سلامت نیوز : تحقیقات جدید نشان داد که  یک رابطه قوی اما پیچیده بین سطح ویتامین D و خواب آلودگی روزانه وجود دارد و نژاد عامل اصلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان در این تحقیقات، 81 بیمار را که سرانجام بیماری اختلال خواب آنها تشخیص داده شد را مورد ارزیابی قرار دادند.

بسیاری از بیماران مبتلا به آپنه بودند.

کلمه آپنه از یک واژه یونانی به معنی فقدان تنفس گرفته شده است و زمانی که این حالت هنگام خواب ظاهر می‌‌شود آپنه خواب نامیده می‌‌‌شود.

این حالت در فردی عادی ممکن است تا 5 بار در هنگام خواب دیده شود. خصوصاً پس از 50 سالگی بیشتر دیده می‌‌شود.

آپنه خواب وضعیتی طبیعی است ولی در مواردی که این وضعیت زیاد تکرار شود، خواب شبانه‌ فرد را مختل می‌کند و باعث افت سطح اکسیژن در خون فرد می‌‌شود. چون فرد خواب شبانه ناکافی دارد در طول روز خواب ‌آلوده است و از تمرکز کمتری برخوردار خواهد بود.

محققان سطوح بیماران مبتلا به خواب آلودگی در طول روز را مورد بررسی قرار دادند و دو نمونه خون جهت اندازه‌گیری میزان ویتامین D از آنها گرفتند.

محققان دریافتند که بیمارانی که سطح ویتامین D آنها پایین‌تر بود به تدریج بیشتر به بیماری خواب آلودگی در طول روز مبتلا شده اند.

این تحقیقات نشان داد که در میان بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D، ارتباط بین ویتامینD و خواب آلودگی در طول روز فقط در میان سیاه پوستان دیده شد.

نتایج این تحقیقات در the Journal of Clinical Sleep Medicine منتشر شد.

در حالی که این تحقیقات ارتباط بین خواب آلودگی در طول روز و ویتامین D خون را نشان داد اما یک رابطه علت و معلول را ثابت نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha