سلامت نیوز : بر اساس نتایج بزرگترین مطالعه‌ای که تاکنون درباره بار جهانی بیماری‌ها صورت گرفته هرچند در عصر ما مردم سراسر دنیا بیشتر عمر می‌کنند اما در عین حال سطح بالاتری از بیماری‌ها را تحمل می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این مطالعه تحلیلی که از سوی کارشناسان مجله تخصصی لانست انجام گرفته نشان می‌دهد که امروزه فشار خون بالا، سیگار و الکل مهمترین فاکتورهای خطرزا برای سلامتی انسانها هستند. این سه عامل هم اکنون جایگزین «سوء تغذیه کودکان» شده‌اند که در سال 1990 میلادی در صدر فهرست عوامل تهدید کننده سلامت انسان بوده است.

با این وجود برخی از متخصصان روشی را که در این تحلیل برای گردآوری داده‌ها به کار گرفته شده مورد انتقاد قرار داده‌اند و اظهار می‌دارند که شواهد ارائه شده در این مطالعه ضعیف هستند.

در این پروژه پنج ساله که حدود 500 کارشناس در انجام آن شرکت داشته‌اند معلوم شد که در سال 2010 میلادی از هر چهار مورد مرگ و میر در سراسر جهان یک مورد به دلیل امراض قلبی و سکته بوده است. در این سال همچنین بخش عمده‌ای از آمار مرگ و میر یعنی حدود 1.5 میلیون مورد ناشی از ویروس ایدز بوده است.

هرچند میانگین طول عمر مردم سراسر جهان افزایش یافته اما از سال 1970 میلادی تاکنون شکافی که بین کشورهای جهان از نظر بیشترین و کمترین میانگین طول عمر وجود داشته در این فاصله زمانی هیچ تغییری نکرده است. بعلاوه در کشورهای منطقه آفریقای سیاه آمار مرگ زودرس بالا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha