سلامت نیوز : سر باز زدن شرکت بیمه در پرداخت دیه 26 دانش آموز حادثه تصادف اتوبوس راهیان نور بروجن، نمکی است بر زخم خانواده‌هایی که به گفته رئیس دادگستری استان خوزستان در راه خدمت به نظام فرزندانشان کشته شده و در این رهگذر چنان آسیب دیده اند که شاید قدرت برخاستن نداشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ حادثه تصادف راهیان نور که در ماه محرم - یکی ازماه های حرام- اتفاق افتاد بنا بر قوانین مبتنی بر متون اسلامی دیه دانش آموزان کشته شده را به دو برابر افزایش داده و به گفته محمدباقر الفت طبق قرارداد بیمه و با اصلاح قانون بیمه شخص ثالث، جنسیت در تعیین میزان بیمه نقشی ندارد و بر همین اساس معادل 5 میلیارد تومان دیه برای دانش آموزان کشته و آسیب دیده تعیین شد اما شرکت بیمه با این ادعا که توانایی پرداخت آن را ندارد از این مسئولیت شانه خالی کرده است.

ترجیح نفع سازمانی بر رنج مردم

انتقاد الفت از بی توجهی مسئولان بیمه بعد از 50 روز که از حادثه دلخراش تصادف گذشته، هشداری است به بی تفاوتی مسئولان و ترجیح دادن نفع سازمانی آنها بر رنج خانواده هایی که دانش آموزان خود را در اختیار نهادهای متولی قرار دادند ولی در سانحه ای دلخراش فرزندانشان کشته شد.

تنگدستی خانواده‌های آسیب دیده در کنار اندوه از دست رفتن فرزند دانش آموزشان به گفته این مقام قضایی به اندازه ای بر خانواده‌ها فشار وارد آورده که نیازی به توضیح ندارد. با این حال شرکت‌های بیمه گذار که با شرکت‌های اتوبوسرانی طرف قرارداد هستند به دلیل سهل انگاری و احتمال سوء استفاده از پرداخت حق بیمه دانش آموزان سرباز زده اند.

تعلل دو ساله هدف نهایی بیمه گذار

با پرداخت نشدن دیه دانش آموزان فوت شده از سوی بیمه، این شائبه شکل گرفته که منفعت طلبی و تامین منافع شخصی و سازمانی مانع رسیدگی دقیق و به موقع برای حل و فصل دیه دانش آموزان شده است. محمدباقر الفت به « قانون» گفت:بیمه گذار نظرش این است که مراحل دادرسی انجام شود و طبق قانون با محکوم شدن مقصر، پول دیه پرداخت شود ولی چون این روند یکسال به طول می انجامد تعمدی در این مسئله وجود دارد.

به گفته وی قانون به آنها این اجازه را
می دهد که اگر تعمدی در حادثه نبوده باشدبیمه گذار تا فاصله دو سال بیمه را پرداخت کند. در حالی که قانونگذار تعیین کرده در بیمه‌های جدید تصادفات، طرفین می توانند بدون شکل گیری آیین دادسری با هم توافق کنند و دیه را شرکت مورد نظر به اولیای دم پرداخت کند و کار را قضایی نکنند اما چون منافع شخصی خود را لحاظ کرده اند نمی خواهند بیمه دانش آموزان را پرداخت کنند.

بی توجهی مسئولان صنعت بیمه نسبت به پرداخت نشدن دیه فوت شدگان حادثه کاروان راهیان نور پس از 50 روز سبب شده محمدباقر الفت رئیس کل دادگستری خوزستان به انتقاد از این وضعیت، بحث منافع شخصی و احتمال استفاده از قانون برای به تعویق انداختن پرداخت دیه 5 میلیاردی دانش آموزان را پیش کشیده و در گفت و گو با« قانون»، ادعا می کند شرکت های متولی و مسئول در طول دو سالی که به لحاظ قانونی می تواند مسئله را کش بدهند با دیه خون فرزندان مردم سرمایه گذاری می‌کنند.

گم شدن دیه در هزار توی
بهانه های بیمه

آن طور که روزنامه حمایت ارگان وابسته به قوه قضاییه تاکید کرده است: قرار بود برای کاهش تألم روحی و ایجاد آرامش در خانواده های فوت شدگان، شرکت بیمه‌گذار درکوتاه ترین زمان، میزان دیه تعیین شده را پرداخت کند اما این رقم در هزار توی بهانه های شرکت‌های بیمه به فراموشی سپرده شده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بازخوانی پرونده این حادثه اظهارداشت: متاسفانه بعد از این حادثه مسئول کاروان های راهیان نور در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد که این اتوبوس نقص فنی نداشته است اما در گفت و گو با مصدومان حادثه این ادعا از سوی آنان تکذیب شد.

حادثه دیدگان مدعی بودند که راننده اتوبوس از ابتدای حرکت در گفت وگو با مسئولی از نقص فنی اتوبوس خبر داده بود ولی اصرار آن مقام موجب شد که این حرکت مرگبار ادامه داشته باشد. به استناد اطلاعات استخراج شده مسئولان پلیس راه از «مادربرد» اتوبوس واژگون شده و همچنین کنترل جی. پی. اس (GPS) آن این نکته مشهود است که در کمتر از7 دقیقه (زمان حرکت از پلیس راه تا لحظه واژگونی) سرعت اتوبوس به 114 کیلومتر در ساعت رسیده، در صورتی که سرعت مجاز برای تردد اتوبوس راهیان نور حداکثر 75 کیلومتر در ساعت است! استحکام نداشتن اتاق اتوبوس (موردی که به شرکت سازنده برمی گردد) و بی مبالاتی مسئولان از سایر دلایل این حادثه دلخراش است. به گفته الفت، متاسفانه شرکت بیمه درگام نخست قبول کرد که رقم دیه این حادثه را بپردازد اما بعد از مدتی و با این بهانه که قادر به پرداخت نیست و بیمه مرکزی ایران باید در پرداخت این رقم مشارکت کند از این مسئولیت شانه خالی کرد. وی با اظهار تاسف از این موضوع که 7 نفر از فوت شدگان حادثه، تک فرزند بودند و پرداخت دیه کمترین کار در حق این خانواده های داغدار است، اضافه کرد: هنوز این رقم پرداخت نشده وسرنوشت آن کم کم به سرنوشت سایر دیه ها نزدیک شده است.مسئول مستقیم پرونده این حادثه تصریح کرد: متاسفانه صنعت بیمه کشور منفعت طلب است و اصولا به فکر جبران خسارت و پرداخت حقوق قانونی خسارت دیدگان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha