سلامت نیوز : رحیم سروری‌زنجانی امروز در گفت‌وگو با فارس در زنجان آمار مبتلایان به ایدز را در جهان 34 میلیون نفر اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به گسترش شتابنده این بیماری، سازمان بهداشت جهانی شعار سال‌جاری در مورد ایدز را «با مشاوره و آزمایش بیشتر بدانیم، بهتر زندگی کنیم»، انتخاب کرده است.

وی تصریح کرد: توجه جدی به بیماری ایدز و مواجهه منطقی و معقولانه و سنجیده برای مهار و کنترل آن از تأکیدات مراجع ذیصلاح بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بیش از 90 درصد از موارد ابتلا به ویروس ایدز را در ایران مربوط به آقایان اعلام کرد و افزود: 9.2 از آمار مبتلایان به ایدز کشور ما خانم‌ها هستند.

وی آمار مبتلایان به ویروس بیماری ایدز را در ایران 24 هزار و 290 نفر عنوان کرد و ادامه داد: چهار هزار و 722 نفر از این تعداد با وارد شدن به مرحله نهایی بیماری فوت کرده‌اند.

بیشترین آمار مبتلایان به ایدز در رنج سنی 25 تا 34 سال هستند

سروری بیشترین رنج سنی مبتلایان به ایدز را در ایران بین 25 تا 34 سال اعلام کرد و گفت: آمار سال گذشته، بیانگر ابتلای 62.5 درصد از بیماران از طریق استفاده از سرنگ‌های مشترک یا همان معتادان تزریقی بوده است.

وی از ابتلای 21.2 درصد از بیماران از طریق تماس جنسی به ویروس ایدز اشاره کرد و گفت: دلیل ابتلای 12.4 درصد از بیماران مشخص نیست، ضمن اینکه 3.9 درصد از بیماران از طریق انتقال ویروس از مادر به کودک مبتلا شده‌اند.

گزارشی از ابتلا به ایدز از طریق فرآورده‌های خونی وجود ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تأکید کرد: در سال 90 هیچ موردی از ابتلای بیماران مبتلا به ایدز از طریق فرآورده‌های خونی در کشور گزارش نشده است.

وی آمار بیماران مبتلا به ویروس ایدز در استان زنجان را 148 نفر اعلام کرد و گفت: 13 درصد از این آمار بانوان و 87 درصد آقایان هستند.

سروری از فوت 50 نفر از بیماران مبتلا به ایدز به دلیل وارد شدن به مرحله بیماری در استان زنجان خبر داد و افزود: در حال حاضر 25 نفر وارد فاز بیماری شده‌اند.

وی زنجان را با 72 مورد بیمار آلوده به ویروس ایدز، دارای بیشترین آمار بیماری در سطح استان عنوان کرد و گفت: طارم با دو نفر، کم‌ترین مورد ابتلا به این بیماری را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان درصد مبتلایان به بیماری ایدز را از طریق استفاده از سرنگ مشترک توسط معتادان 73 درصد اعلام کرد و ادامه داد: 14درصد از بیماران از طریق تماس جنسی به این ویروس آلوده شده‌اند.

وی ابتلای دو درصد از کودکان را از طریق انتقال ویروس از مادر بیمار دانست و ادامه داد: دلیل ابتلای 11درصد از بیماران مشخص نیست.

سروری افزایش آلودگی از طریق تماس جنسی را هشداری به متصدیان امور فرهنگی کشور برشمرد و تصریح کرد: مراجع بهداشت و درمان و از همه مهم‌تر خانواده‌ها باید بیشتر مراقب کنند.

وی تأکید کرد: خانواده و مراجع فرهنگی باید فرزندان خود را از عواقب اقدامات پرخطر خارج از خانواده آگاه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اهتمام ارتقای شاخص‌های فرهنگی و توجه جدی به آگاهی دادن به جوانان را در کاهش آسیب‌های پیش رو مؤثر عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha