46 درصد مبتلایان به ایدز در کشور زیر 36 سال دارند! این آخرین آماری است كه وزارت بهداشتی‌ها درباره ابتلا به ایدز در كشور اعلام كرده‌اند.

46 درصد مبتلایان به ایدز زیر 36 سال هستند
سلامت نیوز : 46 درصد مبتلایان به ایدز در کشور زیر 36 سال دارند! این آخرین آماری است كه وزارت بهداشتی‌ها درباره ابتلا به ایدز در كشور اعلام كرده‌اند. رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، اعلام کرده است كه «از بین 24 هزار و 735 مورد ابتلا به ایدز، 46.1 درصد مبتلایان 25 تا 36 ساله‌اند.» كارشناسان همواره نسبت به تغییر الگوی انتقال ایدز هشدار داده اند؛ هشدارهایی جدی كه مسئولان را نیز همراه كرده‌اند تا آنجا كه دو سال پیش، وزیر بهداشت از آتشفشان ایدز خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛اما جدیدترین اعداد و ارقام مربوط به شیوع و كنترل ایدز را دکتر عباس صداقت رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در «سمینار کشوری پیشگیری از رفتارهای پرخطر» در بیمارستان امام خمینی(ره) اعلام كرده است. او در رابطه با الگوی انتقال HIV گفت: «از سال 1365 تا ابتدای سال 1390، 69.3 درصد از موارد ابتلا به ایدز ناشی از اعتیاد تزریقی و 10.8 درصد ناشی از تماس جنسی بوده است. اما در سال 90، 60 درصد موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و 21 درصد از طریق تماس جنسی اتفاق افتاده است.» این در حالی است كه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی می‌توان آمار مبتلایان به ایدز را تا پنج برابر آمار رسمی دانست. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز چندی پیش اعلام كرده بودكه «بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، شمار واقعی مبتلایان به این ویروس در کشور را باید پنج تا هفت برابر این میزان (بیش از صد هزار نفر) برآورد کرد!»

آمارهای موردی ایدز در ایران

صداقت با بیان اینکه از لحاظ الگوی سنی از بین 24 هزار و 735 مورد ابتلا به ایدز، 46.1 درصد، 25 تا 36 ساله بودند عنوان کرد: «در رابطه با الگوی انتقال HIV نیز از سال 1365 تا ابتدای سال 1390، 69.3 درصد از موارد ابتلا به ایدز ناشی از اعتیاد تزریقی و 10.8 درصد ناشی از تماس جنسی بوده است. اما در سال 90، 60 درصد موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی و 21 درصد از طریق تماس جنسی اتفاق افتاده است.» وی افزود: «با گسترش برنامه‌های کاهش آسیب در میان معتادان و در زندان‌ها، ‌میزان موارد ابتلا به ایدز از طریق تزریق در کشور کاهش یافته است اما موارد ابتلای جدید از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده گسترش داشته است.» رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه نباید لزوما به کاهش موارد جدید خوش‌بین باشیم، عنوان کرد: «صحیح است که پس از شناسایی معتادان و دسترسی به آنها توانستیم آمار ابتلا به HIV از طریق اعتیاد تزریقی را کاهش دهیم، اما در مورد ارتباطات جنسی و زنان پرخطر نتوانستیم به گروه هدف دسترسی پیدا کنیم و موارد ابتلای زنان تن فروش به ایدز افزایش پیدا کرده است.»

بازهم ردپای شیشه

این روزها انگار هر آسیبی به جان جامعه ایرانی وارد می‌شود، ردپای ماده محرك شیشه در آن وجود دارد. از قتل و كودك آزاری تا زورگیری و حتی ابتلا به ایدز؛ این بار نیز حرف از تاثیر شیشه است. صداقت با بیان اینکه در حال حاضر با شیوع مواد محرک و اعتیاد به موادی نظیر شیشه روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: «آنچه در این خصوص اهمیت پیدا می‌کند این است که مصرف مواد شبه آمفتامینی افزایش شدید میل جنسی کاذب را به‌دنبال دارد که در نتیجه آن فرد به سمت اعتیاد جنسی سوق پیدا می‌کند و هرگاه بخواهد ارتباط جنسی برقرار کند باید شیشه مصرف کند. در همین وضعیت قدرت تصمیم‌گیری و تفکر فرد نیز مختل می‌شود. به هر روی تعدد شرکای جنسی از ریسک فاکتورهای مهم ابتلا به HIV است.» رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به مطالعه‌ای که در سال 89 در میان حدود 100 مصرف‌کننده مواد محرک آمفتامینی با همکاری مرکز مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، گفت: «متوسط سنی این افراد 32 سال بود که 95.3 درصد آنها سابقه برقراری رابطه جنسی را داشتند، 70.3 درصد تماس جنسی با فرد غیرهمسر برقرار کرده بودند و متوسط شرکای جنسی آنها در سال 88، رقم 8.73 درصد بود.»

صداقت اضافه کرد: «در یک مطالعه دیگر که بین جوانان 15 تا 34 انجام شد، آگاهی جوانان از راه‌های پیشگیری و الگوهای انتقال HIV، شانزده درصد برآورد شده است. همین مسئله لزوم کنترل الگوی انتقال جنسی عفونت با تاکید بر آگاه سازی جوانان و نوجوانان را مشخص می‌کند.»آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و برنامه مشترک سازمان ملل در ماه گذشته، نشان می‌دهد كه تا پایان سال 2011 به طور کلی شاهد کاهش موارد ابتلا به HIV در جهان بودیم. به گفته صداقت تخمین ‌زده می‌شود در سال 2011، دو میلیون و 500هزار مورد ابتلای جدید به HIV اتفاق افتاده باشد. او با بیان اینکه در حال حاضر 34 میلیون نفر در جهان با HIV زندگی می‌کنند، عنوان کرد: «شیوع این بیماری در افراد 15 تا 49 ساله در سراسر جهان هشت در 10 هزار نفر برآورد شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha