سلامت نیوز : علیرضا فیروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: عامل اصلی ایجاد بیماری سالک انگلی به نام لیشمانیاست که بر اثر نیش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس پاسخ سیستم ایمنی بدن این واکنش ممکن است به حالت زخم‌های پوستی ظهور کند یا در حالت احشایی که نوع کشنده‌تر آن است ممکن است انگل به کبد و طحال و مغز استخوان نفود کند و برای فرد مشکل‌ساز شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه با گزیده شدن فرد توسط پشه خاکی انگل بیماری سالک به فرد سالم منتقل می‌شود افزود: در ابتدا یک توده قرمز رنگ مانند پشه گزیدگی در محل گزش ایجاد می‌شود و به مرور پس از چند هفته جای آن تبدیل به ضایعه زخمی می‌شود که به مرور این ضایعه بزرگ و سفت می‌شود.

فیروز تصریح کرد: سالک دو گونه شهری و روستایی دارد که در مدل روستایی رشد ضایعه سریعتر است و معمولاً با ترشح و درد همراه است اما دوره بهبودی آن یک سال است.

وی ادامه داد: در سالک مدل شهری رشد ضایعه کندتر بوده و شاید به یک دلمه کوچک محدود شود ولی دوره درمان آن تا دو سال به تأخیر می‌افتد.

عضو مرکز تحقیقات پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران مشکل اصلی این بیماری را باقیماندن جای زخم‌ها و جوش عنوان کرد و گفت: چون اغلب جاهایی که سالک بروز می‌کند قسمت‌های باز بدن مانند صورت و دست‌هاست ممکن است به مرور زمان چهره ناخوشایندی را در فرد ایجاد کند.

فیروز شیوع سالک را بیشتر در بخش‌های مرکزی و کویری کشور عنوان کرد و گفت: شهرهای کاشان و زواره در استان اصفهان و استانهای کرمان و خراسان رضوی این بیماری بیشتر از بقیه بخش ها مشاهده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha