سلامت نیوز :محمد شریعتی در اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هدف از برگزاری این اجلاس را هماهنگی تمام اقدامات دانشگا‌ه‌ها در حوزه بهداشت دانست و افزود: طرح پزشک خانواده و سایر برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بهداشت در این اجلاس مطرح شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: با توجه به پایان کار دولت دهم و تعهداتی که نسبت به قانون پنجساله و برنامه عملیاتی سالانه وزارت بهداشت وجود دارد امروز فرصتی است تا برنامه‌ها را بازنگری کنیم و اگر نیاز به اقدامات بیشتر بود، آن را تقویت کنیم.

شریعتی افزود: بحث نگهداشت نیروی انسانی پزشک و ماما در برنامه پزشک خانواده روستایی بسیار مهم است به این منظور در جلسه اعلام شد که دوره MPH پزشک خانواده و دوره تخصصی پزشکی خانواده به زودی از بین پزشکان خانواده روستایی نیروی لازم جذب شود.

رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده گفت: در این دوره پزشکان خانواده پس از سه سال خدمت وارد دوره MPH بدون آزمون می‌شوند و طی دو سال متخصص پزشک خانواده خواهند شد.

شریعتی تصریح کرد: تا پایان سال با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز می‌شود و با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تهران و برد تخصصی وزارت بهداشت تعیین ظرفیت شده و پیگیری می‌شود.

وی گفت: این متخصصان بعد از فراغت از تحصیل لازم نیست که تنها به عنوان پزشک خانواده روستایی فعالیت کنند. بلکه می‌توانند در مراکز شهری نیز خدمات ارائه دهند.

شریعتی ادامه داد: نیازمند راه اندازی پزشک خانواده شهری هستیم. چرا که تاکنون پزشکان عمومی و متخصصان در این رشته فعالیت می‌کردند اما تلاش خواهد شد تا گسترش برنامه پزشک خانواده درصد قابل توجهی از این پزشکان از میان متخصصان پزشک خانواده روستایی انتخاب شده و در شهرهای بزرگ پراکنده شوند.

وی برنامه پزشک خانواده را مهمترین برنامه کشور دانست و افزود: طبق مصوبه سال 91 قرار شد به مدت دو سال در کل کشور برنامه پزشک خانواده بر اساس نسخه 02 اجرایی شود که طی سال جاری اجرایی شد و در برخی شهرها به افتتاح رسمی رسید.

وی ادامه داد: هم اکنون برنامه پزشک خانواده در استان فارس اجرا می‌شود و در استان‌های مازندران، سیستان و بلوچستان و تهران در حال نهایی شدن است و استان‌های هرمزگان و قزوین مورد بازدید قرار گرفتند و به زودی برای نهایی شدن آماده می‌شوند.

شریعتی در خصوص منابع مالی این طرح گفت: در بودجه سال 92 منابع اجرایی و اعتباری این برنامه باید دیده شود چرا که تا تاریخ 26 فروردین 93 در کل کشور باید اجرا شود. بنابراین امیدواریم منابع لازم در اختیارمان گذاشته شود.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز خود را در اختیار کمیسیون بهداشت مجلس قرار دادیم اما قسمتی از آن توسط بیمه‌ها تامین می‌شود که با جابجایی منابع همراه است و قسمتی از آن در وزارت بهداشت است که مبلغ 220 میلیارد تومان برای امسال در نظر گرفته شده است و سال آینده به همین رقم برای اجرای این برنامه نیاز خواهیم داشت.

وی برنامه پزشک خانواده در استان تهران را به دلیل افزایش جمعیت متفاوت عنوان کرد و گفت: هم اکنون در اسلام شهر و شهر ری این خدمات ارائه می‌شود.

شریعتی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر عدم همکاری بیمه‌ها برای عقد قرارداد با پزشکان خانواده گفت: در روزهای آینده ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده در استان تهران تشکیل جلسه می‌دهد و در این جلسه مشکلاتی که پزشکان خانواده با بیمه‌ها دارند، بررسی می‌شود.

وی افزود: به هر حال کشور در شرایط تحریم است و باید با شرایط ویژه خود را تطبقی دهیم اما واقعیت این است که پزشک خانواده می‌تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات و هزینه‌های اضافی درمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha