سلامت نیوز : مرضیه وحید دستجردی امروز در دیدار با وزیر بهداشت کشور اریتره افزود: کشور ما با جمعیت 75 میلیونی دارای سیستم قوی بهداشتی و درمانی است که پس از پیروزی انقلاب آن را صاحب شدیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: تجربه نشان می‌دهد کشوری که 35 سال پیش از نظر درمان فقیر بود امروز به کجا این درجه از پیشرفت رسیده است.

وی ادامه داد: در گذشته بیماران برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند و 70 درصد پزشکان از هند، بنگلادش، پاکستان و کوبا بودند. اما در حال حاضر مگر به تعداد انگشت‌شمار بیماران به خارج از کشور فرستاده می‌شوند و همه تخصص‌ها، رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را خودمان تربیت می‌کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به تربیت نیروهای مورد نیاز WHO به صورت کوتاه مدت و بلند مدت در کشور گفت: تمام این افتخارات نشان داده است که هر کشوری با پافشاری بر روی ارزش‌های معین می‌تواند مسیری را طی کند که او را از سایر کشورها بی‌نیاز کند. ایران در این مسیر در کنار کشور اریتره خواهد بود.

وحید دستجردی در مورد شاخص‌های بهداشتی و درمانی کشور افزود: شاخص‌های مرگ و میر مادران که در گذشته 24 در 100 هزار بود امروز به 21 در 100 هزار رسیده و شاخص مرگ و میر نوزادان از 120 در هزار به ۱۰.۸ در هزار رسیده است.

وی ادامه داد: شاخص امید به زندگی در زنان 6/74 و در مردان 3/72 سال است و ارتقای تمام این شاخص‌ها را مرهون شبکه بهداشتی درمانی هستیم.

وزیر بهداشت کشورمان خطاب به وزیر بهداشت اریتره گفت: باید مراکز بهداشتی و پایگاه‌های شبکه بهداشتی را تعریف کرده و آنها به بیمارستان‌ها و مراکز پیشرفته ارتقاء دهیم. اگر چنین شبکه بهداشتی با زیربنای اصولی شکل گیرد موفقیت در هر کشوری 10 تا 20 برابر می‌شود.

وی همچنین به وزیر بهداشت کشور اریتره پیشنهاد داد به پردیس بین‌المللی پزشکی به ویژه خوابگاه بین‌المللی دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه کند و با دانشجویان دیدار کنند. چرا که این دیدار مسیر ورود دانشجویان این کشور را به ایران تسهیل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha