سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به وجود مجمع خیرین سلامت در وزارت بهداشت، گفت: در سال 90 حدود 2 هزار میلیارد تومان خیرین سلامت برای ارائه خدمات سلامت هزینه کرده‌اند که هیچ خدمتی بالاتر از جان دادن به یک انسان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مرضیه وحید دستجردی در همایش مجمع خیرین امدادگران عاشورایی با اشاره به تاسیس این خیریه از سال 1381 گفت: از این خیریه تشکر می‌کنیم که درطی این مدت خدمات خود را به صورت متمرکز در حوزه سلامت انجام دادند و امیدواریم به توسعه خدمات خیریه این امدادگران را داشته باشیم.

وی افزود: هرچقدر در سیستم دولتی و با اعتبارات دولتی تلاش کنیم مسائل مربوط به درمان مسائل هزینه‌بری است و با ایجاد تکنولوژی‌های جدید هزینه‌ها نیز گران‌تر هم می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 54.6 درصد هزینه سلامتی از جیب مردم پرداخت می‌شود،‌اظهار کرد: البته اگر آن بخش که از حقوق افراد به عنوان حق بیمه کسر می شود و سایر هزینه‌هایی که افراد به صورت مخفی پرداخت می‌کنند را حساب کنیم حدود 70 درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت می‌شود که این مقدار هزینه بسیار بالایی است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت بندی کشور در زمینه بودجه ریزی برای سلامت مردم تغییر کند، خاطر نشان کرد: ما در طی این مدت تلاش‌های بسیاری برای این موضوع انجام داده‌ایم.

دستجردی با اشاره به ارائه خدمات خیریه امدادگران عاشورایی به بیماران صعب‌العلاج و سرطانی گفت: حدود پنج تا 7.5 بیماران صعب العلاج و سرطانی برای هزینه‌های درمان خود به زیر خط فقر می‌روند.

وی افزود: به عنوان مثال هزینه درمان سرطان سینه حدود 64 میلیون تومان با ارز قبلی است ولی امروز باتوجه به نرخ ارز این هزینه افزایش یافته است. بنابراین اگر کارگر یا کارمندی خود یا از نزدیکانش دچار این بیماری شود برای هزینه درمان به زیر خط فقر می‌رود بنابراین مطلبد که این خیریه‌ها برای کمک به دولت وارد شوند چرا که از نظر آنچه که دائمی و پابرجا خواهد ماند کارهای خیر مردمی است.

دستجردی افزود: ‌امید است خیرین امدادگران عاشورایی حمایت جامعه پزشکی را داشته باشند و شما نیز می‌تواند من را به عنوان یکی از اعضای خانواده خود بدانید و بنده عضویت خود را مجمع خیرین امدادگران عاشورایی اعلام می کنم و امید است روزی همه جامعه پزشکی کشور عضو این مجمع باشند تا بتوان خدمات گسترده‌ای در سطح کشور انجام داد.

در ادامه باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت مجامع خیریه، گفت: در کشورهایی که نظام ارائه خدمات به گونه‌ای که همه افراد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند ولی به جهات مختلفی مجامع خیریه را ترویج می‌کنند چرا که این مجامع خدمات جدیدی را ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به آخرین مطالعاتی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت انجام شده است،‌گفت: 16 درصد مردم ما تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست و حتی آنهایی که خدمات بیمه‌ای دریافت می‌کنند عمق خدمات خیلی از نیاز‌هایشان را رفع نمی‌کند.

وی افزود: بنابراین فردی اگر زندگی متوسطی داشته باشد و دچار بیماری شود و از حمایتی برخوردار نشود زندگی آن به سمت فقر می‌رود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه جایگاه خیریه جایگاه شناخته شده‌ای است، خاطرنشان کرد: باید از خیریه‌ها حمایت لازم انجام شود تا بتوانند در ارتقای جامعه و رفع نیاز بیماران حرکت کنند.

وی افزود:‌باید روح جمعی جامعه را زنده نگه داشت البته خوشبختانه این فرهنگ بیش از گذشته در جامعه ما رشد یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha