های ذهنی کیفیت زندگی در اغلب موارد مورد غفلت یا بی توجهی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: علاوه بر اوضاع اقتصادی، شغلی، تغذیه ای، مسکن و موارد مشابه که عینی هستند سایر موارد و جنبه های کیفیت زندگی همچون رضایت فرد از زندگی و بهره مندی از امکانات با اهمیت زندگی نیز که جنبه ذهنی و غیرعینی دارند نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

* اغلب شاخص های سلامتی تحت تاثیر شیوه های زندگی است

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: شاخص های مختلفی برای سلامتی و ارزیابی آن وجود دارد که باید در هر دو جنبه عینی و ذهنی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اغلب شاخص های سلامتی تحت تاثیر شیوه های زندگی است تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل شیوه های نامناسب زندگی به ویژه در زمینه رفتاری و تغذیه ای، شاهد افت شاخص های سلامتی و کاهش سطح و کیفیت زندگی بوده ایم.

رحمانی افزود: استعمال سیگار و مواد مخدر، مصرف الکل، مصرف بی رویه داروها اعم از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها، رژیم غذایی نامناسب و همچنین مشکلات رفتاری در کاهش سطح سلامتی جامعه نقش مهمی داشته است.

وی یادآور شد: کاهش فعالیت های جسمی و عدم تحرک و افزایش میزان بروز و شیوع مشکلات و اختلالات روانی به ویژه افسردگی، اضطراب و استرس نیز در افت شاخص های سلامتی موثر بوده است.

رحمانی گفت: البته نباید سایر شاخص ها همچون شاخص های محیطی و شاخص های اجتماعی و اقتصادی را در کاهش سطح و کیفیت زندگی بی تاثیر دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه اندازه گیری و ارزیابی سلامتی و ارتقای شاخص های مختلف سلامتی کار ساده ای نیست اما باید با جدیت بیشتری شاخص های سلامتی مورد توجه قرار گرفته و همچنین اقدامات موثرتر و جدی تری برای ارتقای سطح و کیفیت زندگی هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی صورت گیرد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha