شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 62674

آنفلوآنزا سراغ تمام انسان‌ها می‌آید و هنوز هم درمان موثری برای آن كشف نشده است. اما واقعا وقتی آنفلوآنزا سراغ انسان می‌آید چه اتفاق‌هایی در بدن او می‌افتد؟

ویروس آنفولانزا چگونه دخلتان را می آورد ؟
سلامت نیوز : حتما تجربه‌اش كرده‌اید، روز اول افسرده شده‌اید كه چرا بیماری سراغ‌تان آمده است و بعد مجبور شده‌اید خودتان را افتاده روی تخت، ضعیف و بی‌حال تحمل كنید و تلاش كنید زودترخوب شوید. آنفلوآنزا سراغ تمام انسان‌ها می‌آید و هنوز هم درمان موثری برای آن كشف نشده است. اما واقعا وقتی آنفلوآنزا سراغ انسان می‌آید چه اتفاق‌هایی در بدن او می‌افتد.

ویروس‌هایی كه آنها را نمی‌بینید اما...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ وقتی كه فرد  دچار بیماری آنفلوآنزا عطسه می‌كند، حدود 2هزار قطره معلق به هوا می‌فرستد كه هركدام از این قطرات تعداد بسیار زیادی ویروس درخود دارند. هركس كه یكی از این قطرات را تنفس كند (دستگیره در، كیبورد كامپیوتر یا خودكاری كه این قطرات روی آن نشسته است را لمس كند و سپس دستش را به دهان، بینی یا چشمش ببرد) در خطر ابتلا قرار می‌گیرد. ویروس‌ها از طریق سوراخ‌های بینی وارد می‌شوند و درسلول‌های تنفسی لانه می‌كنند. دربیماری سرماخوردگی، ویروس‌ها به سلو‌ل‌های تنفسی از بینی تا گلو حمله می‌كنند و ویروس‌های آنفلوآنزا می‌توانند تا ریه انسان نفوذ كنند و باعث بروز بیماری در ریه‌ها شوند.  سیستم ایمنی بدن بلافاصله پس از ورود ویروس‌ها شروع به عمل می‌كند. در همان ساعات اولیه سربازان بدن (گلبول‌های سفید از گروه لنفوسیت‌ها كه T-cell نامیده می‌شوند) و آنتی‌بادی‌های ترشح شده از سلول‌ها شروع به نابود كردن ویروس‌ها می‌كنند. اگر قبلا واكسن آنفلوآنزا زده باشید كه این نوع خاص از ویروس كه حالا وارد بدن‌تان شده درآن واكسن باشد، بدن شما آنتی‌بادی علیه آن ویروس را درخودش دارد و نیازی به انتظار كشیدن برای تولید آنتی‌بادی و ترشح آن نیست.

بدنتان دستگاه كپی ویروس‌ها شده

ویروس‌ها وارد بدن شما شده‌اند و از سلول‌های بدنتان به عنوان ماشین كپی برای خودشان استفاده می‌كنند. در این زمان سلول‌های بدن كه در آنها ویروس‌ها تكثیر شده‌اند، متورم می‌شوند و بعد می‌تركند و اینگونه سلول‌ها را در همه جهت‌ها در بدن پخش می‌كنند.در این مرحله بیماری شما بیشترین قابلیت سرایت را دارد، زیرا بیشترین تعداد ویروس‌ها دربدن شما تجمع یافته‌اند. برای همین است كه همیشه (تكرار می‌كنیم همیشه) باید در زمان عطسه كردن دستمال ضخیمی روی بینی و دهان خود بگذارید. اگر چیزی در دسترس خود ندارید در داخل آرنج خود عطسه یا سرفه كنید. درضمن سعی كنید تا می‌توانید به وسایل دیگران دست نزنید.

هیچ انرژی‌ای ندارید...

سیستم ایمنی شما هنوز حریف حجم بالای ویروس‌هایی كه وارد بدنتان شده است نشده، اینگونه است كه علائم بیماری كاملا بدن شما را فرا می‌گیرد و كاملا احساس بیماری می‌كنید. ممكن است در تمام طول روز خواب‌آلود باشید یا هركاری كنید خواب‌تان نبرد. احتمال بسیار زیاد تب و لرز درساعات مختلف روز سراغ‌تان می‌آید. سردرد، درد بدن، ضعف، بی‌حالی، عطسه و درد سینه علائمی هستند كه شما را گرفتار می‌كند. (یادتان باشد داروهای ضدسرماخوردگی ساده در دسترس، بسیاری از این علائم را تسكین می‌دهند.) خود ویروس‌ها نیستند كه باعث ضعف و بی‌حالی شما می‌شوند، درواقع ویروس‌ها نمی‌توانند به طور مستقیم باعث كاهش انرژی شما شوند، اما بدن تمام انرژی خود را برای مقابله با ویروس‌ها به كار گرفته است و برای همین است كه شما گاه حتی انرژی بلند شدن هم ندارید.  برای آنكه توده‌های سلول‌های مرده بدن و ویروس‌های كشته شده در ریه رسوب نكنند، بدن شروع به سرفه می‌كند كه این سرفه‌ها خشك هستند. بهتر است از شربت‌های سینه استفاده كنید و همچنین بینی خود را مرتب شست‌وشو دهید.

ویروس‌ها شكست خوردند

عوامل موثر كمك‌كننده به شما، یعنی سلول‌های T-cell و آنتی‌بادی‌ها، ویروس‌ها را محاصره كرده‌اند و در حال نابود كردن آنها هستند و شما همچنان بیمار و ضعیف هستید. اما گول تبلیغات بی‌دلیل داروهایی كه ادعا می‌كنند خیلی سریع شما را خوب می‌كنند را نخورید، بهترین كار این است كه تا می‌توانید مایعات مصرف كرده و استراحت كنید تا زودتر بهبود یابید.اگر بدشانس باشید، باكتر‌ی‌های بی‌خطری كه به‌طور معمول در گلوی‌تان زندگی می‌كنند به داخل ریه شما نفوذ می‌كنند و در زمان تضعیف سیستم ایمنی به گونه‌ای بیماری‌زا بدل می‌شوند و اینگونه شما در خطر ابتلا به پنومونی (سینه پهلو) قرار می‌گیرید.

اگر سینه پهلو نكرده باشید...

اگر خوش‌شانس باشید و از ابتلا به سینه پهلو فرار كرده باشید، سیستم ایمنی بدن‌تان بالاخره بر ویروس‌های مهاجم غلبه می‌كند و روند التهاب در بدن آرام آرام فروكش می‌كند. اما با وجود این، حس می‌كنید حالتان خوب شده است، اما بدانید هنوز هم می‌توانید بیماری را به دیگران انتقال دهید (تا یكی، دو روز پس از بهبود، می‌توانید ویروس‌ها را به دیگران انتقال دهید. شاید تا یك هفته دیگر هنوز هم احساس ضعف، بی‌حالی و خستگی همراه شما بماند).

اگر اطرافیانتان سرما خورده‌اند...

شما باید مرتب دست‌هایتان را بشویید، برای اینكه از ویروس‌های جدید و بیماری‌های جدید دور بمانید. شما باید برای دور كردن قطره‌ای پر از ویروس دست‌تان را با صابون و مواد ضدعفونی‌كننده بشویید و كاملا تمام سطح آن را با این مواد شست‌‌‌وشو دهید و سپس حداقل 20 ثانیه آن را زیر جریان آب بگیرید. هرزمان كه دست‌تان را به وسیله‌ای زدید یا با كسی دست دادید، دست‌هایتان را بشویید. سعی كنید حوله مخصوص خودتان را داشته باشید و از تمام وسایلی كه فردی دچار بیماری با آنها در تماس بوده دور بمانید. داشتن یك برنامه‌غذایی متعادل و پر از سبزیجات و میوه‌های تازه، داشتن خواب شبانه كافی و داشتن برنامه ورزشی منظم می‌تواند به شما كمك كند كه سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید و كمتر درمعرض ابتلا به بیماری آنفلوآنزا قرار بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha