شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 62708

سلامت نیوز : علیرضا مصداقی‌نیا امروز در اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کشور افزود: با توجه به زلزله‌های اخیر در ۲ استان آذربایجان شرقی و خراسان و همچنین آتش‌سوزی در یکی از مدارس کشور تیم‌های بهداشتی و مراقبتی وزارت بهداشت به خوبی وظایف خود را ایفا کردند و امیدواریم سرویس‌دهی طوری دایر شود تا مشکلات از این دست پیش نیاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به یکی از نقاط ضعف معاونت‌های بهداشتی گفت: متأسفانه تذکراتی در حوزه نظارت دریافت کرده‌ایم به این منظور که نظارت بر همکارانمان در شهرستانها و روستاها کم است.بنابراین باید فکری کرد تا به عنوان مثال وقت مقرری که برای پزشکان مراکز در نظر گرفته شده با نظارت، سرویس‌دهی لازم انجام شود و وضعیت نیروی انسانی در ساعات اداری بررسی شود.

مصداقی‌نیا با اشاره به اینکه حوزه بهداشت بر اساس دو سند کاری برنامه‌های خود را اجرا می‌کند، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه 11 بند به صورت مستقیم به حوزه بهداشت و 9 ماده دیگر به صورت غیرمستقیم به این حوزه مرتبط است.

وی افزود:‌ همچنین نقشه تحول نظام سلامت که از یکی، دو سال گذشته تدوین کتاب آن آغاز شده به مسائل مرتبط با مصوبات شورای عالی سلامت می‌پردازد که در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

مصداقی‌نیا تصریح کرد: تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی طبق برنامه پنجم از مصوباتی است که به منزله مصوبات دولت کارش را ادامه می‌دهد و اهرم قدرتمندی در دست وزیر بهداشت تلقی می‌شود. تاکنون 11 برنامه در این شورا به تصویب رسیده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت طرح حذف مالاریا را یکی از برنامه‌های موفق انجام شده و عنوان کرد: مالاریا یک بیماری موضعی است که حذف آ‌ن در ۳ استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان شروع شده است.

مصداقی‌نیا به طرح سازماندهی فروشندگان دوره‌گرد مواد غذایی گفت: با همکاری دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت سبد غذایی خانوارها ساماندهی شده و طی جلسه معاونان بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی امروز تکمیل سند امنیت غذایی ارائه خواهد شد.

وی برنامه پیشگیری و کنترل سالک را یکی از برنامه‌هایی دانست که به نیروی‌ زیادی صرف کرده اما مانند مالاریا به راحتی در استانها اجرا نمی‌شود و متأسفانه در استانهای متعددی در حال شیوع است.

مصداقی‌نیا سند بهبود تغذیه آب شرب را به لحاظ منابع محدود آب شرب سالم از برنامه‌های مهم این معاونت توصیف کرد.

وی با اشاره به تغییرات اپیدمیولوژی در بیماران مبتلا به ایدز گفت: سومین برنامه مقابله با ایدز ما را باید در وضعیت هشدار نگه دارد تا به صورت اپیدمی منتشر نشود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را اصلی‌ترین برنامه این وزارتخانه در سالهای اخیر دانست و گفت: آماده کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی در این برنامه سخت بود اما به جز دو دانشگاه بقیه زیرساخت‌ها را برای اجرا آماده کردند و منتظر اعتبارات هستند. بنابر این به زودی برنامه پزشک خانواده در دو تا سه استان به صورت رسمی آغاز می‌شود.

وی ایجاد ساز و کار مناسب برای اجرای کامل مقررات بین‌المللی در مناطق مرزی و پیشگیری از گسترش بیماریهای نوپدید طب برفکی و طب خونریزی دهنده را ضروری دانست.

وی از مدیران و معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست کرد تا به دلیل کمبود اعتبارات موجود برنامه‌هایی را که در اولویت قرار دارند اجرا کنند.

مصداقی نیا افزود: امسال و سال آینده دچار کمبود اعتبارات هستیم البته همیشه در این زمینه معضل داریم. دانشگاه‌های علوم پزشکی طی جلسه‌ای از این وضعیت آگاه شدند و باید ضمن تعطیل نکردن برنامه‌ها اجرای آنها را اولویت‌بندی می‌کنند.

مصداقی‌نیا برنامه واکسیناسیون، پزشک خانواده و بهداشت محیط را از برنامه‌های ضروری دانست که باید اجرا شوند و با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی اجرای آنها باید ادامه پیدا کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی دولت دهم هستیم نباید حتی یک روز را تصور کنیم که در این لحظات پایانی از وظایف خود غافل شویم چرا که مسائل بهداشت محیط برای مردم بسیار مهم است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران افزود: وزارت بهداشت آمادگی کامل را برای اجرای برنامه پزشک خانواده دارد اما باید بودجه کافی در اختیار وزارت رفاه و سازمانهای بیمه‌گر قرار گیرد.

وی در مورد کمبود ویتامین D در مردم گفت: به دلیل کمبودهای ریزمغذی ها طرح کشوری را در این زمینه تا پایان امسال آماده می‌کنیم تا طبق آن مشخص شود وضعیت سبد غذایی در هر استان چگونه است.

وی افزود: طرح مطالعاتی ریزمغذی‌ها بسیار مهم است و طبق آن سبد غذایی مطلوب تدوین شده و به زودی اعلام می‌شود تا طبق آن مشخص شود که هر ایرانی به چه مقدار کالری، انرژی و ریزمغذی نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha