سلامت نیوز :زهرا عبداللهی در حاشیه اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: 10 سال پیش تحقیقی در زمینه وضعیت ویتامین D انجام شد که مشخص شد در همه گروه‌ها کمبود این ویتامین وجود دارد اما در مطالعات جدید شدت آن در زنان و حتی در مردان نگران کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی علت کمبود ویتامین D را منابع غذایی دانست که این ویتامین را کم دارند و افزود: محصولات غنی‌ شده با ویتامین D در کشور کم است و همچنین به دلیل آلودگی هوا نور مستقیم آفتاب وجود ندارد.

عبداللهی تصریح کرد: هم‌اکنون تمام کشورها شیر غنی شده با ویتامین D را مصرف می‌کنند و ما برای کنترل این کمبود راهی به جز غنی شدن لبنیات نداریم تاکنون طرح‌های پایلوت موفق بوده و به کارخانجات مجوز داده شده است.

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: اما در این زمینه حمایت‌ها باید کامل شود و شیر غنی شده با قیمت مناسب به مردم ارائه شود چرا که اگر گران باشد مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

وی مصرف خودسرانه قرص ویتامین D را مناسب نداست و گفت: رواج مصرف مکمل‌ها و قرص کلیسم را شاهد هستیم اما مصرف این مکملها حتماً باید بر اساس آزمایش انجام شده و تجویز پزشک باشد.

عبداللهی در خصوص نمک‌های ید‌دار تصفیه نشده گفت: افزودن ید به نمک در دستور کار کارخانجات قرار گرفته چرا که تنها راه برای پیشگیری از مشکل کمبود ید مصرف نمک یددار تصفیه شده است.

وی افزود: نمک‌هایی که ید کافی ندارند بر اساس سیاست وزارت بهداشت فاقد اعتبار است و حتماً باید مقداری مشخصی ید به غذای مردم اضافه شود.

وی گفت: به دلیل اینکه منابع غذایی حاوی ید در کشور موجود نیست و خاک و آب کشور از ید فقیر است تنها راه، مصرف نمک یددار تصفیه شده است.

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: با مصرف این نمک‌ها شیوع گواتر در کشور در سال 68 از 68 درصد به 5 درصد در زمان فعلی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: نمک‌های تصفیه نشده ناخالصی‌هایی مانند شن و ماسه داشته و حتی حاوی فلزات سنگین هستند و اختلالا کبدی، گوارشی و کلیوی را افزایش می‌دهد و اگر فلزات سنگین داشته باشند سرطان‌زا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha