شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 62669

ارزهای مرجع صرف خرید زین اسب و دسته بیل شده است. همین خبر كافی است تا وزارت بهداشت به‌هم بریزد و گلایه‌های خانم وزیر و معاون او به رسانه‌های جمعی برسد.

افشای جزئیات نحوه تخصیص ارز دارو
سلامت نیوز : ارزهای مرجع صرف خرید زین اسب و دسته بیل شده است. همین خبر كافی است تا وزارت بهداشت به‌هم بریزد و گلایه‌های خانم وزیر و معاون او به رسانه‌های جمعی برسد. «احمد شیبانی» معاون غذا و دارو، وزارت بهداشت را شاكی اصلی بانك مركزی اعلام می‌كند. «مرضیه وحید دستجردی» هم كه 6 ماه است در به در دنبال تهیه ارز دارویی است با اظهار تاسف از نحوه اولویت‌بندی تخصیص ارز مرجع به کالاها، از نحوه اولویت‌بندی و ارجحیت کالاهایی نظیر زین‌اسب بر دارو و تجهیزات پزشکی، برای دریافت ارز مرجع گلایه می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به موازات این اعتراض، خبرهایی هم از احتمال بركناری او به گوش می‌رسد. احتمالی که گفته می‌شود به دلیل پیگیری خانم وزیر بابت تخصیص ارز دارو و مقاومت او در بركناری دستوری برخی معاونانش است . البته وزیر بهداشت این موضوع را مهم نمی‌داند و مسائل سلامت مردم را ارجح‌تر دانسته و می‌گوید: «باتوجه به این نوع اولویت‌بندی در تخصیص ارز، وزارت بهداشت درخواست کرد اولویت‌بندی‌های مخصوص سلامت را خودش تعیین کند که با مخالفت مسئولان اختصاص ارز مواجه شد.»

او می‌گوید: «دارو و ملزومات پزشكی بایداولویت‌های 2 و 3 را داشته باشد اما هم اکنون اولویت‌های 7 و 8 را دارند و متاسفانه برخی کالاها مانند زین اسب در اولویت‌های بالاتر مثلا اولویت 5 یا 4 قرار داده شده‌اند.»

دستجردی در واکنش به پرسشی در خصوص واردات لوازم آرایشی با ارز مرجع توسط وزارت بهداشت، می‌گوید:«وزارت بهداشت اصلا ارزی برای این اقدام در اختیار نداشته است و نمی‌تواند چنین کاری بکند. زیرا اختصاص ارز از سوی مرکز مبادلات به شرکت‌ها صورت می‌گیرد و این شرکت‌ها با گشایش حساب و اعتبار ارز را به صورت ال‌سی دریافت می‌كنند و این ارز در اختیار ما نیست.» به گفته او بنابراین مسئولان بانک مرکزی و اختصاص ارز باید خودشان توضیح دهند این ارزها چگونه صرف واردات لوازم آرایشی شده است؟

دکتر دستجردی با اعلام اینکه تا 6 ماه اول سال هیچ ارزی به وزارت بهداشت برای واردات دارو اختصاص داده نشده بود می‌گوید: «از شهریورماه تاکنون یک سوم ارز مورد نیاز واردات دارو از سوی مسئولان بانک مرکزی به وزارت بهداشت اختصاص یافت که در ادامه این روند این مسئولان قول داده‌اند مابقی ارز مورد نیاز را نیز تا پایان سال تامین کنند.» البته تا پایان سال سه ماه بیشتر نمانده وهنوز هیچ خبری از ارز دارویی نیست. «احمد شیبانی» رئیس سازمان غذا و دارو هم می‌گوید: «وزارت بهداشت شاکی اصلی در اختصاص ارز مرجع برای کالاهای لوکس و آرایشی است. مسئولان اختصاص ارز باید توضیح دهند که چرا به جای دارو به لوازم آرایشی،غذای سگ، زین اسب، دسته بیل و... ارز مرجع اختصاص داده‌اند.»

شیبانی با رد اظهارات یکی از مسئولان بانک مرکزی که گفته بود ارز اختصاص یافته و در اختیار وزارت بهداشت صرف خرید کالاهای آرایشی شده است، می‌گوید: «این موضوع از طرف کسی که خود را از مقامات بانک مرکزی معرفی کرده و خواسته نامش فاش نشود کذب محض بوده و اتفاقا ما شاکی هستیم که چرا به جای اینکه ارز مرجع را به داروهای حیاتی و مورد نیاز و نیز برخی تجهیزات پزشکی که امروز از مهم‌ترین اولویت‌های کشور است اختصاص دهند آن را برای خرید و واردات لوازم آرایشی و خودروهای لوکس اختصاص داده‌اند.»

به گفته او از اسفند سال 1390 کمیته تدابیر ویژه در وزارت بهداشت و درمان به شدت دنبال تامین و ذخیره‌سازی داروهای حیاتی و مورد نیاز کشور بود که متاسفانه با وجود همه پیگیری‌ها و مکاتبات فراوان که اسناد آن موجود است تا امروز فقط یک سوم ارز مورد نیاز برای تأمین دارو در اختیار حوزه سلامت قرار گرفته و امیدواریم با تعامل خوبی که با مسئولان بانک مرکزی ایجاد شده است در ماه‌های آینده باقیمانده دو سوم ارز مورد نیاز به موقع تأمین شود و ما همچنان برای وصول این مطالبات که حق مردم است پیگیری خواهیم کرد.

او می‌گوید: «انتشار اخباری از منبع ناشناخته یا کسی که خود را از مسئولان بانک مرکزی معرفی کرده که خواسته نامش هم فاش نشود سندیت ندارد و بیان غیرواقع چنین مطالب کذبی نشان می‌دهد که این فرد یا اطلاع کافی در این خصوص ندارد یا این احتمال وجود دارد که مبالغ بسیار بیشتری از آنچه که تاکنون تصور می‌شد و همواره مورد گلایه و شکایت وزارت بهداشت و درمان بوده است بدون کسب نظر این وزارت‌خانه و برخلاف توافقات قبلی به کالاهای غیرضرور همچون کالاهای آرایشی، غذای سگ، زین اسب، دسته بیل ‌و... داده شده است.»

شیبانی همچنین می‌گوید: «کسانی که از الفبای تخصیص ارز اطلاع دارند می‌دانند که هیچ‌گونه ارزی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای توزیع داده نمی‌شود و ارز تخصیص داده شده از مبدا در اختیار شرکت‌های دارویی و سایر شرکت‌ها قرار می‌گیرد که شرکت‌های دارویی پس از گشایش اعتبار در بانک‌های عامل فقط به خرید و وارد کردن دارو اقدام می‌کنند و اینکه گفته شده است وزارت بهداشت و درمان ارز در اختیار شرکت‌های واردکننده کالاهای آرایشی قرار داده است دروغ محض است چرا که اصولا امکان جابه‌جایی ارز بین شرکت‌ها و حتی کالاها وجود ندارد.»

به گفته او مسئولان وزارت بهداشت و درمان مراتب اعتراض و ناخشنودی خود را درخصوص تخصیص ارز دارو به کالاهای غیرضرور بدون اطلاع و هماهنگی سازمان غذا و دارو به مسئولان ذی‌ربط اعلام کرده است اما به جهت جلوگیری از دامن زدن به التهابات بازار ارز اصراری بر رسانه‌ای کردن این خبر نداشته و تلاش کرده با پیگیری منطقی موضوع از تکرار موارد مشابه جلوگیری کنند.

او در نهایت می‌گوید: «اینجانب تاکنون بنا نداشتم در این خصوص با رسانه‌ها مصاحبه کنم اما در پاسخ به اظهارات ناصحیح فردی که خود را از مجموعه بانک مرکزی معرفی کرده و در رسانه‌های جمعی اتهاماتی را به مسئولان وزارت بهداشت و درمان وارد کرده است ناچار به بیان برخی واقعیات شدم. با این حال اینجانب و تمام همکاران من در وزارت متبوع قدردان زحمات رئیس بانک مرکزی و سایر مدیران زحمتکش این بانک هستیم که بخصوص در ماه‌های اخیر و در شرایط حساس کنونی با تدبیر و همدلی برای رفع برخی از کمبودهای ارزی حوزه دارو و ملزومات پزشکی سعی کرده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha