رییس سومین همایش انجمن علمی بیماری‌های دهان ایران نسبت به گسترش مصرف دخانیات و افزایش شیوع سرطان‌های دهانی هشدار داد.

دكتر "آرش منصوریان" كه به مناسبت برپایی سومین همایش انجمن علمی بیماری‌های دهان ایران سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود همزمانی مصرف دخانیات و الكل، مهمترین علت ابتلا به سرطان‌های دهانی است كه امروزه یكی از ‪ ۱۰‬علت عمده و شایع مرگ و میر در دنیا به شمار می‌رود.

وی افزود هر چند آمار موجود در مناطق جغرافیایی و كشورهای مختلف دنیا در زمینه ابتلا به سرطان‌های دهانی متفاوت است، اما با این وجود از مجموع سرطان‌های بدن، حدود چهار درصد مردان و دو درصد زنان به سرطان‌های دهانی دچار می‌شوند.

به گفته رییس سومین همایش انجمن علمی بیماری‌های دهان ایران، در سالهای اخیر به علت افزایش آمار زنان سیگاری، این رقم به كمترین میزان اختلاف با مردان مبتلا رسیده است.

وی یادآور شد كه در برخی كشورهای آسیایی همچون هند، ‪ ۵۰‬درصد از كل مبتلایان به سرطان را بدخیمی‌های دهانی تشكیل می‌دهند، اما میزان مبتلایان در ایران به علت نبود بررسی‌های دقیق، آمار مشخصی ندارد.

دكتر منصوریان گفت كه ‪ ۹۵‬درصد از كل مبتلایان به سرطان‌های دهانی در سنین بالای ‪ ۴۰‬سال رخ می‌دهد و به طور كلی متوسط سنی افراد مبتلا به این بیماری ‪ ۶۵‬سال است.

وی ضعف در سیستم ایمنی بدن به دلیل افزایش سن و عوامل تاثیرگذار دیگر از قبیل مصرف انواع و اقسام دخانیات به شكل‌های كشیدنی و جویدنی را كه موجب تماس مستقیم با مخاط دهانی می‌شود، وجود ویروس ها، خوردن غذاهای تند و همچنین شكستگی تكه‌ای از دندان را كه منجر به تحریك و آسیب به زبان و حتی دهان می‌شود را از جمله عواملی برشمرد كه احتمال ابتلا به سرطان‌های دهانی را در افراد افزایش می‌دهد.

دكتر منصوریان توصیه كرد كه افراد به ویژه در سنین بالای ‪ ۴۰‬سال به منظور اطمینان از بهداشت دهان خود هر سه ماه یك بار به متخصص بیماری‌های دهان مراجعه كنند.

وی افزود : همچنین اگر زخمی یا ضایعه مشكوكی بیشتر از دو هفته در حفره دهان افراد باقی بماند ، به پزشك متخصص مراجعه كنند.

رییس سومین همایش انجمن علمی بیماری‌های دهان ایران خاطرنشان ساخت كه جدیدترین یافته‌های تشخیصی و درمانی بیماری‌های دهان ، از جمله سرطان‌های دهانی در این همایش ارایه خواهد شد.

در همایش دو روزه بیماری‌های دهان ایران ، علل ترس و اضطراب مردم از دندانپزشكی ، روش‌های درمانی جدید ضایعات دهانی ، شیوع سرطان دهان، بیماری‌های عفونی داخل دهانی شامل بیماری‌های قارچی، برفك، دردها و سوزش های داخل دهانی ، دردهای فك و صورت و ارایه موارد نادر بیماری‌ها و كنترل عفونت در مطب‌های دندانپزشكی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

سومین همایش انجمن علمی بیماری‌های دهان ایران چهاردهم و پانزدهم شهریورماه امسال در بیمارستان امام خمینی تهران برگزار می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha